لغو یکی از دیدارهای مهم پمپئو حاشیه‌ساز شد

ایسنا نوشت: لغو دقیقه نودی دیدار وزیر خارجه آمریکا با پادشاه مراکش در نخستین سفر پمپئو به رباط گمانه‌زنی‌های زیادی را در این باره به دنبال داشت.

به گزارش روسیاالیوم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه وارد مراکش شد و مذاکراتی با سعد الدین العثمانی، نخست وزیر و عبدالطلیف حموشی، مدیر کل امنیت ملی این کشور برگزار کرد و قرار بود پس از آن با محمد ششم، پادشاه مراکش نیز دیدار کند اما این دیدار به دلایل نامشخصی در آخرین لحظات  لغو شد.

همچنین با وجود دعوت رسانه‌های ملی و بین‌المللی به مقر وزارت خارجه مراکش برای حضور در نشست خبری مشترک میان ناصر بوریطه، وزیر خارجه این کشور و پمپئو - که از پیش برای بعد از دیدار این دو طرف برنامه‌ریزی شده بود-، زمان این نشست خبری همانند استقبال پادشاه از پمپئو و برگزاری ضیافت شام لغو شد.

روزنامه محلی مراکش به نقل از منابع  مختلف پیرامون دلایل این تغییر در دقیقه ۹۰ سفر پمپئو به رباط نوشت: دستور کارهای دیپلماتیک مانع از انجام دیدار میان پمپئو و محمد ششم شد به ویژه اینکه وی به تازگی از جمهوری گابن از مرخصی ویژه بازگشته بود.

اما منابع آگاه به این روزنامه گفتند: تغییر در دستور کار سفر پمپئو به مراکش توسط واشنگتن آن هم بیش از یک بار به مذاق مراکشی‌ها خوش نیامده است به ویژه اینکه این سفر در ابتدا قرار بود دو روزه باشد اما در نهایت واشنگتن تغییراتی در آن انجام داد و یک روز بیشتر طول نکشید.

در مقابل منابع آمریکایی به روزنامه مذکور گفتند، در اصل لغو دیدار میان پادشاه مراکش و پمپئو به دستو کارهای دیپلماتیک برمی‌گردد و در سایه تلاش‌های کنگره برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بازگشت پمپئو به واشنگتن ضرورت داشت.

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار رسمی خود  با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پرتغال، مستقیما وارد مراکش شد و همین مسئله موجب شد یک مسئول اسرائیلی از میانجگیری آمریکا با هدف برقراری روابط دیپلماتیک مراکش با تل‌آویو خبر دهد اما وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، برخلاف اعلام برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی، موضوع عادی سازی روابط میان این رژیم و مراکش جزو دستورکار پمپئو در سفر به رباط نبوده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    پادشاه مراکش از ملاقات پمبئو خودداری کرد که تودهنی به امریکاست.