موزه آینده؛ ساختمانی که توسط الگوریتم طراحی شده است!

دبی به‌ عنوان شهر ساختمان‌های بلند شناخته می‌شود. ساختمان موزه آینده (Museum of the Future) حتی در این شهر نیز به‌عنوان یکی از چالشی‌ترین پروژه‌های ساختمانی به‌حساب می‌آید. این پروژه که توجه همگان را به خود جلب کرده است از 2400 قطعه فولادی با تقاطع‌هایی مورب تشکیل‌ شده است. موزه آینده قرار است تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد دبی در صنعت گردشگری این شهر خودنمایی کند.

فقط عجیب‌وغریب بودن طراحی موزه آینده، ساختمان موزه را از سایر ساختمان‌های دبی متمایز نمی‌کند، بلکه در طراحی نمای بیرونی این موزه 78 متری نیز خطوط و نوشته‌هایی عربی به چشم می‌خورد که حس کنجکاوی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد. جالب اینجاست که هنوز مفهوم این کلمات ناشناخته باقی‌ مانده است و معنی آن را فاش نکرده‌اند. فضای بیرونی این ساختمان در شب به‌وسیله چراغ‌های اِل‌ای‌دی (LED) به طول 14 کیلومتر جلوه‌نمایی می‌کند.

مجموعه‌ای پیچیده

به دلیل هم‌زمانی شکل نامتعارف و طراحی بیرونی که توسط خوشنویسی صورت گرفته است، این پروژه یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود که تاکنون ساخته‌ شده است. برای ساخت چنین مجموعه‌ای از طراحی پارامتریک استفاده‌ نشده است و از مدل (BIM) یا همان استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان استفاده‌ شده است.

این فناوری مبتنی بر مدل سه‌ بعدی است. در نهایت با تجهیزاتی میلی‌متری طراحی صورت گرفت و توانست نقاط اتصال، قطر لوله‌های فولادی و حتی وزن کل فولاد مورد استفاده را به‌ صورت بهینه برآورد کند. همچنین در زمان ساخت از اسکن لیزری برای مقایسه سازه‌ی ساخته‌ شده با طراحی سه‌بعدی قبل از ساخت استفاده‌ شده است.

آینده سبزتر

از همان ابتدا مشخص بود که موزه آینده قصد دارد جایگاهی قابل‌ قبول را در سیستم رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز (LEED) کسب کند. این ساختمان، مجهز به سیستم‌های پیشرفته کنترل ساختمان و سیستم بازیافت آب شیرین است و نیاز انرژی خود را از طریق پنل های خورشیدی که در بیرون ساختمان تعبیه‌شده است تأمین می‌کند. بازدیدکنندگان موزه می‌توانند حین بازدید از موزه، وسایل نقلیه برقی خود را نیز شارژ کنند. در کل طراحی به صورتی بوده است که بر پایداری تأکید داشته باشد.

در این موزه قرار است به‌جای وسایل، بر روی داستانِ انسان آینده تمرکز شود و چالش‌های بزرگی که در آینده بشریت با آن‌ها روبه‌رو خواهد شد را بررسی کند و به نمایش بگذارد. طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ایجاد تجربه‌ای واقعی‌تر در نظر گرفته‌ شده است.

درواقع در این موزه بازدیدکننده کاملاً درگیر می‌شود و بدین‌صورت که نظاره‌گر اشیاء یا کارهای شخصی دیگران باشد، نیست. موضوعاتی مانند کمک فناوری به تغذیه، تأمین آب و حمل‌ونقل پایدار نیز جز مسائل مورد توجه موزه آینده است.

موزه آینده امیدوار است بتواند سالانه بیش از یک‌میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کند. شما علاقمند به بازدید از آن هستید؟

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =