چه بلایی قرار است سرِ ساختمان قاجاری روزنامه اطلاعات بیاید؟

ایسنا نوشت: سه سال بعد از برجسته شدنِ دوباره‌ نام ساختمان روزنامه اطلاعات، این‌بار نامش با بنری که روی ورودی بنا نصب شده، پررنگ شده است. «این ملک واگذار می‌شود»؛ خبری که هرچند در ظاهر شاید اتفاق ناخوشایندی را به دنبال نداشته باشد، اما در اصل قول و قرارهای قدیمی برای ساختمانی را یادآوری می‌کند که می‌توانست موزه مطبوعات کشور باشد.

با وجود ثبت ساختمان روزنامه در ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ به شماره ۱۳۳۸۸ در فهرست آثار ملی، مرداد سال ۹۵، مغازه‌دارهای اطراف میدان توپخانه چشم‌شان روی تاورکرینی (جرثیل برجی‌ای) خیره مانده بود که بر سر ساختمانِ ۹۳ ساله روزنامه اطلاعات جا خوش کرده بود تا نه تنها حریم، که عرصه‌ بنای ثبتی ساختمان روزنامه اطلاعات را با ساخت مجتمع تجاری جدید در خیابان خیام بشکند، آن هم بدون هیچ دلهره و دل‌نگرانی!

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول این روزنامه، قبل‌ترها درباره‌ این ساختمان گفته بود: «به خاطر دارم که در زمان جنگ تحمیلی، این ساختمان در محدوده‌ای بود که به‌خاطر نزدیکی به تشکیلات حکومتی و اداری کشور، در گرای موشک‌باران صدام قرار داشت. بنابراین این احتمال بود که موشکی به ساختمان اصابت کند. با مهندس سازنده آن وارد صحبت شدیم و او گفت که مطمئن است اسکلت بنا هیچ آسیبی نخواهد دید و فقط کافی است طبقه بالای ساختمان تخلیه شود و افراد فعال در محل کار از پنجره‌ها به شعاع دو متر فاصله بگیرند. اتفاقاً در ٥٠ متری ساختمان یک موشک اصابت کرد که ساختمان آن نقطه کاملا ویران شد و ترکشی به بزرگی سپر یک اتومبیل از آن موشک به ساختمان ما هم برخورد کرد اما هیچ آسیبی به ساختمان وارد نشد.»

تا مدت‌ها ایده‌ دعایی برای این ساختمانِ تاریخی تبدیل آن به موزه مطبوعات بود. او بعد از ثبت ملی این ساختمانِ قدیمی در گفت‌وگویی گفته بود: «در زمانی‌که آقای مسجدجامعی وزیر ارشاد بود، آرزو داشتیم که این ساختمان را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخرد و در آن موزه صنعت چاپ و مطبوعات و نمایشگاه دائمی مطبوعات برپا کند، اما به علت کمبود اعتبارات این وزارتخانه، چنین آرزویی محقق نشد.»؛ آرزویی که حتی اهالی مطبوعات هم سال‌هاست خواستار آن هستند، به‌خصوص بعد از تعطیلی نابهنگام موزه مطبوعات در بقعه «سرقبر آقا».

این‌بار و بعد از سه سال، نام ساختمان قاجاری «روزنامه اطلاعات» به واسطه‌ بنری که بر سردر بنا چسبانده شده، باز هم پررنگ می‌شود؛ «این ملک واگذار می‌شود». مضمون بنر شاید اتفاق بدی را به همراه نداشته باشد و نشان‌دهنده این باشد که مالکِ این بنای تاریخی قصد فروش آن را دارد؛ اما در این بین دل‌نگرانی‌ها و دلهره‌ها به خاطر قول‌هایی است که در طول چند سال گذشته برای تبدیل این فضا به موزه‌ مطبوعات مطرح شده‌ است.

محسن شیخ‌الاسلام، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، اما از پیگیری‌های این اداره کل برای رسیدن به برنامه‌ریزی درست‌تری برای ایجاد یک کاربری مناسب برای این بنای تاریخی خبر می‌دهد.

او با تاکید بر ثبت ملی بودن ساختمان قاجاری روزنامه اطلاعات می‌گوید: «فروش هر اثر تاریخی به منزله‌ تخریب آن بنا نیست و قطعا کار غیرقانونی از سوی مالک بنا انجام نمی‌شود. با این وجود در پیگیری‌هایی که با مدیریت شهری بافت تاریخی و شهرداری منطقه ۱۲ داریم، به این سمت می‌رویم تا مرمتِ این بنای تاریخی با رویکردِ تبدیل آن به موزه مطبوعات انجام شود.»

شیخ‌الاسلام با تاکید بر این‌که این ساختمانِ تاریخی و روزنامه‌ اطلاعات، به خودیِ خود، تاریخ مطبوعات کشور هستند، ادامه می‌دهد: «در حال برنامه‌ریزی پروژهای مشترکی با دفتر بافت و بناهای تاریخی شهرداری هستیم، که یکی از پیشنهادات‌مان ساختمان روزنامه اطلاعات بود، هر چند امکان خرید آن‌جا را نداریم، اما امیدواریم تفاهمی ایجاد شود تا بتوانیم با وارد شدن به آن، از خطر احتمالی تخریب آن جلوگیری کرده و کاربری مناسب و در شان آن را تعریف کنیم، حتی در حد تبدیل آن به موزه مطبوعات کشور.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =