۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

انگلستان خوب!

سیدهادی برهانی
انگلستان خوب!

چند روز دیگر، ۲۱ آذر ماه جاری، انتخابات پارلمانی انگلستان برگزار می شود.

1.   دولت آینده انگلستان، در نظام سیاسی این کشور، از دل مجلس جدید بیرون خواهد آمد و سرنوشت سیاست داخلی و سیاست خارجی انگلستان برای یک دوره چندساله مشخص خواهد شد. رقابت اصلی در این انتخابات میان حزب محافظه کار (به رهبری جانسون) و حزب کارگر (به رهبری جرمی کوربین) است. اما با توجه به واقعیتهای غیرقابل انکار این دور از انتخابات انگلستان می توان این رقابت را در حقیقت رقابت میان انگلستان بد و انگلستان خوب نامید.

2.  انگلستان بد چهره ای ناآشنا در خاورمیانه نیست. در این انتخابات بوریس جانسون این چهره را به خوبی نمایندگی می کند اما آنچه انتخابات پیش رو را به پدیده ای شگفت انگیز در تاریخ سیاسی انگلستان تبدیل کرده است صعود سیاستمداری متفاوت به قله رهبری حزب کارگر است. اگر حزب کارگر در انتخابات پیروز شود این چهره کم نظیر به عنوان نخست وزیر انگلستان و عالی ترین مقام اجرایی آن سیاستهای داخلی و خارجی انگلستان در چند سال آتی را تعیین خواهد کرد.

3.   جرمی کوربین کیست؟ و ارزشهای او چیست که می تواند چنین تحول تاریخی را در صحنه سیاست انگلستان رقم بزند. نگاهی گذرا به زندگی و مواضع او، در شماره های زیر، می تواند راهنما و مبین ظرفیتهای فوق العاده او برای رهبری انگلستان در مسیری متفاوت باشد:

4.  صراحت، صداقت و ساده زیستی کوربین در دنیای سیاست گوهری کمیاب بشمار می آید: این سیاستمدار هفتاد ساله در خانه ای معمولی و محله ای معمولی سکونت دارد، اتومبیل شخصی ندارد، با دوچرخه و اتوبوس به محل کار (مجلس انگلستان) تردد می کند و همواره (براساس گزارش رسمی پارلمان) جزو کم هزینه ترین نمایندگان مجلس است. گوشت نمی خورد، الکل نمی نوشد و هنگامی قرائت سرود ملی انگلستان علنا از خواندن بخشهای مربوط به نظام پادشاهی اجتناب می کند زیرا اعتقادی به نظام پادشاهی ندارد و طرفدار جمهوری است.

5.  او پس از اتمام تحصیلات به مدت دو سال سرگرم فعالیتهای خیریه در مناطق توسعه نیافته در خارج از انگلستان بوده و در سراسر حیات سیاسی خود با دخالتهای نظامی غرب در کشورهای دیگر مخالفت و مبارزه کرده است. در پرونده مبارزات وی مبارزه علیه آپارتاید، جنگ ویتنام، اشغال افغانستان و اشغال عراق می درخشد. کوربین در جریان مبارزه با آپارتاید دستگیر شد. در جریان حمله به عراق رهبری ائتلاف ضدجنگ در انگلستان را به عهده داشت. پس از حمله شیمیایی نظام صدام به حلبچه، و در زمانیکه سیاستمداران غربی از محکومیت این حمله طفره می رفتند، صریحا علیه این جنایت موضع گرفت. پس از قتل بیرحمانه جمال خاشقچی و تجاوز به یمن خواهان تحریم تسلیحاتی عربستان شد. پرونده سیاسی او پر از تلاشهای خستگی ناپذیر برای برقراری صلح و اجتناب از جنگ است. از همین رو جایزه های بین المللی متعددی به پاس حمایت از صلح دریافت کرده است.

6.  او مخالف سرسخت سلاحهای هسته ای و دخالت نظامی انگلستان در کشورهای دیگر است. وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات سلاحهای هسته ای انگلستان را نابود کند. مانع دخالت نظامی این کشور در کشورهای دیگر شود. بابت مشارکت دولت انگلستان (تحت رهبری حزب کارگر) در تجاوز به عراق عذرخواهی کند و از برجام دفاع نماید. او اعلام کرد پس از اجرای توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی نوبت خلع سلاح اتمی اسرائیل است.

7.  مواضع کوربین در قبال مسئله فلسطین نیز از امتیازات ویژه این سیاستمدار عدالت طلب است. او برای سالها عضو فعال مهمترین تشکیلات طرفدار فلسطین در انگلستان (Palestine Solidarity Campaign) بوده است. به کرات در راهپیمایی های لندن در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت تجاوزات اسرائیل مشارکت داشته است. اعلام نموده در صورت پیروزی در انتخابات، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. او توصیف حماس به عنوان سازمانی تروریستی از سوی دولت انگلستان را یک اشتباه تاریخی بزرگ توصیف کرده است. حمایتهای بی شائبه او از حماس و حزب الله و انتقادهای سخت او از اسرائیل موجب شده دشمنان وی او را شخصی یهودی ستیز و طرفدار تروریسم معرفی نمایند. او در دو نوبت خواهان انجام تحقیقات رسمی در خصوص دخالتهای اسرائیل در مسائل داخلی انگلستان شده است. لابی اسرائیل و مراکز یهودی در انگلستان از سرسخت ترین دشمنان وی بشمار می آیند و پیروزی او در انتخابات را شکستی استراتژیک برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می نمایند.

8.  جرمی کوربین نگاه مثبتی به انقلاب اسلامی ایران دارد و طرفدار مذاکره با ایران و مخالف حمله نظامی به این کشور است. او ایران را کشوری صاحب نفوذ در خاورمیانه می داند و معتقد است بدون مشارکت ایران امکان حل موثر بحرانهای این منطقه از جمله بحران سوریه وجود ندارد. در کارنامه وی همکاری با شبکه تلویزیونی ایرانی پرس تی وی وجود دارد که از سوی دشمنان وی به عنوان سند همدستی او با دولت ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

9.  موارد بالا (و سایر مواردی که بیان آن از حوصله این مقاله خارج است) به خوبی کلاس خاص و ارزشهای کم نظیر این سیاستمدار انگلیسی را مشخص نموده و به موقعیت ویژه و ممتاز او در میان سیاستمداران جهان اشاره می نماید. بعید است بتوان در میان طبقه فاسد سیاستمداران به آسانی شخصیتهای سالم، حقیقت طلب و عدالت طلبی چون او یافت. این مهم است که نشان می دهد پیروزی او در انتخابات می تواند تحولی اساسی در سیاست انگلستان را رقم زند و تصویر سنتی و قدیمی ما از انگلستان را دستخوش تحولی بی سابقه نماید.

10. تحولات سیاست در انگلستان همچنین به خوبی نشان می دهد تئوری و توصیفات صلب و ثابت از صحنه بین المللی و بازیگران آن پاسخگوی دینامیسم پویای دنیای حاضر نیست. چنین توصیفاتی همچنین نقش انسان، حقیقت جویی و عدالت طلبی آن و عنصر وجدان را در سیاست نادیده می گیرد و از این طریق نیز به فهم درست تحولات بین المللی لطمه می زند. چنین گرایشی در قرائت فضای بین المللی قادر نیست فرصتهای جدید را ببیند و از آن استفاده نماید.

*کارشناس مطالعات اسرائیل (دانشکده مطالعات جهان - دانشگاه تهران)

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =