بازیگران اصلی در صحنه عراق چه کسانی هستند؟

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گویی به ریشه یابی حوادث اخیر در عراق پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، محمد علی الحکیم مدیر خبرکزاری النخیل و کارشناس خاورمیانه در پاسخ به این سوال که ریشه اعتراضات و حوادث اخیر در عراق چیست گفت: به طور کلی نمی توان وجود و دخالت کشورهای خارجی در منطقه را نادیده گرفت. اما در همین راستا برخی حوادث و فتنه اخیر در عراق را مرتبط با توطئه های عربستان و آمریکا می دانند که به نظر من بدین گونه نیست چرا که بازیگران اصلی در صحنه عراق اسرائیل و امارات هستند و دو کشور عربستان و آمریکا در رده های بعدی قرار دارند.قبل از بررسی این موضوع پرسش اصلی باید این باشد که چرا کشوری همچون عراق اجازه دخالت کشورهای خارجی را در امور داخلی خود می دهد؟! 16 سال از سال 2003 میلادی می گذرد و ما اگر وضعیت مناطق مختلف عراق را بررسی کنیم درمی یابیم که مناطق کردنشین در آرامش کامل به سر می برند. 

وی افزود: در بررسی مناطق سنی نشین نیز باید عنوان کرد که سیاستمداران آنها شریف تر از سیاستمداران شیعه هستند. از بغداد تا جنوب این کشور 10 شهرستان وجود دارد و باید معضلات این نواحی ریشه یابی و گفته شود که چرا این شهرستان ها پس از 16 سال هنوز واردات ماست صورت می گیرد، چرا پوشاک وارد می شود؟ چرا تربچه وارد می شود؟ چرا پس از این همه سال کارخانه ای وجود ندارد؟! مردم به دلیل همین مسائل قیام کرده اند چرا که طبق آمارهای رسمی تکلیف 800 میلیارد دلار نامشخص است و هیچ برنامه ریزی از سوی حکومت برای پیشرفت از نظر امنیت، خدمات، کیفیت کار، سیاست، استقلال کشور و غیره وجود ندارد.

وی در پایان گفت: چطور عراق با این بودجه هنگفت نتوانسته قدمی برای کشور بردارد؟ در زمان نوری المالکی و سال های آخر نخست وزیری او بودجه عراق چیزی حدود 148 میلیارد دلار بود. این کشور در حال حاضر حدود 8 میلیون کارمند و 3 میلیون بازنشسته دارد. اگر زمانی برای نفت این کشور مشکلی پیش آید تکلیف چیست؟ برخی از مقام های عراق دارای کاخ های مجللی در الخضرا هستند که حتی از کاخ هایی که در عربستان سعودی وجود دارد باشکوه تر و بزرگ تر است. با تداوم این وضعیت نمی توان آینده روشنی برای عراق متصور بود.  اعتراضات اخیر که چیزی حدود 400 کشته و بیش از 16 هزار زخمی برجای گذاشته عزم معترضین را بیشتر جزم کرده و حتی آنان خواستار سقوط نظام عراق هستند.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1330744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =