انتظامی: برگزاری موفق جشنواره، خط بطلانی بر باورهای غلط درباره سینمای مستند است

سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با دبیری محمد حمیدی‌مقدم با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برندگان به پایان راه رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، علی ربیعی (سخنگوی دولت)، علیرضا رضاداد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)، امیر ناظمی (معاون وزیر ارتباطات)،محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمدمهدی طباطبایی نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)،  مسعود خوانساری (رییس اتاق بازرگانی تهران)، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، محمد تهامی‌نژاد، احمد ضابطی جهرمی، حسین ترابی، سیف‌الله صمدیان، مهرداد اسکویی، علی اکبر رفوگران، سام کلانتری، محسن شامحمدی میراب، احمد ضابطی جهرمی، رائد فریدزاده، منوچهر شاهسواری، محمدحسین مهدویان، فرید فرخنده کیش، بهرام عظیمی، سردار احمد نوریان، اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان حضور دارند.

حسین انتظامی: جشنواره سینماحقیقت هر سال موفق تر برگزار می‌شود

حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت ضمن خیرم مقدم به حضار گفت: گردهمایی سالانه سینمای مستند را تبریک می‌گویم و امیدوارم سینمای مستند سالانه خوش بدرخشد. 

او ادامه داد: خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم خود جشنواره است که سال به سال موفق تر برگزار می‌شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باورهای غلط می‌کشد. خوشبختانه کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است و من وظیفه خود می‌دانم از زحمات آقای طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم‌های جشنواره محصول تلاش‌های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. اینکه ایشان به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می‌دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می‌توانند در حوزه سیاست گذاری کمک کنند، فیلم‌های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی تنوع خوبی داشتند.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم های مستند امسال متنوع بودند. بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن‌ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره، حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است.

رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی‌بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد. برای سال آینده بودجه‌های حمایتی برای سینمای مستند همچنان که در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ افزایش یافته بود، افزایش می‌یابد. اگر مسئولی سیاستی را اعلام و نتیجه‌اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست. بنابراین این تصمیم را در برنامه و بودجه که اعلام می‌شود خواهیم دید. همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه‌ای را برای سامانه های درخواستی درنظر بگیریم. 

تاکید حمیدی‌مقدم بر ادامه روند استانداردسازی 

محمد حمیدی مقدم در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت گفت: پرسش‌های جدید نیاز به پاسخ های جدید دارند. نمی شود در این فضای پویا و پرتحرک به روش های قدیمی بسنده کرد. نوزایی و دگرگونی نشان دهنده درک درست ما از شرایط زمانه است. هم تجربه ارزشمند برگزاری ۱۲ دوره گذشته جشنواره بین المللی سینماحقیقت را چراغ راه خود می دانیم و هم با گام های استوار مسیرهای تازه را مثل یک درخت تنومند با ریشه های کهن و جوانه های نو تجربه می کنیم. سربلندم از این که گلایه کنندگان نسبت به تغییرات جشنواره روز به روز بیشتر به ضرورت تحولات ایجاد شده دل سپردند. گام‌های امسال جشنواره برای استانداردسازی آن، فرصت‌ها و شرایط مناسب‌تری را برای شرکت‌کنندگان در جشنواره فراهم کرد. 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به برخی از آمارهای این رویداد بین المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال ۳۵ هزار و ۸۶ مخاطب به تماشای فیلم های جشنواره نشستند و ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم‌ها را تماشا کردند. همچنین ۷۷۳۶ بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود ۴ هزار تماشاگر در این رویداد ثبت شد. رضایت همگانی و امکان دسترسی بهتر به فیلم ها و برنامه‌ها یکی دیگر از دستاوردهای این تحول است و باید بگویم که در این مسیر گام های بیشتری برخواهیم داشت. تعداد ۱۶۸ فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی ۶۲ فیلم بود. همچنین ۵۴ در بخش مسابقه بین الملل، ۲۹ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، ۱۶ فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستندهای جهان از ۳۹ کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهرهای دور و نزدیک سینماحقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست. 

دبیر جشنواره با اشاره به اهداف این جشنواره در دوره آتی با توجه به تجربه های قبلی گفت: همراهی صنوف و بهره گیری از شورای سیاستگذاری فرصت ارزشمندی بود که از آن در آینده نیز بیش از پیش بهره خواهیم برد. استفاده از تجربه جمعی برای اصلاح برخی آیین نامه ها و روش ها نیز در دستور کار قرار می گیرد. بر این باوریم سینماحقیقت به جایگاهی رسیده که می توان انتظار داشت اولین نمایش مستندها در این جشنواره صورت بگیرد. برآنیم تا حضور و سهم بیشتری از بازار مستند منطقه و جهان داشته باشیم. کلام پایانی من نیز سپاس از همراهی همه شماست. از اعضای هیات انتخاب، داوران و مشاوران، همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره، صنوف سینمایی، تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای مستند که دو بازوی کارآمد در سیاستگذاری جشنواره بودند، نیز تشکر می کنم.

جایزه هنر و تجربه

تندیس هنر و تجربه و مبلغ ۸۰ میلیون ریال مشترکاً به سام کلانتری، کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» و فرزاد خوشدست، کارگردان «خط باریک قرمز» اهدا شد و به هر  مستندساز ۴۰ میلیون ریال تعلق گرفت.

فرزاد خوشدست بعد از دریافت جایزه اش گفت: ساخت این فیلم ۵ سال طول کشید. فیلم «خط باریک قرمز» راهی را پیشنهاد می دهد که امیدوارم جدی گرفته شود. می دیدم که این ایده را در جشنواره آسیاپاسیفیک که فیلمم نامزد بود نیز دوست داشتند.

برگزیده جایزه آسیب‌های اجتماعی 

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش، سردار احمد نوریان از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست تقدیم شد. به این ترتیب خوش‌دست دومین جایزه خود را دریافت کرد. 

برگزیده جایزه شبکه مستند

فیلم مستند «صد سال تنهایی» به کارگردانی مهدی فارسی برنده جایزه شبکه مستند شد. برای اهدای جایزه سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند روی صحنه آمد و جایزه را به کارگردان فیلم اهدا کرد. 

برگزیدگان بخش کارآفرینی

مهدی باقری و شهاب الدین عادل از اعضای هیات داوری این بخش و مسعود خوانسازی رییس اتاق بازرگانی تهران جایزه این بخش را به منتخبان اهدا کردند. 

جایزه سوم این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی تعلق گرفت.

جایزه دوم در بخش فیلم های مستند کارآفرینی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به محمد واعظی کارگردان فیلم «رویای آب» اهدا شد.محمد واعظی پس از دریافت جایزه گفت: امید در نیست، احساس این است که شاید جایی دری وجود داشته باشد.

جایزه اول این بخش نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به مهدی گنجی کارگردان فیلم «من می‌خوام شاه بشم» اهدا شد. مهدی گنجی هم پس از دریافت جایزه گفت: آقای شهیدی‌فر گفتند از خانواده تشکر نکنید، من چند وقت پیش فکر کردم این جایزه را در جشنواره سینماحقیقت می گیرم اما نگرفتم، می‌خواستم از تهیه کننده فیلمم تشکر کنم که نشد اما از او الان در جایگاه همسرم قدردانی می کنم که کم حوصلگی های من و سختی‌ها را تحمل کرد.

لوح تقدیر این بخش به علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم «خودکار» ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی تقدیم شد.

برگزیدگان بخش بین الملل

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هیات داوران به فیلم‌ «و آنگاه شب فرا می‌رسد» ساخته مایا نواکوویچ تولید کشورهای صربستان و بوسنی اهدا شد. 

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به فیلم «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران اهدا شد.

جعفر نجفی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه گفت: خیلی خوشحالم این جایزه را در بخش بین الملل می گیرم، به عوامل تبریک می گویم. جا دارد از یک فردی که برایم دانشگاه، سینما و همه کاره بوده است، فریدون نجفی برادرم قدردانی کنم.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند نیمه بلند به «قاشق» ساخته «لیلآ پاکالنینا» تولید کشورهای لتونی، نروژ، لیتوانی رسید. پاکالنینا  کارگردان «قاشق» در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می تواند میان فرهنگ ها پل بزند. زبان سینما ارتباط را برای ما ساده تر می کند.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار به لی‌لی، کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از آمریکا و چین رسید.

مگ از کشور چین به نمایندگی از لی لی کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» جایزه این فیلمساز را  دریافت کرد.

برگزیدگان بخش مستندبلند بین‌الملل

لوح تقدیر هیات داوران در این بخش به فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت. استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور یابد و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار ( هریک به مبلغ ۱۰۰۰ دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت. 

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تامین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این ۱۳ سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال‌هایی داور بودم یا فیلم داشتم اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می‌کنم این جایزه بسیار مهمی برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان و تولیدکشورهای آلمان و آمریکا اختصاص یافت.

برگزیدگان جایزه شهید آوینی

هیات داوران بخش جایزه شهید آوینی متشکل از سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

تندیس برنز شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلون ریال به حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم «کاست» رسید.

همچنین تندیس نقره‌ شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم «خاطرات موتورسیکلت» تعلق گرفت.

در نهایت تندیس طلا شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به امیر اُصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تقدیم شد. اصانلو بعد از دریافت جایزه اش گفت: اگر برای ساخت فیلم «پیرمرد و خواننده» به منطقه ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبوده است. بلکه می خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.

برگزیدگان بخش مسابقه ملی

در رشته بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال مشترکاً به امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت، نویسندگان فیلم «مهدی که به دنیا آمد» تقدیم شد.

همچنین در رشته بهترین صدا، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال انسیه ملکی صداگذار فیلم «کاغذپاره‌ها» اهدا شد.

انسیه ملکی پس از حضور روی صحنه و دریافت جایزه گفت: من از کارگردان فیلم آقای بهزاد نعلبندی که واقعا یک تنه برای این پروژه زحمت کشیدند و در صداگذاری بسیار به من کمک کردند ممنونم. جایزه بهترین موسیقی بخش مسابقه ملی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به حبیب خزایی‌فر آهنگساز فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» تعلق گرفت.

در رشته بهترین پژوهشگر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به بابک گودرزی‌نژاد طهران، پژوهشگر فیلم «ناگفته‌های شهر شلوغ» اهدا شد.

در رشته بهترین فیلمبرداری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به مرتضی پورصمدی فیلمبردار فیلم «خط باریک قرمز» رسید.

در رشته بهترین تدوین، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به مرتضی پایه‌شناس، تدوینگر فیلم «گلوله‌باران» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به طور مشترک به مرتضی پایه‌شناس و حسین مؤمن کارگردانان فیلم «گلوله‌باران» اهدا شد.

در رشته بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال به محسن استادعلی کارگردان «خسوف» تقدیم شد.

جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال با سپاس ویژه از سازندگان دو فیلم «مهمانشهر »ساخته مهدی سقط‌چی و «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری به خاطر تلاش در مسیر همگرایی فرهنگی و اجتماعی به محمدصادق اسماعیلی کارگردان فیلم «آدور» تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به فرزاد خوشدست کارگردان فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به مرتضی شعبانی تهیه‌کننده فیلم «گلوله‌باران» تقدیم شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد. 

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =