بودجه ۹۹ سبز می‌شود؟

 به طور کلی در کشور بودجه بخش عمرانی کاهش و بخش هزینه‌های جاری رشد کمی داشته است اما برای سازمان محیط‌زیست بودجه بخش عمرانی ۱۱ درصد و بخش جاری ۱۹ درصد افزایش داشته است، البته این را هم باید بگویم که بودجه سازمان، ۰.۲ درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد و افزایش ۱۹ درصدی آن تاثیر زیادی در آمار کلی ندارد.

نیو صدر: احتمالا در سال‌های اخیر، در دوره‌های مختلف سازمان محیط‌زیست، این سازمان هیچ مدیری نداشته باشد که هنگام مواجهه با انتقادات انگشت اشاره را به سمت بودجه‌ای که به آن‌ها تعلق گرفته، نگیرد.

اتفاقی که البته تا حد زیادی منطقی به نظر می‌رسد، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در همین رابطه چندی پیش گفته بود: «آموزش و پرورش به عنوان سازمان و دستگاهی که کمبود بودجه دارد بیش از ۴۰ برابر محیط زیست بودجه دارد و بودجه سالانه محیط زیست تنها ۲ و نیم در هزار از بودجه کشور است.»

اما حالا چند سالی است دلایل مختلفی افزایش مشکلات زیست‌محیطی در کشور، از خشکی دریاچه ارومیه تا بحران‌های گردوخاک و آلودگی‌هوایی که همین روزها با آن روبرو شده‌ایم، میزان این بودجه افزایش پیدا کرده است. این اتفاق چند روز پیش در لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرد هم رخ داد و با وجود کاهش بودجه در بیشتر بخش‌ها و حتی کل کشور، بودجه سازمان محیط‌زیست حدود ۱۶درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

در همین رابطه امیر زند پازندی، رئیس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تغییرات ایجاد شده در بودجه محیط‌زیست در سال آینده را تشریح کرد.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:

لایحه بودجه دولت تقدیم مجلس شد، اوضاع بودجه پیشبینی شده برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست چطور بود؟

در بحث طرح‌های عمرانی بودجه لایحه ۹۹ مجموعا ۲۷۰ میلیارد تومان پیشبینی شده که قرار است در ۳ فصل مقابله با آلودگی هوا، حفاظت از گونه‌های زیستی و تحقیق توسعه گونه‌های محیط زیستی مصرف شود. در این بخش نسبت به سال ۹۸، ۱۱ درصد رشد داشته‌ایم.

در بخش هزینه‌ای بودجه مجموعه سازمان محیط‌زیست و دفاتر استانی آن حدود ۶۰۴ میلیارد تومان پیشبینی شده است، در این رابطه هم نسبت به سال ۹۸، ۱۹ درصد رشد داشته‌ایم. گران شدن بنزین باعث شده است تا هزینه‌های ما در این بخش افزایش پیدا کنند.

پس به طور کلی در مجموع این دو بودجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به پارسال چیزی حدود ۱۶درصد رشد داشته است.

منظور از بخش عمرانی و هزینه‌ای بودجه چیست؟

بخش عمرانی مربوط به طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای است، یعنی دولت پولی می دهد و از طریق آن یک سرمایه به دست می‌آید و در واقع پولی هزینه نمی‌شود. برای مثال با این بودجه در محیط‌زیست ایستگاه پایش هوا خریداری می‌کنیم که به نوعی یک سرمایه است، اما بودجه جاری صرفه عمور هزنیه‌ای می شود و ماهیت ماندگار ندارد مثل لباس  و بیمه محیط بان ها و ...

دو تبصره هم در لایحه بودجه مربوط به سازمان محیط‌زیست وجود دارد، ماجرای آن‌ها چیست؟

در این تبصره‌ها پیشنهاد داده شده است که ۱۰۰میلیون یورو برای مقابله با اثرات ریزگردها و ۱۵۰میلیون یورو هم برای عوارض حاد پسماند هزینه شود، البته این موضوع فقط متعلق به سازمان محیط زیست نیست و بخش اصلی آن به دستگاه های اجرایی داده می شود و بخش کوچکی از آن هم که مربوط به اقدامات نظارتی است، متعلق به سازمان است. البته همه این پول در جهت محیط زیست کشور است.

همچنین قرار است هزار میلیارد تومان هم به صندوق ملی محیط زیست کشور داده شود، این بخش بودجه از خسارت‌های زیست‌محیطی که از کالاها گرفته شده تامین می‌شود، البته پارسال مجلس تغییراتی در لایحه ایجاد کرد و قرار شد این هزار میلیارد تومان به بودجه بخشی از وزارت کشور اضافه شود.

فکر می‌کنید بخش مربوط به سازمان محیط‌زیست لایحه در مجلس بدون تغییر تصویب شود؟

امیدواریم مجلس امسال این لایحه را به همین شکل تصویب کند، پارسال در تبصره نهایی هزار میلیارد تومان که برای صندوق ملی محیط زیست در نظر گرفته شده بود به سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور رسید. بخش ۱۰۰میلیون یورویی مربوط به گردوخاک سال پیش هم در لایحه بود، اما بودجه ۱۵۰میلیون یورویی برای جلوگیری از عوارض حاد پسماندها جدید است.

به طور کلی سازمان محیط‌زیست از بودجه پیشنهاد شده راضی است؟

ما با توجه به شرایط موجود کل کشور راضی هستیم و فکر می‌کنیم دولت به محیط‌زیست توجه کرده است. بودجه دستگاه‌های دیگر معمولا منفی بوده یا ثابت مانده است.

 به طور کلی در کشور بودجه بخش عمرانی کاهش و بخش هزینه‌های جاری رشد کمی داشته است.اما برای سازمان محیط‌زیست بودجه بخش عمرانی ۱۱ درصد و بخش جاری ۱۹ درصد افزایش داشته است، البته این را هم باید بگویم که بودجه سازمان، ۰.۲ درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد و افزایش ۱۹درصدی آن تاثیر زیادی در آمار کلی ندارد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =