پرونده| از هیوسین تا قرص برنج؛ ماجرای کیک‌های آلوده چه بود؟

ماجرای جاسازی قرص‌های مختلف در تنقلاتی مثل کیک، کلوچه و تی تاب، در هفته گذشته خبرساز شد. دستگاه‌های مختلفی وارد میدان شدند و البته هنوز دلیل واحدی برای آن گفته نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در هفته ای که گذشته، قصه آلوده سازی کیک های خوراکی به قرص های مختلف که ظاهرا بچه ها را هدف گرفته بود، سروصدا به پا کرد. 

اولین مرحله  این قصه، کشف کیک های آلوده در هرمزگان بود. طبق اخبار و عکسهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دانش آموزان چند مدرسه، کیک های خوراکی را از بوفه مدرسه خریدند و در آن، قرصهای مشکوک دیدند.

اولین واکنش را ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان داد. سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، گفته بود: بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده است و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.

پس از آن در سیستان و بلوچستان هم کیک های آلوده به قرص کشف شد و مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان گفت: منبع و عوامل توزیع کیک‌های مشکوک مشخص شده و در صورتی که نتایج آزمایش نشان دهنده "مورد خاصی"  باشد، با عوامل آن برخورد می‌شود.

این اطلاع رسانی هم اشتباه از آب درآمد. چون پس از چند روز عنوان شد انبار کیک های مشکوکی که پلمب شده است با حضور دادستان چابهار بررسی شده و در نهایت از دو انبار مشکوک، رفع پلمب شده است.

سومین استانی که خبر از کشف کیک های آلوده به قرص داد، استان کرمان بود که ۷ نفر در آن به خاطر کیک آلوده به قرص مسموم شدند. گستردگی توزیع کیک های آلوده در استانهای کشور نشان می دهد قرصها در در ۱۲ برند جاسازی دیده شده است. قرص هایی که گزارش شده متفاوت اند و این نشان می دهد که قرص ها از کارخانه وارد مواد غذایی نشده بود.

هرچند عنوان شد که وزارت آموزش و پرورش به مدارس هشدار داده مراقب توزیع کیک در مدارس باشند ولی این بخشنامه هم تکذیب شد تا اینکه اعلام شد نهادهای امنیتی به پرونده کار گذاشتن قرص های مشکوک در کیک، وارد شده اند و از این به بعد آنها باید درباره این مسایل، اظهارنظر کنند.

وزیر آموزش و پرورش هم وارد این موضوع شد و توضیح داد: بچه ها خودشان باید مراقب باشند کیک هایی که بسته بندی آن دستکاری شده است را خریداری و مصرف نکنند.  وزارت بهداشت هم واکنش نشان داد؛ آنها در ابتدا گفتند این قرصها ترامادول یا قرص برنج است که خاصیت کشندگی فوق العاده بالا دارد و حتما در صورت مصرف توسط بچه ها، خطر مرگ در پی دارد.

اما چندی بعد رئیس سازمان غذا و دارو هم وارد میدان شد و جهانپور وجود قرص برنج و ترامادول را در کیک های مشکوک، رد کرد و البته جزییات زیادی درباره کشف قرص ها در کیک به اطلاع مردم رساند. سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: تنها مرجع اظهارنظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه های ارسالی نداریم؛ داروهای بررسی شده، اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

در جواب این اظهارنظر، باز هم رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد قرص ها، هیوسین بوده و در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده شده اند. به گفته او موضوع رابطه بین کیک های آلوده به قرص و قاچاق و توزیع مواد مخدر منتفی است و نباید در این باره نگرانی وجود داشته باشد.

اینطور بود که کشف قرص در کیک از جنوب شرق ایران تا شمال غرب و آذربایجان غربی تداوم یافت. در آذربایجان غربی تعدادی از دانش آموزان به خاطر مصرف قرص هیوسین که در کیک جاسازی شده بود به بیمارستان رفتند و پس از چندی ترخیص شدند چون مسمومیت حاد نداشتند ولی به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، بقیه بچه ها هم دچار وحشت شدند که نکند از کیک های آلوده، مسموم شوند. حتی ماجرای قرص ها به شیرخشک هم رسید که البته تکذیب شد. دستگاه قضایی هم درگیر  این پرونده گسترده شد و پای قرص های مشکوک به جلسه سخنگوی قوه قضاییه هم رسید و اسماعیلی توضیح داد که تاکنون کسی در این ارتباط دستگیر نشده است.

 حتی وزیر صمت هم وارد میدان اظهارنظر شد و کیک های آلوده به قرص را سناریوی ضربه زدن به تولید صنایع کیک و کلوچه در کشور خواند. این سخنان، پس از آن بیان شد که سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست‌نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن، در فرآورده‌های غذایی جهت تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است. ماجرای کیک های آلوده به قرص دستمایه طنزنویسان هم شد و حتی تلویزیون هم برنامه هایی درباره پیدا و پنهان کیک های آلوده به قرص، پخش کرد تا همه متوجه شوند و کیک آلوده نخورند.

آخرین خبر این که پای قرص های جاگذاشته در وسط کیک ها، به بزرگترین جمعیت شهرنشین کشور یعنی تهران هم رسید و از این به بعد شاید اخبار درباره مسمومیت با کیک های قرصی، بیشتر به گوش برسد. 

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =