ترکیبات سرطان‌زا از بنزین تولیدی داخل حذف شدند

ایرنا نوشت: بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ‌ترکیبات آروماتیک که سرطان‌زا شناخته می‌شوند به طور کامل از تمامی بنزین تولید کشور از یورو ۲ گرفته تا یورو ۵ حذف شده و به استاندارد یورو ۵ رسیده است.

هر زمانی که آلودگی هوا در کلان شهرهای مختلف و به ویژه پایتخت کشور اتفاق می‌افتد، ‌موضوع ترکیبات بنزین و ناسالم بودن این ترکیبات به پیش کشیده شده و بنزین به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا معرفی می‌شود.

این در حالی است که آمارهای مختلف از وزارت نفت تا سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که ترکیبات بنزین توزیعی در کلان شهرهای کشور استاندارد بوده و حتی ترکیبات گوگرد آن که باید حدود ۵۰ پی پی ام باشد،‌ در تهران ۲۹ پی پی ام است.

علاوه برترکیبات گوگرددار که برای خودرو و سلامت انسان می‌تواند مضر باشد، ‌ترکیبات الفینی موجود در بنزین نیز در تمام تولیدات بنزین کشور پایین آمده است.

اما بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،‌ مهمترین فاکتور در اصلاح ترکیبات بنزین حذف ترکیبات آروماتیک از بنزین مانند بنزن است که علاوه بر آسیب به خودرو،‌ برای سلامتی نیز مضر بوده و سرطان‌زا است. از همین رو در فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، ‌ترکیبات آروماتیک در تمامی بنزین‌های تولیدی از بنزین یورو ۲ تا بنزین یور۵ در حد استاندارد بنزین یورو ۵ رسیده است.

از سوی دیگر اکنون ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ در کشور ۵۵ میلیون لیتر در روز است که شامل ۴۵ میلیون لیتر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۷ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران است.

این در شرایطی است که وزارت نفت موظف به توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور است اما در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو ۴ و یور ۵ علاوه بر ۸ کلان شهر کشور، ‌در ۱۰ شهر دیگر مانند اراک،‌ خمین، ‌آبادان،‌ کرمان و ... نیز توزیع می‌شود و با این حساب تعداد شهرهایی که به بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو ۵ دسترسی دارند به ۱۸ شهر در کشور رسیده است.

با این حال همچنان خودروسازان در تلاشند تا با ادعای اینکه وزارت نفت بنزین یورو ۵ تولید نمی‌کند تقصیر آلودگی را به جای خودروهای بی‌کیفیت بر گردن سوختی بیاندازند که از استانداردهای لازم برخوردار است.

223231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =