جزئیات مجهز شدن شناورهای ارتش به موشک‌های عمود پرتاب

مهر نوشت: رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: امروز ناوشکن‌های ما با ناوشکن‌های همکلاس خود چه غربی و چه شرقی کاملاً برابری می‌کند

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مصاحبه‌ای از مجهز شدن شناورهای ارتش به موشک «کروز» و «پدافندی» عمود پرتاب خبر داد. به گفته او سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشغول طراحی و تولید شناور برای سه سازمان ارتش و سپاه و نیروی انتظامی است. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از این مصاحبه است: 

توانایی‌های وزارت دفاع در ساخت انواع ناوشکن‌ها چگونه است؟ چه پروژه‌هایی در این حوزه در دست اقدام دارید؟

یکی از پروژه‌هایی که سازمان صنایع دریایی سال‌های مدیدی است بر روی آن کار می‌کند طراحی و ساخت ناوشکن‌های مورد نیاز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که امروز در اخبار رسانه‌ها می‌شنوید و این از ناوشکن جماران آغاز شد که کارش در نیروی دریایی ارتش در سال ۷۶ آغاز شد و بعد از اجرایی شدن آن، دستور ساخت شناورهای مشابه آن به وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی داده شد و این پروژه با ساخت اولین ناوشکن به نام دماوند در دریای خزر آغاز شد.

ناوشکن دماوند اولین تولید سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در دریای خزر بود که متأسفانه در سال ۹۶ دچار حادثه‌ای شد که توضیح خواهم داد و بعد سری ساخت ناوشکن‌ها در دستور کار قرار گرفت که امیدوار هستیم ناوشکن «دنا» در پایان سال که البته وزیر دفاع زمانش را طی یک مصاحبه خبری اعلام خواهند کرد تحویل نیروی دریایی ارتش گردد.

امروز ما به توانایی طراحی و تولید ناوشکن رسیده‌ایم، ما توانایی را به این صورت تفسیر می‌کنیم که ساخت ناوشکن جماران ۱۲ سال طول کشید، ناوشکن دماوند در ۸ سال ساخته شد، ناوشکن دماوند در سال ۹۶ دچار حادثه شد و بدنه آن از بین رفت و دستور ساختش دوباره به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع داده شد.

امروز این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که یک سازه ۹۴ متری، عرض ۱۱ متر و ارتفاع حدوداً ۲۰ متر با دکل در ظرف یک سال ساخته شد و از شما دعوت می‌کنیم در بندر انزلی این سازه را ببینید که چقدر سریع ساخته شده و الان در مرحله نصب تجهیزات آن هستیم.

ناوشکن دماوند جدید چه قابلیت و ویژگی‌هایی دارد؟

اساساً هر کلاسی از شناورها که ساخته می‌شود با توجه به سطح علمی و فناوری که وزارت دفاع و شبکه همکاران شامل شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، دانشگاه‌ها است، طبیعتاً تغییر پیدا می‌کند و هر ناوشکن نسبت به ناوشکن قبل از ویژگی‌ها و قابلیت‌های بالاتری برخوردار است. در ناوشکن دماوند و دنا از سامانه‌های موشکی جدید سطح به سطح و سطح به هوا استفاده خواهیم کرد که به لحاظ سرعت، دقت، برد، قدرت تخریب، سرعت در به کارگیری، سهولت در تعمیر و نگهداری به مراتب از موشک‌های قدیمی توانمندی‌های بالاتری دارد.

در دریا جنگ لحظه‌هاست. تفاوت دریا با زمین در نبردها این است که در زمین یک عملیات شاید ده یا پانزده روز طول می‌کشد تا موفق شود اما در دریا ما روی دقایق و ثانیه‌ها کار می‌کنیم. برای همین باید به سرعت به منطقه دشمن دسترسی پیدا کنیم و با سرعت بتوانیم آن را رهگیری و مورد درگیری قرار دهیم و به همین خاطر سامانه‌هایمان باید از قابلیت سهولت در به کارگیری، دقت در هدف‌گیری، سرعت در رسیدن به هدف و قدرت تخریب بالا برخوردار باشد و الحمد لله امروز این توانمندی در نیروهای مسلح ایجاد شده است.

سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع پیشرفت‌های بزرگی در جنگ الکترونیک داشته است، ما در حوزه راداری و حوزه اپتیکی امروز در سطح جهان صاحب حرف هستیم و بسیاری از تجهیزاتمان خریداران خارجی دارد، خریدارانی که رده کشوری‌شان در رده چند کشور صنعتی دنیاست، ما متقاضیانی داریم خصوصاً در حوزه اپتیکی و راداری که نمی‌خواهم اسم ببرم، اما آنقدر سطح توانمندی و تکنولوژیکی بالایی در این حوزه ایجاد شده که بسیاری متقاضی محصولات تولیدی ما هستند.

در حوزه مخابرات به سامانه امن یکپارچه دست پیدا کردیم و قادر هستیم در تمامی باندها و تمامی فرکانس‌ها چه به صورت صدا چه به صورت دیتا کاملاً رمز شده ارسال و دریافت کنیم. همه این تجهیزات امروز بومی است و ساخت متخصصین داخل کشور اعم سازمان صنایع الکترونیک و شرکت‌های دانش بنیان که در این حوزه به ما کمک می‌کنند.

در حوزه دفاع نقطه‌ای به توانمندی بسیار خوبی رسیده ایم. سامانه‌های «گت لینگان» مسلسل‌هایی با قدرت چهار هزار گلوله در دقیقه را امروز سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع طراحی و تولید کرده که مجهز به سیستم‌های اپتیکی و راداری هستند و برای موشک‌های ضدکشتی استفاده می‌شوند که قابلیت پدافندی بسیار خوبی به ناوشکن می‌دهد.

در حوزه توپخانه به قابلیت خوبی دست پیدا کرده‌ایم، امروز سامانه‌های توپخانه ای ما قابلیت اجرای آتش با نواخت تیر بالا و دقت بسیار خوب را داریم که در این حوزه نیروی انسانی درگیر نیست و همه اقدامات به شکل اتوماتیک انجام می‌شود، فقط گلوله‌گذاری در طبقه پایین روی ریل‌ها چیده می‌شود و به شکل آسانسور وارد گلوله‌ها در قبضه، «لود» می‌شود و به سرعت شلیک می‌شود و این یک نواخت تیر بسیار بالایی را در توپخانه برای ما ایجاد کرده است. امروز ناوشکن‌های ما با ناوشکن‌های همکلاس خود چه غربی و چه شرقی کاملاً برابری می‌کند و ما از لحاظ رزم در دریا چه آفند چه پدافند کاملاً به روز هستیم.

امروز به قابلیت طراحی و تولید انواع سونارها رسیده‌ایم سونار اکتیو، پسیو، یدک شونده و سونارهای ساید اسکن که برای تصویربرداری زیرآبی در کنار بدنه ناوشکن نصب می‌شود، چون زمانی که ناوشکن زیر دریا حرکت می‌کند یک تهدید از سوی هواست، یک تهدید از سطح و یک تهدید زیر دریاست و ما باید برای هر سه تهدید آمادگی داشته باشیم؛ باید قابلیت کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری داشته باشیم، برای همه این‌ها امروز ما سامانه داریم که همگی بومی هستند و خیالمان راحت است که دشمن نمی‌تواند در این حوزه ورود الکترو مغناطیسی داشته باشد و نمی‌تواند اخلال ایجاد کند.

یکی از نقاط ضعفی که همیشه برای کشورهای همسایه اعلام می‌کنیم این است که درست است که سامانه‌هایشان به روز است اما با یک سیگنال همه این تجهیزات می‌تواند از کار بیفتد و عملیاتی نباشد ولی امروز تجهیزاتی که ما در این ناوشکن استفاده می‌کنیم تماماً بومی است و می‌دانیم در صحنه نبرد بدون اینکه دچار اختلال شوند قابلیت استفاده را خواهند داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز شناورهای نداجا به سیلوهای موشک‌های عمود پرتاب برای مقابله با موشک‌های کروز خبر دادند. روند کار چگونه است؟

اساساً موشک‌های عمود پرتاب خصوصیت و ویژگیشان این است که این قابلیت را به شناور می‌دهد به لحاظ تعداد موشک، ذخیره بیشتری را با خود ببرد. ما در گذشته موشک‌های مایل پرتاب استفاده می‌کردیم که با توجه به طول موشک فضای زیادی را به خود اختصاص می‌داد، امروز الحمدلله سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به توانمندی طراحی موشک‌های عمود پرتاب رسیده، سامانه باور ۳۷۳ که توسط وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد از همین قابلیت برخوردار است، موشک‌های عمودپرتاب با یک موتور از لانچر خارج و به سمت هدف روانه می‌شود.

حسنش این است که ۳۶۰ درجه عمل می‌کند و تعداد بیشتری می‌توان ببرد و ما بر روی ناوشکن‌هایمان سیلوهای عمود پرتاب را پیش‌بینی کرده‌ایم همانطور که امیر فرمانده محترم نداجا مطرح کردند این قابلیت به عنوان یک مطالبه عملیاتی بود، از سال‌ها پیش دستورش را به وزارت دفاع داده بودند و روی ناوشکن‌ها از این سامانه استفاده می‌شود، اینها نه به عنوان موشک ضد موشک بلکه به عنوان موشک ضد پرنده و موشک ضد هدف سطحی استفاده می‌شود.

ما فعلاً برای ضد موشک از سامانه‌های دفاع نقطه‌ای استفاده می‌کنیم و آن سامانه دفاع نقطه‌ای بعدها به سامانه‌های موشک ضد موشک هم مجهز خواهد شد، اما فعلاً ما برای ضد موشک از سیستم گت لینگان که نواخت تیر بالایی دارد استفاده می‌کنیم و موشک‌های ضد کشتی را مورد اصابت قرار می‌دهیم.

برنامه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه ناوهای موشک انداز چیست؟

رزم در دریا در چند لایه تعریف می‌شود این یکی از بحث‌های عملیاتی دریایی است و یکی از حوزه‌های رزم ما رزمی است که برای شناورهای سطحی دشمن باید استفاده کنیم. برای این کار شاید ناوشکن را درگیر نکنیم، ناوشکن وظیفه‌اش در سه حوزه هوا، سطح و زیر سطح است ولی وقتی نبرد آغاز می‌شود بخشی از توان دشمن در سطح گسترده شده و برای این موضوع ما از شناورها یا ناوهای موشک‌انداز یا ناوچه موشک‌انداز که این شناورها اولاً باید قابلیت سرعت بالایی داشته باشند که بتوانند به سرعت در منطقه عملیاتی گسترده شوند و هم باید سامانه‌های موشکی سطح به سطح بسیار خوبی داشته باشند و سامانه‌های راداری که بتوانند دشمن را تشخیص دهند. پروژه کلاس‌های «کمان» در این زمینه برای نیروی دریایی تعریف شد. تا امروز چندین فروند ناوهای موشک انداز کلاس کمان طراحی و تولید شده که ناو موشک‌انداز «سپر» ناوی بود که در سال ۱۳۹۶ در دریای خزر تحویل نیروی دریایی ارتش دادیم، چندمین فروند بود، تعداد دیگری هم در دستور ساخت داریم که ان‌شالله به ناوگان جنوب نیروی دریایی ملحق خواهد شد، البته امسال تحویل نخواهیم داشت، اما امیدواریم در سال آینده یک فروند دیگر از ناوهای موشک‌انداز را تحویل نیروی دریایی ارتش دهیم این ناوها تماماً به موشک‌های سطح به سطح، ضد کشتی و ضد ناوهای دشمن مجهز است که قابلیت حمله به ناوهای سطحی دشمن را دارند.

ساخت زیر دریایی بعثت تا کنون به چه میزان پیشرفت داشته؟ آیا فقط در مرحله تحقیق و توسعه مانده یا کار ساخت شروع شده؟ و چه زمانی به نیروی دریایی تحویل می‌شود؟

ما در حوزه شناوری چند فرآیند را باید طی کنیم، امکان سنجی، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی، طراحی جزئیات و بعد هم ساخت. فرایند مراحل ساخت زیردریایی بعثت تا طراحی جزئیات انجام شده و از این مرحله به بعد چون راجع به شناور صحبت می‌کنیم که یک ابر سامانه و به نوعی یک شهر شناور است و بسیاری از سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها و سامانه‌ها را در بر می‌گیرد.

وقتی راجع به یک محصول مثل زیردریایی بعثت صحبت می‌کنیم قبل از اینکه شروع به ساخت کنیم اول فناوری برای ما مهم است. زیر دریایی اژدر، مین، موشک زیر سطح به سطح، سونار، موتور الکتریکی و سامانه‌های مختلف می‌خواهد. ما ابتدا درخت فناوری‌ها را تعریف می‌کنیم و به دنبال دستیابی به فناوری‌های مورد نیازی که نداریم می‌رویم.

ساخت بدنه زیر دریایی را می‌توان یک ساله ساخت ولی تجهیز این زیر دریایی زمان لازم دارد. ما باید محصولات و فناوری‌ها را داشته باشیم و به خاطر اینکه بتوانیم سرعتمان را حفظ کنیم و دچار تأخیر نشویم قبل از اینکه شروع به ساخت ابر سامانه‌ای مثل زیر دریایی بعثت کنیم، در حال تولید فناوری‌های کلیدی هستیم؛ تسلیحات، رانش، سامانه‌های داخلی که هر کدام پیچیدگی‌های ویژه‌ای دارد، زیرا در زیردریایی هر ده متر که پایین می‌آیید یک کیلوگرم بر سانتی متر مربع فشار بر بدنه زیر دریایی اضافه می‌شود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1333450

برچسب‌ها