کوآلاها همزمان با بیماری ویروسی مرگباری دست و پنجه نرم می‌کنند، با خودروها زیر گرفته می‌شوند،‌ مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرند و با رشد شهرها، خانه خود را از دست می‌دهند. برای نجات آن‌ها چه باید کرد؟

بهنوش خرم‌روز:‌ کوآلاها موجودات بانمک و دوست‌داشتنی هستند،‌ که مانند بسیاری دیگر از موجودات زیبای زمین،‌ به لطف ما انسان‌ها آینده غم‌انگیزی خواهند داشت. به گزارش نیوساینتیست، حتی اگر به جای تمام جنگل‌هایی که تا به حال از بین برده‌ایم درخت بکاریم،‌ باز هم معلوم نیست که بتوانیم کوآلاها را نجات بدهیم و شاید مثل بسیاری از جانوران دیگر، در آینده نزدیک دیگر هیچ‌وقت آن‌ها را روی زمین نبینیم.

کوآلاهای سرزمین‌های شرقی استرالیا به دلیل بیماری و گسترش شهرسازی به شدت در حال کاهش هستند. گفته می‌شود در بدترین حالت،‌ در برخی از مناطق،‌ طی ده سال گذشته 60 درصد از کوآلاها نابود شده‌اند.

بسیاری از مردم و به خصوص طبیعت‌دوستان امید دارند که با کاشت درخت‌های تازه و ایجاد جنگل‌های جدید،‌ بتوان حیوانات در حال انقراض را نجات داد و شرایطی فراهم آورد که دوباره تعداد آن‌ها روی زمین زیاد شود،‌ اما مطالعه جدید جاناتان رودز از دانشگاه کویینزلند و همکارانش،‌ تلنگری برای این دسته از افراد است و شاید خوش‌خیالی آن‌ها را از بین ببرد.

این محققین با جمع‌آوری اطلاعاتی که از دنبال کردن 220 کوآلا به مدت چهار سال به دست آمده، مدلی ریاضی به دست آورده‌اند که پیش‌بینی می‌کند تنها با بازسازی جنگل‌ها نمی‌توان سرنوشت این موجودات را عوض کرد. به بیان ساده،‌ کاشتن درخت به تنهایی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

همچنین اگر فقط روی جانورانی که در تصادفات جاده‌ای می‌میرند متمرکز شویم،‌ یا کاری کنیم که سگ‌ها دیگر به کوآلاها حمله نکنند،‌ باز هم نمی‌توانیم آن‌ها را نجات بدهیم. کوآلاها با ویروسی دست به گریبان شده‌اند که جان آن‌ها را می‌گیرد. اگر می‌توانستیم این بیماری را در آن‌ها مهار کنیم،‌ میزان کاهش کوآلاها تا 50 درصد پایین می‌آمد،‌ اما متاسفانه ما هیچ درمانی هنوز برای این بیماری پیدا نکرده‌ایم.

با این همه،‌ هنوز همه امیدها از بین نرفته و هنوز کوآلاها روی زمین زندگی می‌کنند. کوآلاهای سواحل شرقی استرالیا را می‌توان نجات داد،‌ اگر برای بیماری کشنده ویروسی آن‌ها درمانی پیدا کنیم، نگذاریم سگ‌ها به آن‌ها حمله کنند و همزمان مراقب باشیم با خودرو آن‌ها را زیر نگیریم. در آن صورت، می‌توانیم با کاشت درخت‌های بیشتر، تعدادکوآلاها را افزایش دهیم.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =