۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
ظریف به شایعات پایان داد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به شایعه احتمال خروج اروپا از برجام اظهار کرد بعید می دانم اروپا از برجام خارج شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در پکن به سر می برد،  در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد برداشته شدن گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی و شایعه احتمال خروج اروپا از برجام افزود: مشکل اصلی برجام که طرف های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند این است که آمریکا از آن خارج شده است و مزاحمت هایی هم برای دیگران ایجاد کرده است و به این شکل برجام را تهدید می کند.

او اظهار کرد متاسفانه اروپایی ها در طول چند سال گذشته نتوانسته اند مستقل از آمریکا در مورد برجام اقدامات عملی انجام دهند لازم است اروپایی ها اقدامات عملی در مورد برجام دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد برگشت پذیری گام های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی یاداوری کرد در صورتی که با اقدام عملی اروپا برای ایفای تعهدات خودشان نه در واقع برای جبران تعهدات آمریکا، مواجه شویم ما هم آمادگی داریم اقداماتی که انجام دادیم را به تدریج به عقب برگردانیم.

روسیه و چین دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران هستند

وزیر خارجه ایران در ادامه از روسیه و چین به عنوان دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران یاد کرد و گفت: به دلیل همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی که میان سه کشور وجود دارد نیاز است مشورت های سیاسی نیز همیشه وجود داشته باشد.

ظریف در مورد نشست های خود با وزرای خارجه چین و روسیه افزود: امروز و دیروز با وزرای خارجه چین و روسیه در مورد برجام، یکجانبه گرایی آمریکا و روش های مقابله با اقدامات غیر قانونی آمریکا صحبت کردیم.

وی یکی از محورهای گفت و گو با مقامات چین و روسیه را ضرورت تامین امنیت منطقه عنوان کرد و گفت: منطقه ما نیاز به همکاری دارد تنها در قالب همکاری است که امکان رسیدن به صلح و امنیت فراهم است نه در قالب ایجاد ائتلاف های خطرناک نظامی.

ظریف یکی دیگر از محورهای مورد بحث خود با همتایان چینی و روسی را بررسی موضوع افغانستان بیان کرد و گفت همچنین در این نشست ها در مورد مداخله ایالات متحده و غرب در کشورها نیز بحث و بررسی کردیم برخی کشورهای غربی تلاش می کنند شرایط منطقه را برای اهداف سیاسی خود نابسامان کنند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد همچنین در مورد چگونگی اجرای سیاست های رهبران ایران و روسیه و ایران و چین در مورد روابط دوجانبه نیز در این سفرها بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به برنامه ۲۵ ساله راهبردی دو کشور ایران و چین که در سفر قبلی به طرف چینی ارایه شد گفت در نشست امروز مکانیزم عالی رتبه همکاری های دوجانبه و اقداماتی که برای گسترش روابط در همه حوزه ها از جمله در حوزه های فناوری، تجاری و کشاورزی نیاز است مورد بحث قرار گرفت.


مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا، پیام رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش، پیام رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه را مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت: کشورهای دنیا معتقد نیستند که از طریق ائتلاف های نظامی خطرناک می توان امنیت ایجاد کرد بلکه از طریق همکاری و وارد کردن همه کشورهای ذیربط و ذینفع باید به دنبال امنیت رفت.

ظریف یاداوری کرد شما نمی توانید یک ائتلاف علیه یکی از کشورهای منطقه ایجاد کنید بلکه باید همه کشورها را وارد همکاری کرد و همکاری باید جایگزین روش مقابله شود این موضوع، پیام سه کشور ایران، چین و روسیه به عنوان کشورهای قدرتمندی که علیه اقدامات یکجانبه آمریکا ایستاده اند، در رزمایش مشترک بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1337237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 0
    از چاله در آمدیم افتادیم تو چاه روسیه وچین که از امریکا بدترند