صادق خرازی به شورای نگهبان: خبر دارم رهبری دلشان می خواهد فضای رقابت در انتخابات فراهم شود/عقل می گوید باید فضا را باز کنید

صادق خرازی می گوید برای تایید صلاحیت کاندیداهای حزب ندای ایرانیان با شورای نگهبان رایزنی می کند.

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان با تاکید براینکه قائل به ارتباط و تعامل اصلاح طلبان با حاکمیت است می گوید:«ما می‌خواهیم در این نظام کار و زندگی کنیم. نمی‌خواهیم اپوزیسیون باشیم.» 

>>>در همین رابطه بیشتر بخوانید؛

صادق خرازی: رهبری نمی‌گذارند دولت سقوط کند /سردار سلیمانی میلی به ریاست جمهوری ندارد

دبیر کل حزب ندای ایرانیان که می گوید برای تایید صلاحیت کاندیداهای این حزب رایزنی با شورای نگهبان را یک اولویت خود می کند، ارائه لیست مستقل را فعلا قطعی نمی داند اما گلایه هایی را نیز به سازوکار انتخاب کاندیداهای اصلاح طلبان وارد می کند.

بخش هایی از گفتگوی تفصیلی خبرگزاری خبرآنلاین با صادق خرازی را در ادامه بخوانید؛

***

*آقای خرازی! حالا که به انتخابات نزدیک می‌شویم رد صلاحیت‌های شورای نگهبان دردسر اصلی اصلاح‌طلبان است. خیلی هم بر موضوع رایزنی با شورای نگهبان تأکید می‌شود. شما موافق هستید که اصلاح‌طلبان با نهادهای حاکمیتی وارد گفت‌وگو و تعامل شوند؟ و این که فکر می‌کنید شما یا آقای عارف و کسانی که موردقبول هستید می‌توانید واسطه‌ای شوید بین شورای نگهبان و جریان اصلاحات که هزینه رد صلاحیت‌ها کمتر شود؟

منطق این حرف دقیقا اعتقاد حزب ندای ایرانیان است. اگر این سؤال را تبدیل به یک مانیفست کنیم تفکر ندا همین است.

ارتباط و تعامل با حاکمیت و رایزنی با حاکمیت. ما با افتخار در روز روشن رایزنی می‌کنیم و سرمان را هم بالا می‌گیریم. ما می‌خواهیم در این نظام کار و زندگی کنیم. نمی‌خواهیم اپوزیسیون باشیم. اگر می‌خواهیم اپوزیسیون باشیم اصلا نباید در این نظام کار کنیم. ما به نظام اعتقادداریم. معتقدیم برخی از برداشت‌ها، عملکرد ها یا اطلاعات‌ اشتباه است و باید رفت و تلاش کرد و اصلاح کرد. دعوا هم نمی‌کنیم. مذاکره و رایزنی می‌کنیم و معتقدیم با رایزنی و مذاکره می‌توانیم گامی مثبت برداریم.

به دنبال گفتگو و تعامل با شورای نگهبان هستیم

بسیاری از دوستان اصلاح‌طلبان نیز چراغ خاموش به این کار اعتقاد دارند. من کسی را از رهبران و سران اصلاح‌طلب نمی‌شناسم که به این موضوع معتقد نباشد اما  گاها جلوی تلویزیون و مطبوعات و روزنامه‌نگاران به گونه‌ای دیگر صحبت می‌کنند. در صورتی که باید فرهنگ درست را منتقل کرد. مشکل اینجاست که ما حاضریم با دبیر کل سازمان ملل هرچه بگوییم و بشنویم اما حاضر نیستیم با چهار نفر از مسئولان خودمان همچون اعضای شورای نگهبان صحبت کنیم. این تناقض است. این دوگانگی است و اسمش نفاق سیاسی است. این ریاکاری سیاسی است. شما دورویی را به جای دموکراسی القا کنید. دیدار ما با شورای نگهبان در راستای همین گفت‌وگو و تعامل بود.

*پس شما به دنبال رایزنی با اعضای شورای نگهبان هستید؟

بله. من حتما برای بچه‌های ندا رایزنی می‌کنم. نوکرشان هم هستم. برای هرکسی از سیاسیون که کمکی از دستم بر بیاید و بشناسم کوتاهی نمی‌کنم. نشناسم کاری نمی‌کنم چون نمی‌توانم عواقب آن را بر عهده بگیرم.

هنوز تصمیمی درباره ارائه لیست مستقل نگرفته ایم

*با این تفاسیر لیست جداگانه می دهید یا در قالب طرح سرا شرکت می‌کنید؟

هنوز تصمیم نگرفتیم. مجموعه حزب ندا تصمیم می‌گیرد. من به تنهایی تصمیم نمی‌گیرم.

خرد و عقل می گوید شورای نگهبان باید فضا را باز کند

*فکر می‌کنید با توجه به اعتراض‌هایی که در آبان ما شکل گرفت، میزان مشارکت در انتخابات آن‌قدری برای مجموعه نظام دغدغه شده باشد که  از شورای نگهبان بخواهد فضا را بازتر کرده و رد صلاحیت‌ها را کمتر کند؟ این پیش‌بینی را می‌کنید که شورای نگهبان به سمت باز کردن فضا پیش برود؟

نمی‌دانم. چیزی که می‌بینم این است که این کار انجام نمی‌شود اما خرد و عقل می‌گوید این کار را بکنند.

مردم آقای خاتمی را باور دارند اما خودش قدرت عمل زیادی ندارد. این فرد در شرایط بحرانی می‌تواند امضای سفید داشته باشد اما آیا قدرت تماس با قدرت‌ها را داشته است؟ آیا قدرت برگزاری جلساتی به صورت شخصی داشته است؟ متأسفانه نه. باید منصفانه قضاوت کرد. من نمی‌گویم که آقای خاتمی صد در صد مقصر است یا مقصر نیست. سهم قصور آقای خاتمی را مشخص کنیم و یک‌دفعه همه‌چیز را سیاه‌ وسفید نبینیم.

خبر دارم رهبری دلشان می خواهد فضای رقابت فراهم شود

*آقای خرازی! در انتخابات قبل رهبر انقلاب جمله مهمی فرمودند به این مضمون که هرکس نظام را هم قبول ندارد بیاید و رای بدهد. شما با شناختی که از ایشان دارید فکر می‌کنید وارد این فضا بشوند و بخواهند معادلات انتخاباتی را تغییر دهند و توصیه‌ای به شورای نگهبان داشته ‌باشند؟

خبر دارم که ایشان دل‌شان می‌خواهد همه شرکت کنند و فضای رقابت فراهم باشد، منتها فضای شورای نگهبان فضای دیگری است. امیدوارم این خردمندی بر آن‌ها حاکم شود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1337394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =