محبیان: صادرکننده حکم ترور سردار سلیمانی یک مغز احمق داشت

امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، می گوید: آمریکا با این تحلیل که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم در ایران اثر گذاشته و بعضی اعتراضات جامعه را دال برآن می دانست گمان کرد اکنون با قطع بازوی منطقه ای ایران می تواند ایران را هم درداخل و هم در منطقه مستاصل کرده پای میز مذاکره بکشاند

به گزارش خبرآنلاین، «آمریکایی‌ها اول عمل می‌کنند و بعد فکر» با وجود آنکه این جمله همواره درباره سیاست‌های آمریکا به کار می‌رود اما هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد آنها تا این حد بدون ذره‌ای تعقل دست به اقدامی ‌علیه سردار سلیمانی بزنند و ایشان را به شهادت برسانند.

شهادت سردار سلیمانی، چهره ای که نقش اول مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه بودند، مانند یک زلزله کل منطقه و جهان را تحت الشعاع قرار داد و هنوز پس لرزه‌های آن تمام نشده است .حالا دنیا به خوبی می‌داند که این اقدام بدون پاسخ ایران نخواهد ماند.

از سوی دیگر سردار سپهبد شهیدسلیمانی نه تنها در میان مردم ایران بلکه در میان عراقی‌ها، سوری‌ها و یمنی‌ها نیز محبوبیت فراوانی داشت و این موضوع موجب شد تا معادلات منطقه‌ای با حساب و کتاب آمریکایی‌ها جور درنیاید. اما همچنان سوالات زیادی در این میان وجود دارد و آن اینکه آمریکا بر چه اساسی دست به حذف فیزیکی این چهره پرنفوذ و فرمانده محبوب و مقتدر سپاه زد؟ از سوی دیگر تبعات این اقدام تروریستی چه خواهد بود؟ آیا شهادت سردار سلیمانی ایران را در موضع منطقه‌ای و مبارزه با داعش و تروریست‌ها ضعیف خواهد کرد؟ اینها سوالاتی بود که آن را با «امیر محبیان» تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه درمیان گذاشتیم.

او معتقد است «آمریکایی‌ها انتقام داعش را از سردار سلیمانی گرفت» او می‌گوید: « نبودن سردار سلیمانی برای آنها آنقدر ارزش داشت که هر هزینه ای را برایش تقبل کنند».بنا به گفته محبیان فعالیت های مستشاری ایران در منطقه بعد از سردار سلیمانی نیز پرقدرت دنبال خواهد شد و دچار افول نخواهد شد. او تاکید دارد ترامپ دست به قماری زد که نتیجه اش را حتما خواهد دید.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است: 

****

آقای محبیان! تحلیل تان درباره شخصیت و جایگاه ویژه و خاصی که سردار سلیمانی در بعد داخلی و خارجی داشتند را بفرمایید؟

شخصیت سردار سلیمانی دارای ابعاد مختلفی بود که به گمانم مهمترین و کلیدی ترین آن باور عمیق به توحید بود. این باور او را شجاع و خالص کرده بود تا حدی که خداوند برای ایشان  محبتی را در قلوب مومنین و مردم قرار داد؛ محبتی که فارغ از هر گرایشی یا ملیتی یا حتی مذهبی  در میان متاثرین از شهادت این بنده صالح می بینیم.  من مهمترین خصلت ایشان را عمل خالصانه می دانم به همین دلیل روشن است که مصداق آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» شد. خدا ان شالله این مقام را روزی ما بگرداند.

به شهادت رساندن سردار سلیمانی قمار بزرگی بود و ترامپ نتیجه اش را می بیند

چرا آمریکا در چنین برهه‌ای دست به چنین اقدامی می‌زند آیا تبعات آن روشن نبود یا عملا می‌خواست وارد یک فضای جنگی شود؟

امریکا با این تحلیل که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم در ایران اثر گذاشته و بعضی اعتراضات جامعه را دال برآن می دانست گمان کرد اکنون با قطع بازوی منطقه ای ایران می تواند ایران را هم درداخل و هم در منطقه مستاصل کرده پای میز مذاکره بکشاند، این قمار بزرگی بود که تنها قماربازی چون ترامپ می توانست انجام دهد. دیری نخواهد گذشت که خواهیم دید این قمار او چه نتیجه ای برایش  خواهد داشت.

صادرکننده حکم ترور سردار سلیمانی یک مغز احمق داشت

به نظر می رسد نبودن سردار سلیمانی برای آنها آنقدر ارزش داشت که هر هزینه ای را برایش تقبل کنند. آمریکا سال ها برای این روز برنامه‌ریزی کرده بود و بارها هم امکان این ترور را داشت اما هیچ رییس جمهوری جرئت این کار را نداشت. واقعا صدور حکم ترور سردار سلیمانی یا دل شیر می خواست یا مغز احمق. آنها دل شیر نداشتند اما این بار تصمیم گیرنده احمق را یافتند.

فعالیت های مستشاری ایران در منطقه دچار افول نخواهد شد

 این اقدام می‌تواند در فعالیت‌های مستشاری ایران اخلال ایجاد کند یا مسیر پرقدرت ادامه خواهد یافت؟

در این مورد مقامات سپاه قدس باید پاسخ دهند اما بر این گمانم فعالیت های مستشاری ایران با مدیریت سردار سلیمانی از سطح ارتباطات فردی به سطح سیستمی ارتقاء یافته و علیرغم ارزش بیگمان جایگاه شهید سردار سلیمانی افولی در این راستا نخواهد بود.

ضربه سردار سلیمانی به داعش آمریکا را خشمگین کرده بود

برخی تحلیل ها می‌گوید این حادثه بیشتر از همه داعش را خوشحال کرد؛ چقدر با این تحلیل موافق هستید و چقدر خطر احیای داعش وجود دارد؟

موافقم؛ آمریکا انتقام داعش را از سردار سلیمانی گرفت. این اقدام نشان داد که ضربه حاج قاسم سلیمانی به داعش تا چه حد آمریکا را خشمگین کرده بود.

شهادت سردار سلیمانی از یک سو موجب ایجاد وحدت داخلی شد و از یک سو اختلاف را راهی اردوگاه منتقدان جمهوری اسلامی کرد تحلیل شما از این وضعیت چیست؟

از برکات خون شهید همین است.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1338640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    2 0
    شهادت سردار را به تصمیم فردی تقلیل ندهید... ال سعود اسرائیل و اروپا پشت این تصمیم هستند