آزادی کاربران ابزارهای الکترونیکی در ایجاد تغییر و اصلاح در سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یا به زبان ساده‌تر، هک کردن، بحث‌های حقوقی و امنیتی داغی به راه انداخته است.

ابوالفضل کریمی: وقتی شما چندین میلیون تومان برای خرید یک خودرو هزینه می‌کنید، یعنی مالک تمام و کمال آن هستید و می‌توانید هر تغییری را که می‌خواهید روی آن انجام دهید. اما وقتی شما چندصدهزار تومان برای خرید یک کنسول بازی یا یک دستگاه گوشی همراه هوشمند هزینه می‌کنید، آیا باز هم می‌توانید هر بلایی را که خواستید سر آن بیاورید؟

به گزارش بی‌بی‌سی، این مشکلی است که توسط هکر و وبلاگ‌نویسی به نام جرج هوتز با اسم اختصاری "Geohot" مطرح شد. شرکت سونی توانست طی روندی حقوقی کاربران پلی‌استیشن 3 را از باز کردن و تغییر کاربری کنسول بازی خود برای استفاده از کدهای کامپیوتری هوتز منع کند. با کمک این کد بازیکنان می‌توانستند برخی نرم‌افزارهای غیرقانونی را روی پلی‌استیشن اجرا کرده یا در هنگام اجرای بازی‌های گروهی تقلب کنند.

سونی اریکسونپلی‌استیشن 3 یکی از مهم‌ترین کنسول‌های بازی بود که هک شد و اکنون شایعاتی مطرح شده که سونی در حال طراحی یک سیستم ضد هک برای جدیدترین محصول خود، گوشی هوشمند سونی-اریکسون ایکس.پریا-پلی است. اما به هر حال کاربران این وسیله‌ها پول آن را پرداخت کرده‌اند و باید بتوانند هر تغییری که می‌خواهند روی آن‌ها انجام دهند.

پس مشکل اصلی کجاست؟ اگر این واقعا این موضوع مشکل‌زاست چرا برخی از کارخانه‌ها، کاربران را برای باز کردن و ایجاد تغییر در محصولات خود آزاد گذاشته‌اند؟

برای مثال مایکروسافت کدنویسان را آزاد گذاشته تا از وسیله حسگر حرکتی خود با نام کینکت برای مقاصد دیگر استفاده کنند. سونی نیز رویکرد مشابهی را برای کنترلگر Move خود اتخاذ کرده است.

با این که مایکروسافت اصرار دارد کینکت ساخت این شرکت هک یا تغییر داده نشده، اما می‌خواهد راه را برای جامعه بازتر کند تا بتوانند ایده‌های جدید خود را روی این وسیله پیاده سازی کنند. یکی از بهترین نمونه‌ها تیم دانشگاه وارویک است که اقدام به ساخت یک روبات امدادگر برای کاوش در مناطق زلزله زده کرده است.

زمانی که شما یک سخت‌افزار را خریداری می‌کنند با یک لیست از شرایط موافقت می‌کنید که در اصل به شما اجازه استفاده غیر مجاز از نرم‌افزارهای آن را نمی‌دهد ولی در مورد چگونگی استفاه از سخت‌افزار محدودیتی قائل نشده است.

جیمز بینز رئیس بخش بازیهای ویدیویی در گروه نشریات فیوچر در این باره می‌گوید: «زمانی که شما یک سی‌دی می‌خرید، اجازه ندارید آن را در جاهای مختلف کپی کنید. در حقیقت شما مالک شکل فیزیکی دیسکی  هستید که خریداری کرده‌اید، اما مالکیتی روی محتوای آن ندارید. مشابه همین مورد هم برای کنسول‌های ویدیویی برقرار است.شما مالک پلاستیک و فلزات این تجهیزات هستید، اما در مورد نرم‌افزاری که روی این دستگاه نصب شده است وضعیت متفاوت است.»

به این ترتیب سازندگان چنین ابزارهایی واقعا به دنبال چه هستند؟ ایجاد محیطی خلاق که کاربران بتوانند ایده‌ها و ابتکارات خود را روی این وسیله‌ها امتحان کنند یا وضع محدودیت‌های شدید در مورد سخت‌افزارهایی که آن‌ها می‌سازند؟ 

به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها زمانی حساسیت‌زا می‌شوند که یک شخص بخواهد فراتر از استفاده شخصی اقدام به ایجاد اصلاحات و تغییرات در این وسایل کند. تونی هورگان نویسنده مجله Stuff در این باره می‌گوید:« اگر شما به بازی‌هایی دسترسی پیدا کنید که پولی بابت آن پرداخت نکرده‌اید، خوب مشکل مشخص است. اما زمانی که شما برای یک کالا پول پرداخت کرده‌اید، این حق شماست که آن را هر طور که می‌خواهید تغییر دهید.»

Jailbreaking و تقلب در بازی‌ها
آی فونطبق آخرین قوانین کشور آمریکا تغییر دادن یا jailbreaking یک تلفن همراه قانونی اعلام شده است. قانونگذاران فدرال تائید کردند که قانون کپی‌رایت به کارخانه‌ها برای داشتن یک مدل تجاری محدود کمک نمی‌کند. به همین دلیل است که جرج هوتز کاری را که با پلی استیشن3 انجام داده غیر قانونی نمی‌داند و قول داده اولین شخصی باشد که تلفن Xperia Play شرکت سونی اریکسون را هک کند.

اما بسیاری از کارخانه‌ها محصولات و بازار خود را در خطر می‌بینند. اپل معتقد است jailbreaking راه را برای هکرها باز کرده و این موضوع می‌تواند عواقب فاجعه باری به همراه داشته باشد.

سونی هم معتقد است با این اقدامات راه برای تلقب در بازی‌های آنلاین باز می‌شود و این هک شدن‌ها و نفوذها ممکن است لذت بازی کردن را از بین ببرند.

دیوید ویلسون از پلی‌استیشن در این باره گفت: «به همین دلیل ما از کاربران وسایل خود خواسته‌ایم firmwave های تغییر یافته ( مجموع نرم‌افزارهایی که روی یک کنسول نصب می‌شوند) را حذف کنند. این کار بیش‌تر به نفع مشتریان ماست تا این که بخواهد برای ما سود داشته باشد. به هر حال ما هم باید بتوانیم از خود محافظت کنیم و نمی‌خواهیم مردم راه را برای تقلب در بازی‌ها و استفاده غیرقانونی از نرم‌افزارها باز کنند.»

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =