مروری بر خدمات مؤسس بنیاد بعثت در احیای تراث اسلامی

ایکنا نوشت: مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام علی اسلامی، مؤسس بنیاد بعثت، که طی سالیان متمادی فعالیت‌های مهمی در زمینه تبلیغ و ترویج دین داشت، صبح روز گذشته ۱۷ دی ماه برگزار شد.

مراسم تشییع حجت‌الاسلام علی اسلامی، مؤسس بنیاد بعثت، صبح روز گذشته، ۱۷ دی‌ماه، با حضور جمعی از علاقه‌مندان از مقابل بنیاد بعثت تشییع شد.

مهدی اسلامی، قائم‌مقام بنیاد بعثت و همچنین فرزند حجت‌الاسلام علی اسلامی، در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: تمام تلاش ایشان در طول عمر برای احیای فرهنگ اسلامی، کتب اسلامی و همچنین چاپ و نشر بود و ایشان در جامعه برای مدارس و کمک به محرومان و فقرا زحمات زیادی را متحمل شدند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ایشان، تهیه مسکن برای محرومان و کمک به فرهنگ این مملکت بود. در حقیقت راه پدرشان را ادامه دادند و برای چاپ و نشر آثار دینی مختلف به هجده زبان دنیا همت گماردند. علاوه بر این، در زمان جنگ و در ابتدای انقلاب نیز فعالیت‌های ثمربخشی را ارائه کردند. البته ایشان تألیفات خاصی نداشت و بیشتر فعالیتشان در زمینه نشر بود، اما در حال جمع‌آوری نوشته‌های ایشان هستیم تا آنها را به چاپ برسانیم.

اسلامی با اشاره به بنیاد بعثت و تأسیس آن بیان کرد: این بنیاد در سال ۱۳۵۸ تأسیس شد. البته قبل از انقلاب اسلامی، ایشان در کتابخانه بزرگ اسلامی فعالیت داشت و پس از انقلاب نیز این بنیاد را تأسیس و در زمینه چاپ و نشر آثار فرهنگی و کارهای خیریه فعالیت‌ کرد.

وی تصریح کرد: در حقیقت، رسالت اصلی بنیاد، انجام امور فرهنگی است و پدرم بسیار بر انجام آنها و چاپ و نشر آثار اسلامی تأکید داشتند و به همین منظور مؤسسات متعددی را حتی در خارج از کشور تأسیس کردند. اخیراً نیز در هند مؤسسه‌ای را برپا کرده بودند که بتوانند شرایط را برای بورسیه شدن شیعیان هند فراهم کنند تا برای آموزش به ایران بیایند.

منصور پهلوان، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، به ایکنا گفت: امروز مراسم تشییع جنازه عالمی پرهیزکار، خدوم و باصفا بود. مرحوم شیخ علی اسلامی عمری را در راه تبلیغ و خدمت‌گزاری به قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) صرف کرد. ایشان فرزند یک عالم بزرگ، آیت‌الله شیخ عباس‌علی اسلامی، بود که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ جزء ارکان آموزش و پرورش محسوب می‌شد و به جامعه خدمات بسیاری را ارائه کردند. همچنین مدارس اسلامی بزرگی را در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف تأسیس کردند و شخصیت ایشان برای اهل فرهنگ و علم شناخته شده است. فرزندان متعدد ایشان نیز هر کدام منشأ خدمت شدند. مرحوم حجت‌الاسلام علی اسلامی برادر بزرگ‌تر بودند و در بنیاد بعثت سال‌ها خدمت کردند و کتبی را به چاپ رساندند. نسخه خطی تفسیر «ترجمه الخواص» را، که یک تفسیر پنج جلدی است، از ایشان گرفتم و به تصحیح و تکمیل آن اقدام کردم و آن را انتشارات علمی ـ فرهنگی چاپ کرد.

نقش آیت‌الله علی اسلامی در احیای تراث اسلامی

پهلوان بیان کرد: جز طلب غفران و مغفرت چیزی ندارم و امیدوارم خداوند ایشان را با اولیای خودش محشور کند که سال‌ها در انتظار لقای آنها بود و امروز به آرزوی خود رسید. خداوند ایشان، پدرشان و درگذشتگان این خاندان را قرین رحمت کند.

همچنین، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، از فعالان فرهنگی، در این مراسم حضور داشت. او در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: مرحوم حجت‌الاسلام شیخ علی اسلامی هم به یک خاندان ارزشمند، گرانقدر و دارای تاریخ طولانی انتساب داشت و شخصاً پیشینه و سابقه درخشانی داشتند. پدر ایشان، آیت‌الله عباس‌علی اسلامی، عهده‌دار مؤسسه جامعه تعلیمات اسلامی و یکی از برجسته‌ترین سخنوران مذهبی بود. او در فعالیت‌های تبلیغی و دینی و مقابله با توطئه‌های فکری و تبلیغاتی دشمنان اسلام چهره بسیار برجسته‌ای داشت. حجت‌الاسلام علی اسلامی نیز در طول ۴۰ سالی که ما از فعالیت‌هایشان اطلاع داشتیم، در بنیاد بعثت و مؤسسات تابعه‌ای که در حوزه فرهنگ و تبلیغات دین تأسیس کردند فعالیت می‌کردند و برای انتشار کتاب و نوآوری در حوزه تبلیغات دینی بسیار می‌کوشیدند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای تصریح کرد: تمام دغدغه ایشان این بود که از ظرفیت‌های جدید و قالب‌های نو در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی استفاده کنند و به شیوه‌های مختلف مخصوصاً از ابزارهای هنری ممکن بهره ببرند. نمونه‌اش نیز همین موزه هنرهای اسلامی است که انواع و اقسام آثار هنری را در آنجا گرد آوردند. بزرگترین ویژگی ایشان این بود که هیچ‌وقت از پا نمی‌نشستند و اظهار خستگی نمی‌کردند. شاید هرکسی جای ایشان بود، با مشکلاتی که در این فضا وجود دارد، نهایتاً یک یا دو مسیر را پیگیری می‌کرد، اما ایشان همزمان به چندین موضوع پرداخت و با اینکه گرفتاری‌های مالی شدیدی در سال‌های اخیر برای فعالیت‌های ایشان به وجود آمده بود و بدهکار بودند، همچنان با جدیت پروژه‌های فرهنگی را دنبال می‌کردند.

نقش آیت‌الله علی اسلامی در احیای تراث اسلامی

وی افزود: حوزه‌های مختلفی در کارنامه ایشان برجسته و قابل توجه است. از ترجمه الغدیر تا انتشار آثار علامه عسکری، مانند «معالم المدرستین» و دیگر ترجمه‌ها جزء فعالیت‌های ایشان است. به طور خاص نیز در حوزه قرآن، تفسیر برهان را منتشر کردند که اثری تحقیقی و پژوهشی است. علاوه بر این، در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کردند. امیدواریم خداوند روح ایشان را مهمان پیامبر اکرم(ص) و خاندان رسالت کند و اجر و مزد تلاش‌ها و خدماتشان را به ایشان عنایت کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگوی کوتاهی با ایکنا بیان کرد: حجت‌الاسلام شیخ علی اسلامی از علمای انقلابی، فرهنگی و پرتلاش بود و آثار فراوانی را در بنیاد بعثت ارائه کرد و به ترجمه کتب بزرگی مانند الغدیر علامه امینی پرداخت. ایشان بنیان‌گذار این بنیاد بود و در طول زندگی ۴۰ ساله‌ای که در زمان انقلاب داشت، یکی از ارکان خدمت‌گزار فرهنگ اسلامی بود. همچنان که پدرشان نیز در همین راه قدم برداشتند و به خدمت‌رسانی در مناطق محروم پرداختند و برای فرهنگ این کشور کوشیدند و به خارج‌نشینان نیز خدماتی را ارائه کردند. بنابراین، مرحوم حجت‌الاسلام اسلامی می‌تواند الگوی خوبی برای روحانیون و دیگران باشد.

علاوه بر این، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، بیان کرد: مرحوم اسلامی فرزند برومندِ عالم بزرگوار، روحانی هوشمند و فعال متفکر در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی یعنی شیخ عباس‌علی اسلامی بود. ایشان یکی از شاگردان مهذب و وارسته امام خمینی بود که در مشهد مقدس و نجف اشرف دوره تحصیل خود را سپری کردند و از نزدیک با این عالم آشنا بودم.

وی گفت: این شخصیت علمی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، عنصری فعال و مؤثر بود و در نشر آثار اهل بیت(ع) در جهان به ویژه در آفریقا تلاش‌های زیادی کرد. امیدوارم آثار به یادگار مانده از این عالم، منشأ تداوم رحمت خدای متعال برای آن بزرگوار و بیت شریف اسلامی باشد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =