تولید ۱.۵ میلیون تن محصولات شیلاتی دست یافتنی است

فارس نوشت: رئیس سازمان شیلات ایران، از پیش بینی تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی، ۸۰۰ هزار تن آبزی‌پروری و ۷۰۰ هزار تن صید ماهیان به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان شیلات ایران، نبی اله خون میرزایی با اشاره به افزایش ۴۰ برابری تولیدات شیلات کشور در طول ۴۰ سال گذشته، گفت: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی بیش از ۲۹ هزار تن صید و ۳ هزار تن آبزی پروری بوده که این میزان در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.

‎وی با تاکید بر این که باید آبزی پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد، بر استفاده بیش از پیش ظرفیت های آبزی پروری به ویژه ظرفیت های پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان تاکید کرد.

‎خون میرزایی با بیان این که مجتمع پرورش ماهی در قفس نیکسا نگین این صنعت در کشور و منطقه است گفت: پرورش ماهی در دریا یک روش آبزی‌ پروری نیازمند به دانش و تکنولوژی است که خوشبختانه این مهم در مجتمع پرورش ماهی در دریای نیکسا به خوبی محقق شده و می تواند الگویی برای سرمایه گذاری در این صنعت باشد.

‎وی با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیقات علمی در علوم شیلاتی گفت: خوشبختانه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی پشتیبان خوبی برای فعالیت های شیلاتی در کشور است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به این که ظرفیت های هرمزگان در حوزه صید از قدیم شناخته شده بوده است، گفت: رویکرد جدید سازمان آبزی پروری است که هرمزگان در این عرصه نیز پیشرو است.

وی افزود: استان هرمزگان توانسته رتبه اول در تولیدات شیلاتی را داشته باشد که این مهم نشان از فعالیت ها و تلاش های صورت گرفته حوزه شیلات است.

خون میرزایی با بیان این که در حوزه صید و منابع موجود دریا نباید اشتباه تلخ دریای خزر را تکرار کنیم و بیش از حد به دریا فشار بیاوریم تصریح کرد: سازمان شیلات ایران با این وجود به جامعه صیادی دارای مجوز متعهد بوده و برای این عزیزان برنامه ریزی برای صید و صیادی پایدار را همواره در دستور کار قرار داده است.

هرمزگان قطب طلایی پرورش ماهی در دریا

همچنین مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت های خوب استان هرمزگان در حوزه پرورش ماهی در دریا از هرمزگان به عنوان قطب طلایی پرورش ماهی در دریا یاد کرد.

‎محسن یکتاپور محدودیت منابع آبی در آب های داخلی، کاهش صید برخی از گونه های دریایی در جهان، روند صعودی تولیدات آبزی پروری را از عوامل مهم در حرکت به سوی پرورش ماهی در دریا خواند.

‎‫وی افزود: خوشبختانه شیلات هرمزگان در عرصه پرورش ماهی در دریا توانسته گام های خوبی را بردارد به طوری که در حال حاضر در جنوب کشور این استان پیشتاز تولید ماهی در دریا است.

‎‫یکتاپور با اشاره به این که استان هرمزگان توانسته با کشورهای پیشرو این صنعت همگام عمل کند، گفت: ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، عدم نیاز به هوادهی، کاهش هزینه های تامین و نگهداری، شرایط مناسب پرورشی، وجود گونه های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می دهند را از اهم علل موفقیت این استان در این زمینه خواند .

‎‫مدیر کل شیلات هرمزگان شیلات هرمزگان با بیان این که در حال حاضر ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای استان است گفت: تاکنون با همت و پیگیری های شیلات هرمزگان در جذب سرمایه گذار برای بالغ بر ۷۴ هزار و ۱۰۰ تن از این میزان مجوز صادر شده است.

‎‫وی با بیان این که در حال حاضر نیز با توجه به اهمیت حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی یکی از برنامه های اولویت دار این طرح مشارکت تعاونی های صیادی در اجرای آن است، گفت: این مهم می تواند علاوه بر اشتغال جامعه صیادی در آبزی پروری موجبات کاهش برداشت از ذخیره گاه های طبیعی آبزیان را به دنبال داشته باشد که نقش بسیار مؤثر و مهمی در حفظ ذخائر آبزیان برای نسل آینده خواهد داشت.

گفتنی است؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران به همراه رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، مدیرکل شیلات هرمزگان و جمعی از مسؤولین کشور و استان در ادامه از فعالیت های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در غرب هرمزگان بازدید کردند.

223231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1340593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =