ملت عشق و من پیش از تو؛ پرفروش‌ترین‌ها از نویسندگان زن

با وجود تمامی ادعاهای موجود و کارهای انجام شده، دنیای امروز همچنان یک جهان جنسیت‌زده و ناعادلانه است. عرصه ادبیات هم از این قاعده مستثنا نیست. در دنیای ادبیات هم درست مانند همه عرصه‌های دیگر، لازم است که زنان برای موفقیت راه دشوارتری را پشت سر بگذارند. با این حال، در گذر ایام برخی از فعالان زن عرصه‌های ادبی موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.

الیف شافاک (Elif Shafak) نویسنده ترک تبار و جوجو مویز (Jojo Moyes) نویسنده زن انگلیسی هر دو در زمره همین افراد قرار دارند. اغلب آثار منتشر شده از این دو نویسنده در ایران و جهان نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده و با فروش گسترده‌ای همراه بوده‌اند. از پرفروش‌ترین آثار این دو نویسنده زن شناخته شده می‌توان به کتاب‌های ملت عشق (The Forty Rules of Love) و من پیش از تو (Me Before You) اشاره کرد. هر دو کتاب یاد شده در ایران و در جهان با استقبال بسیار زیادی رو به رو شده و هر یک برای مدتی طولانی در صدر پرفروش‌ترین‌های روز قرار داشته‌اند.

کتاب ملت عشق؛ ۵۰۰ بار تجدید چاپ!

کتاب ملت عشق از بهترین و پر مخاطب‌ترین آثار الیف شافاک است. این کتاب در سال 2010 به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر و تا کنون بیش از 500 بار در ترکیه و 50 بار در ایران تجدید چاپ شده است. این اثر عنوان پر فروش‌ترین کتاب ترکیه در باب شمس، مولانا و تصوف را به خود اختصاص داده است. در ایران هم ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط ارسلان فصیح و با هنرمندی هر چه تمام‌تر به انجام رسیده و نشر ققنوش آن را در 511 صفحه منتشر کرده است.

تعداد قابل توجهی از علاقه مندان آثار الیف شافاک، پس از گذشت سال‌ها از نخستین زمان انتشار این کتاب، همچنان برای خرید نسخه‌های چاپی یا دیجیتالی کتاب ملت عشق در تکاپو هستند. خرید آنلاین این کتاب از طریق مراجعه به وبسایت کتابچی امکان‌پذیر است.

کتاب من پیش از تو؛ ۱۲ هفته در صدر جدول پرفروش‌ها

از طرف دیگر، کتاب من پیش از تو نیز از جمله آثار محبوب نویسنده انگلیسی، جوجو مویز است. او از معدود نویسندگانی است که دو بار موفق به دریافت جایزه سال رمان عاشقانه شده که از طرف انجمن نویسندگان رمان‌های عاشقانه اهدا می‌شود.

این کتاب که در سال 2012 میلادی برای نخستین بار در انگلیس به چاپ رسید، در اصل با الهام از کتاب «هیچ چیز جاودانه نیست» اثر «سیدنی شلدون» نگاشته شده و به مدت 12 هفته در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. چنان که پیش‌تر هم گفته شد، این اثر در ایران هم با استقبال چشمگیر مخاطبان رو به رو شده است. برگردان فارسی این کتاب توسط مریم مفتاحی به انجام رسیده و انتشار آن را نشر آموت عهده‌دار شده است. خرید اینترنتی این اثر هم از طریق مراجعه به وبسایت کتابچی امکان‌پذیر است.

آشنایی با الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق

الیف شافاک، نویسنده زن ترک تبار آثار موفق و پر فروشی همچون کتاب ملت عشق و کتاب حرامزاده استانبول را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او سال‌های عمر خود را علاوه بر ترکیه در نقاط مختلف اروپا و آمریکا سپری کرده است. به واسطه همین امر، شافاک این امکان را داشته تا بتواند با فرهنگ جوامع گوناگون آشنایی یافته و نیک و بد هر یک را به خوبی شناسایی کند. این موضوع در زمینه نویسندگی برای او کمک بزرگی بوده است.

رویکرد الیف شافاک در نگارش کتاب ملت عشق منحصر به فرد و تازه است. او در نگارش این کتاب به نوعی قصد داشته تا چگونگی رو به رو شدن با تاریخ و نحوه تقسیم زمان را منعکس کرده و به چالش بکشد.

خود شافاک در مورد نگارش این کتاب چنین گفته است، « … فکر کردم برای مردمان آلاسکا هم باید لحظه‌ای وجود داشته باشد که زندگی آنان را برای همیشه دستخوش تغییر قرار داده است. می‌خواستم اهمیت آن لحظه مرکز ثقل ساختار رمان باشد.»

نقش زنان در کتاب ملت عشق و باقی آثار الیف شافاک

شخصیت‌های زن در کتاب ملت عشق همواره در موقعیت‌های مختلف به ایفای نقش‌های کلیدی مشغول هستند. در اصل، این زنان هستند که به شکلی نامحسوس، محوریت همه داستان‌های شافاک را به خود اختصاص می‌دهند. شافاک زنان را طلایه‌دار محافظت و انتقال تاریخ معرفی می‌کند. به اعتقاد او این زنان جوامع مختلف هستند که میراث گذشته را در قالب دستورهای آشپزی یا شعرها، داستان‌ها و ترانه‌های کودکانه سینه به سینه به نسل‌های پس از خود منتقل می‌کنند.

خود نویسنده در این باره می‌گوید: « وقتی من این رمان را می نوشتم دغدغه‌ام مسائل مهم و کلان سیاسی نبود، بلکه برعکس مسائل ساده و ابتدایی زندگی روزمره‌ زنان ارمنی و ترک برایم مهم بود. آن‌ها نقاط مشترک بسیاری دارند.»

آشنایی با جوجو مویز نویسنده کتاب من پیش از تو

جوجو مویز نویسنده زن انگلیسی آثار عاشقانه و پرفروشی همچون من پیش از تو و پس از تو را در کارنامه کاری خود دارد. آثار مویز دست کم در 28 کشور به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و جوایز گوناگونی را به خود اختصاص داده است. نویسنده کتاب من پیش از تو در ابتدا یک روزنامه نگار بوده است. بهره گیری از تجربیات روزنامه نگاری و قلم روان و لحن شیوای این نگارنده به او در خلق آثار محبوب و پر مخاطب کمک کرده است.

مویز در سن 48 سالگی و در حالی که مسئولیت اداره سرویس هنر و رسانه روزنامه Independent را بر عهده داشت کار بر روی نخستین کتاب عاشقانه خود را آغاز کرد.

نقش زنان در کتاب من پیش از تو و باقی آثار جوجو مویز

در کتاب من پیش از تو هم این زنان هستند که در اصل، محور اصلی داستان به شمار می‌روند. در داستان‌های مویز زنان موجوداتی تابع و بی‌تحرک نیستند. آن‌ها افرادی سرشار از انرژی، صاحب رأی، اراده و تأثیرگذار هستند که هدایت جریان زندگی خود و دیگران را بر عهده داشته و در روند حیات فردی خویش و سایرین نقشی محوری را ایفا می‌کنند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1341180