شریعتمداری:۶۰ درصد مردم تاکنون هیچ وامی دریافت نکرده‌اند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تنها ۴۰ درصد مردم تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، گفت:از ۲۵ میلیون خانوار ایرانی تنها۱۰۰هزارخانوار وام بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، محمد شریعتمداری در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی گفت: تا زمانی که به موضوع فقر در ایران به عنوان یک موضوع لوکس نگاه کنیم و با فقرا عکس بگیریم به نتیجه نخواهیم رسید. باید با فقر به صورت علمی برخورد کرد. من با صاحبنظران حوزه فقر که صحبت می‌کردم متفق القول می‌گفتند که گفتمان جامع فقرزدایی در ایران نداریم.

وی افزود: زمانی که آیت الله هاشمی در سالهای جنگ تحمیلی به ایراد خطبه نماز جمعه می‌پرداخت همواره به موضوع فقر اشاره می‌کرد اما پس از جنگ و در آغاز دوره سازندگی این موضوع کمرنگ شد. در آن زمان برخی می‌گفتند نیازی به برخورد مستقل با فقر نیست و رشد اقتصادی خود به خود فقر را از بین می‌برد اما برخی می‌گفتند در هنگام رشد اقتصادی و توسعه باید به عدالت اجتماعی توجه داشت و باید تعارض میان عدالت و رشد اقتصادی را از بین ببریم تا فقرا قربانی جاه طلبی سیاست گذاران نشوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند میان توده مردم ایجاد همبستگی کند، موضوع شفافیت اقتصادی و اطلاعاتی است که می‌تواند مبارزه با فساد را محقق کند تا مردم مطمئن شوند که دولت در راه کاهش فقر در راه آنها قدم بر می‌دارد در غیر این صورت زیر میز توسعه خواهند زد.

شریعتمداری با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد مردم ایران وام بانکی گرفته اند و ۶۰ درصد مردم تاکنون هیچ بهره‌ای از وام‌های بانکی نبرده اند، گفت: از ۲۵ میلیون خانوار تنها ۱۰۰ هزار خانوار ایرانی تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیون تومان گرفته اند.

وی دامنه فقر کشور را در استان‌های شرقی و دامنه زاگرس دانست و اظهار داشت: گستره بیکاری به این دو منطقه از دیرباز اختصاص داشته و تنها در این ۵ سال اخیر است که نرخ رشد اشتغال در استان‌های دامنه زاگرس و شرقی کشور رشد مثبت داشته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به موضوع ایجاد ارزش افزوده در محصولات معدنی به جای خام فروشی اشاره کرد و گفت: اگر به جای آنکه هر تن سنگ آهن را ۲۴ دلار بفروشیم به تولید شمش فولاد روی بیاوریم که ۴۰۰ دلار ارزش دارد یا هر تن صادرات لوازم خانگی ۴ هزار دلار سوددهی در پی دارد و یا اینکه به جای فروش گاز طبیعی که هر یک تن آن تنها ۱۰ دلار است، به تولید پتروشیمی ای که هر تن ۱۷ برابر ارزش افزوده در پی خواهد داشت، می‌توانیم بخش مهمی از مشکل بیکاری را مرتفع کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه باید از ثروتمندان مالیات بگیریم و منابع آن را میان فقرا بازتوزیع کنیم، تأکید کرد: در گذشته تلاشی برای تقویت پایه‌های مالیاتی نمی‌شد اما اخیراً دولت تلاش‌هایی در این زمینه کرده است که منابع حاصل از آن را بازتوزیع خواهد کرد.

فقط ۸۰ هزار خانوار به حذف یارانه نقدی اعتراض داشتند

وی به طرح یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع این طرح را ساماندهی کردیم و توانستیم ۲۵۰ هزار خانوار را از یارانه ۴۵ هزار تومانی حذف کنیم که ۸۰ هزار فقره اعتراض به دست ما رسید و پس از بررسی تنها ۱۰ درصد توانستند ادعای خود را ثابت کنند که نشان داد آزمون وسع ما از سایر کشورها، کارآمد تر است.

وی در مورد طرح معیشتی اظهار داشت: با اجرای آزمون وسع که ۲۵ آیتم برای بررسی وضعیت اقتصادی خانوارها در نظر گرفته بودیم این طرح اجرا شد و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت طرح معیشتی صورت گرفت. در حال حاضر استان تهران کمترین میزان دریافتی و دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان توزیع طرح معیشتی را داشتند که نشان داد اجرای آن عادلانه بوده است.

به گفته این مقام مسئول در شهر تهران از هر ۱۰ نفر ۳.۷ نفر و در استان تهران ۵.۷ نفر از مزایای طرح معیشتی برخوردار شدند این در حالی است که در سیستان و بلوچستان ۹ نفر از ۱۰ نفر و در کهکیلویه و بویراحمد ۷ نفر از ۱۰ نفر طرح معیشتی دریافت کردند.

۲۲۳۲۲۳
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1342991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =