اجرای طرح سراج در کردستان نیازمند همکاری دستگاههای اجرایی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: اجرای طرح سلامت روانی و مراقبت‌های اجتماعی با عنوان سراج نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرزین رضاعی در هفتمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت به تشریح طرحی با عنوان سراج پرداخت و اظهار داشت: این طرح که مخفف سلامت روانی و مراقبت‌های اجتماعی است توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح سراج در استان کردستان افزود: شناسایی و درمان بهتر در سطح مراقبت‌های اولیه و پذیرش، ارجاع بیشتر و مناسبتر در سطح تخصصی از اهداف اجرای این طرح است تا منجر به بستری کمتر بیماران روانپزشکی شود و هزینه خانواده‌ها را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: براساس اجرای طرح سراج در استان، شهر سنندج را با عنوان شهر پیشگام در نظر گرفته‌ایم چرا که شهر پیشگام باید دارای شرایطی باشد که داشتن جمعیت بین 100 تا 300 هزار نفر و دسترسی به روانپزشک و بیمارستان روانپزشکی از جمله شرایط آن است.

وی اعلام کرد: طرح سلامت روانی و مراقبت‌های اجتماعی استان در سه بسته تعریف شده که بسته اول به خدمات سلامتی، روانی و اجتماعی پایه می‌پردازد که در سیستم بهداشتی انجام می‌شود، بسته دوم در مرکز بهداشت سنندج و بسته سوم خدمات اجتماعی است که خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

رضاعی افزود: مراقبت در منزل، مددکاری و کاردرمانی، ارجاع بیمار در مواقع لزوم جهت بستری از مواردی است که در بسته دوم پیگیری می‌شود و در بسته سوم نیاز است دبیرخانه‌ای در فرمانداری انجام و تفاهم‌نامه با دستگاههای دولتی و غیردولتی منعقد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به آماری در خصوص خودکشی در استان تصریح کرد: انعکاس اخبار خودکشی کاری تخصصی است و نیاز است با دقت منعکس شود چراکه اگر مراقب نباشیم و اصول علمی را در انتقال اخبار خودکشی رعایت نکنیم منجر به خودکشی‌های تقلیدی می‌شود که جان عده‌ای می‌تواند به خطر بیفتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: همه دستگاهها و سازمان‌های دیگر باید در راستای اجرای طرح سراج کمک کنند و فعلا با 10 سازمان تفاهم‌نامه منعقد شده است و فرمانداری نیز در این راستا همکاری داشته‌اند.

ابراهیم قادری افزود: بیماران مزمن روانی که در جامعه هستند باتوجه به اینکه دچار آسیب‌های مکرر می‌شوند نیاز است برای شناسایی سریع این بیماران و درمان آنها دستگاههای اجرایی کمک کنند.

وی تاکید کرد: برای ارتقای سلامت یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بنابراین با اجرای طرح سراج می‌توان از ظرفیت سایر سازمان‌ها و دستگاهها بهره برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اضافه کرد: درخواست می‌شود فعالیت‌ها در یک راستا و با هم‌افزایی انجام گیرد تا بتوانیم شاهد اثرات مطلوب در راستای سلامت روانی و مراقبت‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

قادری یادآور شد: گروه هدف ما اعضای جامعه است که از 6 محله کم‌برخوردار سنندج شامل نایسر، عباس‌آباد، تقتقان و غیره آغاز می‌شود و در این محلات افراد از نظر سلامت روان ارزیابی می‌شوند و کسانیکه مشکل دارند با مراجعه به روانپزشک مشکلشان بررسی می‌شود.

وی همچنین به موضوع خودکشی به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی پرداخت و بیان کرد: میانگین فوت در اثر خودکشی در سطح دنیا 10.6 به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت است و معمولا اقدام به خودکشی 20 تا 30 برابر میزان فوت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزود: در سطح کشور میزان فوت ناشی از خودکشی به طور میانگین 6.2 در هر یکصدهزار نفر است و میتوان گفت که کردستان نسبت به بسیاری از استان‌ها در جایگاه بهتری قرار دارد بگونه‌ای که کردستان رتبه چهاردهم کشور را در زمینه فراوانی خودکشی داراست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1343726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =