چاقوکشی، فرار از منزل، دزدی، ضرب و جرح دیگران، ایجاد خرابکاری، مصرف الکل و مواد مخدر، قاچاق، تجاوز و قتل از مهمترین بزهکاری های مربوط به نوجوانان است.

"بزهکاری معمولاً درمورد جرایم نوجوانان زیر 18 سال به کار می رود و مختص کشور ما هم نیست بلکه پدیده ای جهانی است." دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان مطلب فوق اظهار داشت: غالباً چاقوکشی، فرار از منزل، دزدی، ضرب و جرح دیگران، ایجاد خرابکاری، مصرف الکل و مواد مخدر، قاچاق، تجاوز و قتل از جمله مهم ترین مواردی محسوب میشود که در زمره جرم ها و بزهکاری های مربوط به نوجوانان قرار میگیرد.

او اظهار کرد: البته بعضی از نوجوانان گاهی چند تا از این بزه ها را با هم انجام می دهند. غالباً هم بزهکاری در بین پسران بیش از دختران دیده میشود. برخی از نوجوانان بزهکار از خانواده های مشکل دار هستند یا به نحوی از آنها سوء استفاده شده است. والدین بعضی از این نوجوانان خلافکارند. برخی از نوجوانان هم با وجود داشتن خانواده سالم تحت تاثیر افراد بزهکار دیگر قرار می گیرند و غالباً از سوی آنها به سوی مصرف مواد مخدر کشیده میشوند و پس از آن هم ممکن است به طرف سایر رفتارهای بزهکارانه متمایل شوند.

دکتر قرایی مقدم همچنین تاکید کرد: حدود 50 درصد بزهکاران کانو‌ن‌های اصلاح و تربیت شهرهای تهران، شیراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصیل دوره راهنمایی و اخراج شدگان این دوره هستند این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش این آمار را رد می‌کنند.

متن کامل را اینجا بخوانید.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =