«زندگی با طعم خردل»، نگاهی انسانی به مصائب خانواده جانبازان شیمیایی

ایبنا نوشت: سعید نجفیان کارگردان «زندگی با طعم خردل» با اشاره به روایت صدمات و آسیب‌هایی که خانواده جانبازان شیمیایی با آن روبرو هستند، عنوان کرد در این نمایش از کلیشه‌ها و نگاه احساسی پرهیز کرده است.

سعید نجفیان کارگردان نمایش «زندگی با طعم خردل» که این روزها در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس روی صحنه است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: «زندگی با طعم خردل»  نمایشی در حوزه تئاتر دفاع مقدس است که بیشتر به زندگی خانواده جانبازان و همسران و فرزندان آنها می‌پردازد.

وی ادامه داد: این نمایش داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که پدر خانواده در در دوران جنگ شیمیایی شده است و حالا تاثیر گاز خردل بر فرزندش خاطره نیز که در آستانه ازدواج است، مشاهده می‌شود و آینده و ازدواج او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پدر بازگویی این راز را به عمو ابراهیم می‌سپارد اما خاطره بعد از شنیدن این راز ناپدید می‌شود ...

نجفیان درباره پرداختن به مشکلات خانواده‌های جانبازان شیمیایی بیان کرد: در این نمایش بیشتر از اینکه مستقیم به مقوله جنگ و دفاع مقدس بپردازیم به آسیب‌ها و صدماتی که این اتفاق ناجوانمردانه بر زندگی خانواده‌های جانبازان و شهدا گذاشته است، پرداخته ایم. در اجرا نگاه رئالیستی به داستان نداریم و در این زمینه به متن وفادار نبوده ایم به این شکل که تابلوها و تصاویری انتزاعی به اجرا اضافه شده است که ممکن است ارتباط چندانی به داستان اصلی نداشته باشد.

وی با اشاره به حمایت نکردن از نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس بیان کرد: در میان این همه اتفاق تئاتری می‌شود از نمایش‌هایی که با موضوع دفاع مقدس به صحنه می‌روند، بیشتر حمایت کرد. این متن نمایشی به آدم‌هایی می‌پردازد که بیشترین لطمات و کمترین توجه را در طول سال‌هایی که از جنگ گذشته است در جامعه و البته در حوزه ادبیات نمایشی دریافت کرده اند. این اثر نمایشی به دور از کلیشه‌های رایج درباره دفاع مقدس توسط محمد غدیرزاده نوشته شده است و زندگی خانواده‌هایی را به تصویر می‌کشد که ناخواسته درگیر بیماری و عوارض ناشی از بمب‌های شیمیایی شده اند. کسی که به جنگ می‌رود خودش این تصمیم را گرفته است اما همسران و فرزندان آنها انتخاب نکرده اند که بیمار شوند به همین جهت پرداختن به زندگی و سرنوشت آنها مساله دراماتیکی است.

نجفیان در پایان صحبت هایش متذکر شد: در این نمایش یک داستان خانوادگی و اجتماعی به تصویر کشیده می‌شود که جنگ تنها اتمسفری برای روایت این داستان است. نگاهی شعاری و احساسی به اتفاقات نداشته ایم و با نگاهی انسانی و روایتی بی طرفانه به بیان اتفاقات پرداختیم چون به هرحال مسایل مطرح شده آنقدر دردناک هستند که دیگر نیازی به اغراق وجود ندارد.

در این نمایش که بر اساس متن منتخب سیزدهمین جشنواره تئاترمقاومت تولید شده است یعقوب صباحی، علی یعقوب‌زاده، بهارکریم زاده، سپیده پهلوان زاده، سالار نجفیان، ملیکا اصلافی و حلما یعقوب زاده حضور خواهند داشت.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =