آموزش محیط زیست باید در دانشگاه‌ها اجباری شود

ایرنا نوشت: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آنچه که امروز تحت عنوان تخریب محیط زیست به آن رسیده ایم، بیشتر به دلیل نبود آموزش محیط زیست بوده است؛ از این رو آموزش محیط زیست باید در دانشگاه ها اجباری شود.

کیومرث کلانتری امروز یکشنبه در جشنواره ملی محیط زیست و رونمایی از نشان ملی آموزش محیط زیست در دانشگاه پیام نور اظهار داشت: محیط زیست مانند گذشته دو کلمه ساده نیست، بلکه مجموعه‌ای از منابع انرژی است و با  سلامتی و ایمنی برابر است.

وی افزود: تخریب منابع طبیعی، سیل، طوفان و جنگ‌ها باعث شده اهمیت توجه به حوزه محیط زیست دو چندان شود. در دنیای امروز تولید گازهای گلخانه‌ای و تخریب لایه ازون، گرم شدن هوا و نابودی تنوع زیستی مهم‌ترین آسیب‌ها را به محیط زیست وارد می‌کند.

معاون سازمان محیط زیست همچنین با بیان اینکه کشور  از نظر آب و جنگل فقیر است، خاطرنشان کرد: سرانه جنگل ما یک‌سوم متوسط جهانی است، از این رو راهی جز مدیریت منابع کشور نداریم؛ چرا که این منابع محدود هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه کشور نیازمند توسعه است، عنوان کرد: سالانه به‌طور میانگین یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود که به طور طبیعی نیازمند بهره‌برداری از منابع کشور است، اما باید بین آنچه از دست می‌دهیم و آنچه به‌دست می‌آوریم تعادل محیط زیستی برقرار شود.

وی ادامه داد: باید مردم را فرصت و جزو ظرفیت‌های حفظ محیط زیست دانست. باید محیط زیست را فهمید و شیوه استفاده از آن را به مردم نیز آموزش داد.

کلانتری  با اشاره به اتفاقات خوبی که در زمینه آموزش محیط زیست رخ داده است، گفت: امروز هم اداره کل آموزش و هم مشارکت مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست بسته‌هایی برای توزیع در مهدکودک آماده شده، گفت: بهترین اقدام، تدوین کتابی به نام انسان و محیط زیست بود که از سال ۹۶ در مقطع یازدهم تدریس می‌شود.

 کلانتری گفت: اقدام ناقصی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم تکمیل شود، این اقدام در واقع تدریس شناخت محیط زیست به دانشجویان تمام رشته‌ها است، همه ما مقابل محیط زیست مسئول هستیم و هیچ نهادی نمی‌تواند یک‌تنه محیط زیست را حفظ کند، اما دانشگاهیان به‌واسطه درک بالاتر وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند.

جشنواره ملی محیط زیست و رونمایی از نشان ملی آموزش محیط زیست امروز با حضور محمد شبیری رییس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و کیومرث کلانتری معاون سازمان محیط زیست برگزار شد.

۴۷۲۳۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1346089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =