۲۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
چرا  مسکن ارزان نمی‌شود؟

معاملات بیشتر با وجود قیمت بالاتر، نتیجه تحولات بازار مسکن در دی ماه بود. در آذر ماه، بازار مسکن بیشترین رشد قیمت را نسبت به ماه‌های پیش، به خود دید. حالا دی ماه با ۲ درصد رشد قیمت، جا پای آذر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی در گزارش جدید خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه، اعلام کرد هر واحد مسکونی با ۲.۱ درصد رشد نسبت به ماه قبل به فروش رسید. در واقع خریداران در دی ماه بابت خرید هر متر مربع خانه، متوسط ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. البته این رشد قیمت وقتی عجیب می‌شود که با دی ماه سال قبل مقایسه شود. در ماه مشابه سال قبل، متوسط هر متر مربع خانه ۹ میلیون ۷۸۰ هزار تومان به فروش رسید این یعنی ۴۰.۹ درصد پایین‌تر از قیمت امروز.

گران خریدیم

خانه‌های تهران در جدول قیمت‌ها میل به صعود داشته‌اند. در این شرایط، انتظارها بر کم شدن تعداد خرید و فروش است اما تعداد معاملات دی ماه نسبت به ماه قبل با ۱۲.۱ درصد رشد به ۱۰ هزار و ۶۸۷ مورد رسیده است. در این بازار بیشترین سهم را واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۴۱.۸ درصد داشته‌اند. در دی ماه، ۴ هزار و ۴۷۰ واحد مسکونی تا ۵ سال معامله شده است.

بازار داغ منطقه دلال‌ها

فکر می‌کنید کدام مناطق بیشترین سهم را در معاملات دی ماه داشته‌اند؟ بله درست حدس زدید، مدتی می‌شود که منطقه ۵ بازار را قبضه کرده است، آمار معاملات انجام شده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد همیشه کفه ترازو به نفع این منطقه سنگینی کرده است. این ماه نیز، منطقه ۵ با ۱۶.۳ درصد بیشترین سهم را از آن خود کرده است. منطقه‌ای که بازار داغ دلال‌ها شده است. بعد از آن، مناطق ۲ و ۴ هر کدام با سهم حدود ۹ درصدی، در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

مناطق گران، متری ۳۰ میلیون

نوبت به گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران رسید. طبق آمارها، کسانی که در منطقه ۱ تهران اقدام به خرید واحد مسکونی کرده‌اند، بابت هر متر مربع آپارتمان خود متوسط ۳۰ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. در مقابل آنها، خریداران منطقه ۱۸ هستند که هر متر مربع واحد مسکونی‌شان را با متوسط ۶ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تهیه کرده‌اند.

معاملات، امسال نصف پارسال

در آخر نگاهی به تحولات معاملات مسکن شهر تهران در دهه ماهه سال ۱۳۹۸، داشته باشیم. در این مدت ۶۰ هزار و ۹۵ آپارتمان معامله شدند که نسبت به سال قبل در مدت مشابه، ۴۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. امسال، هر متر مربع آپارتمان مسکونی در سراسر شهر با متوسط ۱۲ میلیون ۸۸۰ هزار تومان خرید و فروش شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵.۹ درصد رشد داشته است.

جدول توزیع فراوانی تعداد معاملات انجام شده بر اساس ارزش هر واحد مسکونی

میلیارد ریال درصد
کمتر از ۱.۵ ۰.۵
۱.۵ تا ۳ ۳.۸
۳ تا ۴.۵ ۱۳
۴.۵ تا ۶ ۱۲.۱

۶ تا ۷.۵

۱۰.۸
۷.۵ تا ۹

۸.۳

۹ تا ۱۰.۵ ۷.۷

۱۰.۵ تا ۱۲

۶.۴

۱۲ تا ۱۳.۵

۵.۷
۱۳.۵ تا ۱۵

۴.۴

۱۵ تا ۱۶.۵

۴
۱۶.۵ تا ۱۸ ۳
۱۸ تا ۱۹.۵ ۲.۳
۱۹.۵ تا ۲۱ ۲.۵

۲۱ تا ۲۲.۵

۱.۷
۲۲.۵ تا ۲۴ ۱.۶
۲۴ تا ۲۵.۵ ۱.۶

۲۵.۵ تا ۲۷

۱.۲

۲۷ تا ۲۸.۵ ۰.۹
۲۸.۵ تا ۳۰ ۰.۷

۳۰ تا ۳۱.۵

۰.۹
۳۱.۵ تا ۳۳ ۰.۷
۳۳ تا ۳۴.۵ ۰.۶
۳۴.۵ تا ۳۶ ۰.۴
بیش از ۳۶ ۵.۲

۲۲۳۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =