روس‌ها به "معامله قرن" ترامپ چه واکنشی نشان دادند؟

تسنیم نوشت: در حالی‌که طرح آمریکایی "معامله قرن"، موضوع اصلی مذاکرات روز گذشته پوتین و نتانیاهو بود، مقامات مسکو اصرار دارند هر نوع طرحی برای حل و فصل مناقشه خاورمیانه، باید با مشارکت خود فلسطینی‌ها تهیه شود و بدون جلب حمایت کشورهای منطقه شکست خورده است.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در مسکو بطور مفصل درباره "معامله قرن" پیشنهادی آمریکا برای حل و فصل مناقشه فلسطین- اسرائیل و تأثیر آن بر اوضاع کلی در منطقه گفت‌وگو کردند. دو طرف همچنین درباره روند اوضاع در سوریه نیز تبادل نظر کردند.

نتانیاهو برای دیدار با پوتین روز پنجشنبه بلافاصله از واشنگتن به مسکو پرواز کرد، وی  روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا شرکت کرد و ترامپ طی آن جزییات اصلی به اصطلاح "معامله قرن" - طرحی برای دستیابی به صلح بین فلسطین و اسرائیل را اعلام کرد.

کرملین فعلاً در حال تجریه و تحلیل طرح آمریکایی "معامله قرن" است

طبق اطاعات منتشره در خبرگزاری «تاس»، "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پس از دیدار پوتین و نتانیاهو در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا پوتین از ابتکارعمل "معامله قرن" از طرف ایالات متحده حمایت می‌کند، پاسخ داد که کرملین همچنان به تجزیه و تحلیل طرح "معامله قرن" آمریکا درباره صلح در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

روز گذشته (پنجشنبه)، نتانیاهو یادآور شد که دیدگاه رئیس جمهوری روسیه در باره این موضوع برایش اهمیت دارد. وی بعد از مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین در پیامی توئیتری همچنین نوشت: «یک نشست کاری مهم با رئیس جمهوری روسیه در مسکو داشتیم روابط اسرائیل و روسیه هرگز تا این اندازه خوب و پایدار نبوده است.»

نتانیاهو از پوتین به خاطر "رهبری در موضوع خاورمیانه" مانند سایر مسائل بین المللی تشکر کرد.

فلسطینی‌ها باید در تهیه هر طرحی برای صلح در خاورمیانه مشارکت داشته باشند

"والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه  معتقد است که طرح به اصطلاح "معامله قرن" که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد شده، باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد، ولی مشارکت کامل خود فلسطینی‌ها در تهیه هر نوع برنامه‌ای برای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل ضروری است.

خانم ماتوینکو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که در حال حاضر می توانیم بر اساس اطلاعات کنونی نظر بدهیم، فلسطینی‌ها قاطعانه این ابتکارعمل را رد کرده‌اند. مسلماً عدم دخالت فلسطین در تهیه هر برنامه‌ای، روش نادرستی است. همیشه لازم است تا هر دو طرف در تهیه هر سندی مشارکت داشته باشند و درباره آن مذاکره شود. تا جایی که ما می‌دانیم، چنین اقدامی درباره به اصطلاح "معامله قرن" آمریکایی صورت نگرفته است.»  

این سناتور بلندپایه یادآور شد: «البته این ابتکار عمل جدید است و مستلزم مطالعه دقیق است و وزارت امور خارجه روسیه اکنون در حال انجام چنین تحلیلی است.»

ماتوینکو با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص موافقت کرد که در این مرحله گروه چهارجانبه بین المللی (روسیه، ایالات متحده، سازمان ملل، اتحادیه اروپا) باید بطور جدی درگیر این طرح باشند.

همچنین، به عقیده وی، اتحادیه کشورهای عربی نیز باید نظر خود را در این باره اعلام کند، زیرا این اتحادیه مبتکر بسیاری از اسناد سازمان ملل برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل است. او افزود: «ما اکنون باید با آرامش همه چیز را تجزیه و تحلیل کنیم و مواضع جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با این ابتکار عمل مشخص شود.»

آمادگی روسیه برای همکاری با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای حل مناقشه خاورمیانه

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور آماده همکاری نزدیک با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای حل و فصل مناقشه خاورمیانه است و واکنش کشورهای عربی نسبت به "معامله قرن" که از طرف آمریکا پیشنهاد شده، را از نزدیک زیر نظر دارد.

زاخارووا گفت: «ما برای هماهنگی نزدیک با شرکای فلسطینی و اسرائیلی و از جمله، البته کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، شرکت کنندگان در گروه چهارجانبه خاورمیانه (میانجی گران بین المللی) و همه طرفین علاقمند به دستیابی سریع به صلح پایدار در خاورمیانه، آمادگی داریم.»

وی افزود: «حرف آخر درباره حل و فصل دراز مدت و منصفانه این مناقشه باید از طرف خود فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها زده شود، برای اینکه این مسئله مربوط به آینده آنهاست.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که در عین حال، مسکو واکنش پایتخت‌های کشورهای عربی به ابتکار عمل آمریکا در این باره را با دقت زیر نظر دارد و  آماده است تا در آینده نیز به اقدامات سازنده بیشتر در چارچوب تلاش‌های جمعی با هدف غلبه بر این مناقشه ادامه دهد.

گوشزد روسیه به آمریکا: بلندی‌های جولان متعلق به سوریه است

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به نویسندگان طرح آمریکایی "معامله قرن" درباره حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل یادآوری کرد که بلندی‌های جولان در خاک سوریه قرار دارد.

نبنزیا گفت: «روز چهارشنبه، دیدگاه واشنگتن درباره حل و فصل مناقشه خاورمیانه منتشر شد. ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که  در محتوای طرح مذکور و نقشه ترسیم شده، بلندی‌های جولان به عنوان قلمرو اسرائیل در نظر گرفته شده است. در همین راستا، ما باید درباره نقشه جغرافیایی این طرح گوشزد کنیم که نه تنها روسیه، بلکه قطعنامه شماره  497 شورای امنیت سازمان ملل، حاکمیت اسرائیل بر منطقه جولان را به رسمیت نمی‌شناسد. ارتفاعات جولان جزو قلمرو سوریه بوده و به طور غیرقانونی اشغال شده است.»

"معامله قرن" بدون حمایت همه طرفین فلسطینی شکست خورده است

"الکساندر شومیلین" کارشناس مسائل خاورمیانه و محقق ارشد موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه در رابطه با مخالفت‌های صورت گرفته در عرصه بین المللی به طرح آمریکایی به اصطلاح "معامله قرن"، واکنش منفی جهان عرب به این مسئله را قابل انتظار خواند.

وی در عین حال تاکید کرد، نباید انتظار داشت که بدون حمایت کشورهای پیشرو در منطقه (به استثنای ترکیه و ایران که از هم اکنون با این طرح مخالفت کرده‌اند) موفقیت اجرای "معامله قرن" آمریکایی تضمین داشته باشد. به عقیده وی، نکته اصلی دیدگاه فلسطینی‌ها است. حتی اگر تصور کنیم که "محمود عباس" به نوعی متقاعد شده و نقشه ترامپ را بپذیرد، جنبش حماس هرگز  تن به چنین مسئله‌ای نخواهد داد.

به عقیده این کارشناس، برنامه ترامپ یک واقعیت جدید را ثابت کرد و آن اینکه: بازگشت به مرزهای موراد توافق سال 1967 دیگر امکان پذیر نیست و شروطی که برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه خاورمیانه، به فلسطینی‌ها ارائه می شود، به مراتب از شروط قبلی بدتر خواهد بود.

23312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1347605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =