معاون شهردار: محلات تهران با بودجه سال آینده زنده می‌شوند

معاون برنامه‌ریری و توسعه شهری شهرداری تهران معتقد است با بودجه زیادی که در سال ۹۹ برای توسعه محلات در نظر گرفته شده است پروژه‌های محله‌ای باعث زنده شدن محلات و افزایش کیفیت زندگی شهروندان در سال آینده خواهدشد. افزایش بودجه شهر تهران برای سال آینده ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز بودجه سال ۹۹ توسط پیروز حناچی شهردار تهران تقدیم شورای شهر شد که در آن نشان داده شد دست کم ۲۴.۹ درصد افزایش بودجه در انتظار مدیریت شهری است. بودجه ارقام و ردیف هایی است که چگونگی دخل و خرج شهرداری در طول سال را تعیین می کند.

نکته اینجاست اقتصاد در حال کوچک شدن ایران (رشد اقتصادی منفی) چقدر توان دارد تا افزایش بودجه ۲۵ درصدی شهرداری تهران را محقق کند؟ به بیان دیگر، چقدر می توان امیدوار بود بودجه ۲۵ درصدی شهرداری تهران، در دسترس باشد و اجرا شود؟

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سئوال که از سوی خبرنگار خبرآنلاین مطرح شد، پاسخ داد: اقتصاد کلان برای کل مجموعه کشور را شامل میشود. شهرداری تهران قاعدتا از همه شاخصها لازم نیست تبعیت کند. نمونه آن این است که ۵۲ درصد مالیات کل کشور را تهرانی ها می پردازند. مقایسه کنید با این که ما ۱۰ درصد جمعیت کشور را داریم.

حامد مظاهریان، در ادامه پاسخ خود گفت: بنابراین، علی رغم این که حس می شود شرایط اقتصادی پیچیدگی هایی خواهد داشت و دارد، فکر می کنیم آماری که در بودجه برای منابع درآمدی دیده شده دور از دسترس نیست. جدای از آن، وظیفه ما است خود را تسلیم نکنیم و انسجام در همه اجزای مدیریت شهری بود که بودجه امکان پذیر باشد. نمی دانیم چه اتفاقاتی ممکن است در ماههای آینده پیش بیاید. ولی در وضعیت فعلی، بودجه سال آینده دور از دسترس نیست.

مهمترین سخنان معاون شهردار درباره بودجه سال ۹۹:

-در مورد درآمد شهرداری، نسبت درآمدهای پایدار به درآمدهای غیرپایدار باید بهتر شود. در سال ۳۴ کل درآمدها پایدار بود. در سال ۹۹ نسبت درآمد پایدار به ۳۷ درصد افزایش یافت. در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد شهرسازی داشتیم که در بودجه سال آینده ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. اگر بودجه ۲۵ درصد افزایش یافته است، درآمد شهرداری از شهرسازی، نسبت به این میزان، کاهش داشته است. برآورد ما این است که رکود در بخش صنعت سازه، همچنان ادامه یابد.

-ما امسال دو دفعه بودجه در قالب متمم دادیم. سال گذشته در اسفندماه ۳۰۰ میلیارد تومان اصلاحیه بودجه داده شد ولی امسال متممی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان به شورای شهر تقدیم شد. خوشبختانه در هفته گذشته متمم به تصویب نهایی شورای شهر رسید، بلافاصله پس از آن، لایحه بودجه سال ۹۹ توسط شهردار تهران تقدیم شورای شهر شد. اتفاق مهمتر این بود که شهردار تهران انتظار داشت نگاه متفاوتی به بودجه داشته باشیم و در آن، تغییر نگاه محسوس باشد.

-شورای پنجم و مدیریت شهری این دوره نگاه متفاوتی به شهر و بودجه دارند. نقدهایی که به مدیریت شهری وارد می شد این بود که کمتر محیط زیستی و مشارکتی هستند و هر یک از پروژه ها عوارض بیشتری را به شهر تحمیل می کنند. توافق عمومی این بود که ما از پروژه های بزرگ به درون محلات برگردیم و خانه به خانه و زانو به زانو با مردم به دنبال افزایش کیفیت زندگی شهری باشیم.

-اگر از مردم بپرسید مشکل شهر تهران چیست، ترافیک، محیط زیست، گرانی مسکن و مسایل اجتماعی به عنوان ۴ مسئله عمده مطرح می شود. اگر این سئوال را از محلات بپرسیم که در محل، مسئله شما چیست، فراوانی پاسخها به شدت متغیر می شود و در محله ای که از مشکلات اجتماعی و اعتیاد رنج می برد یا تراکم جمعیت بالاتر است، مسایل متفاوت می شود. از اینکه میدان میوه و تره بار نیست یا فضای پارک خودرو وجود ندارد تا نور و پیاده رو نامناسب، پاسخها پراکنده می شود. برای کم توانان و سالمندان بوستانهای محلی و پیاده روها مهمترین مسئله است. گروه دیگری ممکن است میدان میوه و تره بار را اهمیت درجه یک خود اعلام کنند.

بودجه محله ای در سال آینده

-در بودجه جدید، هدف این است که نیازهای مردم در محله را مورد پاسخ قرار دهیم. برای این کار لازم است گفتگوی درستی با مردم در مقیاس خرد داشته باشیم. این تجربه را شهرداری تهران خیلی کم داشته که بتواند نیازهای محلات را احصا کند و چه کسانی گروه های مرجع در محلات هستند و مشارکت مردم چطور تامین می شود؟

-در انتخابات شورایاریها که حیطه محله ای دارند، بخشی از پازل، قبلا تکمیل شده بود و قاعدتا شورایاریها به خوبی مسایل محلات را می شناسند و همچنین به ظرفیتها و راه حل ها اشراف دارند. ولی ما به گروه متخصص دیگری هم نیاز داریم که بین خواسته های محلی و بخش عملکردی در مدیریت شهری یعنی شهرداران ناحیه و منطقه حضور داشته باشند. مسئله یابی مردم و شورایاران را به طرحهای اولیه برای پاسخدهی به این نیازها تبدیل کنند و در نهایت، پروژه ها را از دل این مسایل بیرون بیاورند.

-اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به پروژه های محلی در ۳۵۰ محله تهران، نشان دهنده این حرکت مهم است. کل بودجه عمرانی  پروژه های امسال تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. ولی سال آینده ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های محلی اختصاص داده شده است. با این بودجه امکان افزایش کیفیت زندگی را در حد نسبی در محلات شاهد خواهیم بود.

- ۵ هزار میلیارد تومان برای ترافیک و حمل و نقل و عمران در نظر گرفته شده که ۳۴۲۰ میلیارد تومان تنها برای مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس است. ۸۵۵ میلیارد تومان برای افزودن به درنگ گاه ها و فضاهای عمومی شهر در نظر گرفته شده است که ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث بوستانهای جدید است که ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای بوستانهای محلی در نظر داریم.

تعجیل شهرداری ادوار قبل در افتتاح ها

-آسیب شناسی پروژه های عمرانی در دهه گذشته این است که در یک مقطعی پروژه اعلام شده افتتاح شده است، در صورتی که پروژه آماده افتتاح نبوده است. در برج میلاد و خطوط ۶ و ۷ مترو این وضعیت را داریم. در ظاهر همه چیز آماده افتتاح بوده است ولی برخی تجهیزات و زیرساختها موجود نبوده است. این نقص رفتاری و عدم صداقت است. در خیلی از بخشها در مدیریت شهری جدید دوباره هزینه شد. برای خط ۶ مترو ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و افتتاح ایستگاه ها در نظر گرفته شد. ۵۰۰ میلیارد تومان برای خط ۷ مترو و ۳۰۰ میلیارد تومان برای خطوط آنتی مترو در نظر گرفته شده است. خط ۱۰ مترو در منطقه ۲۲ شهرداری تهران از این جمله است و مبنای ما ساخت مشارکتی این پروژه است. ایستگاه های مترو به صورت TOD دیده می شود و ایستگاه به عنوان محور توسعه قرار می گیرد و ۵۰۰ متر اطراف مترو مورد سرمایه گذاری قرار می گیرد و انتفاع حاصل از این سرمایه گذاری برای توسعه مترو در نظر گرفته می شو.

-در حوزه فرهنگی و اجتماعی، برای رونق گردشگری، احداث گرمخانه ها و تکمیل بناهای فرهنگی و برنامه ویژه تهران ۱۴۰۰ را داریم که ۵۳۳ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. ۸۰۰ میلیارد تومان هم بودجه برای بازنشستگی انگیزشی در نظر گرفته شده است که انتظار می رود ۳۴۰۰ نفر بازنشسته شوند و از بدنه شهرداری خارج شوند.

-با رقم بودجه فرهنگی و اجتماعی، روزانه بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برای بودجه فرهنگی و اجتماعی است که غیر از مسئله حقوق نیروی انسانی است. همچنین دو گرمخانه عمومی در تهران در نظر گرفته شده است. هم اکنون ۸ هزار نفر در گرمخانه ها پذیرایی می شوند. در بحث گردشگری با توجه به وجود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به نقش شهرداری هم توجه داشت. درشهرداری تهران پهنه سرخه حصار و فرحزاد برای هدف گردشگری در نظر گرفته شده است و رویکرد شهرداری به سمت جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی است. همچنین راسته های آیینی و فرهنگی و برنامه تهران ۱۴۰۰ و مرکز صبا به عنوان اهداف جدید گردشگری در نظر گرفته شده است. در برنامه تهران ۱۴۰۰ پیش بینی شده است به مدت ۲ ماه آیین هایی که بیشتر رویکرد بزرگداشتی دارند برای تهران دیده شود.

-تمام قصد ما این بود که وزن بیشتری از بودجه را به پروژه های عمرانی بدهیم و وزن کمتری برای هزینه ها در نظر گرفته شود. هزینه به حدود ۲۴ درصد محدود شده است و برای پروژه های عمرانی ۴۳ درصد بودجه بیشتری نسبت به سال گذشته در نظر گرفته ایم.

-هیات های رسیدگی به تخلفات اداری در شهرداری مدتها تعطیل بود. با دستور شهردار ۲ هیات جدید به ۳ هیات قبلی اضافه شد و این هیات ها فعال شدند. در وزارت راه و شهرسازی هیات های تخلفات حدود ۱۲ هیات بود. تعداد زیاد هیات ها برای رسیدگی سریعتر به تخلفات و اتهامات کارمندان است تا هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. واقعا جامعه از اتهامات اثبات نشده خسته اند و کسانی که برای حضور در هیات رسیدگی به عنوان رسیدگی کننده معرفی می شوند، در هیات عالی تخلفات اداری ریاست جمهوری بررسی می شوند.

-تحولی که امیدواریم به آن پاسخ دهیم این است که به جای افزایش جواز یا تراکم، بخشی از ارزش افزوده برای ملک را دریافت کنند. ارزش افزوده برای دو مالک در جنوب و شمال شهر متفاوت است و منطق حکم می کند کسی که بیشتر منتفع می شود، باید بیشتر بپردازد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =