۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
پمپئو به طالبان امیدوار است

فارس نوشت:وزیر خارجه آمریکا با ابراز امیدواری از توافق این کشور با طالبان گفت واشنگتن به‌دنبال دریافت مدرکی از طالبان مبنی بر ضمانت برای کاهش خشونت پیش از توافق در افغانستان است.

 پس از آنکه خلیلزاد نماینده آمریکا در امور افغانستان با دست خالی از مذاکرات دوحه به کابل بازگشت، امیدواری‌ها برای توافق میان طالبان و آمریکا نیز رنگ باخت.

خلیلزاد پس از سفر اخیر خود به بروکسل برای رایزنی با مقامات آمریکایی پیرامون روند صلح، عازم پاکستان شد تا بار دیگر از اسلام‌آباد برای باز کردن این گره کمک طلب کند.

وی بلافاصله از اسلام‌آباد به کابل بازگشت تا نتایج رایزنی‌های خود را با مقامات افغانستان درمیان بگذارد. خلیلزاد در دیدار با اشرف غنی به صراحت اعلام کرد که «در گفت‌‎وگوها با طالبان هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته و همچنان منتظر پاسخ طالبان در این زمینه هستند.»

به‌دنبال ناکامی آمریکایی‌ها در مذاکرات با طالبان، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای ازبکستانی خود در تاشکند از طالبان خواست تا مدرک قابل اثباتی مبنی بر توانایی و اراده این گروه برای کاهش خشونت‌ها پیش از توافق صلح در افغانستان ارائه دهد.

پمپئو در این نشست خبری گفت که آمریکا در گذشته به یک توافق صلح با طالبان نزدیک شده بود اما در آن زمان طالبان اراده‌ و توانایی برای کاهش خشونت در افغانستان نداشت.

وی تاکید کرد: «ما از طالبان خواسته‌ایم تا مدارک قابل اثباتی درباره توانایی و اراده این گروه در کاهش خشونت، کاهش تهدیدات علیه مردم و همچنین تمایل به گفت‌وگوهای بین الافغانی را ارائه دهد و امیدواریم که در این مورد با طالبان به توافق برسیم، اما در حال حاضر این اقدامات صورت نگرفته و کار بروی آنها ادامه دارد.»

این اظهارات در حالی صورت گرفت که دولت افغانستان هرگونه پیشنهاد طرح «کاهش خشونت‌ها» را رد و اعلام کرده که این طرح را قبول ندارد.

به گفته سخنگوی دولت افغانستان، طرح کاهش خشونت به طالبان این اجازه را می‌دهد که به جنگ در افغانستان ادامه دهد.

مذاکرات آمریکا و طالبان در حالی در دوحه صورت گرفت که دولت افغانستان نقشی در آن نداشته و مقامات افغانستان همواره از عملکرد خلیلزاد در روند صلح انتقاد کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند که خلیلزاد نقش دولت افغانستان در روند صلح را کمرنگ کرده است.

پس از آنکه ترامپ مذاکرات آمریکا با طالبان را به‌دلیل کشته شدن یک سرباز آمریکایی در کابل متوقف کرد، طالبان اعلام کرد که تنها در صورتی حاضر به پذیرش آتش‌بس می‌باشد که آمریکا از افغانستان خارج شود.

طالبان اخیرا اعلام کرد که زیاده‌خواهی نمایندگان آمریکا در مذاکرات دوحه، این گفت‌وگوها را با بن‌بست مواجه کرده است. ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان نیز روز گذشته به‌صراحت اعلام کرد در صورت عدم خروج آمریکا از افغانستان، این گروه ایالات متحده آمریکا را مجبور به خروج خواهند کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =