«خواب» از چشمان کدام بازیگر ربوده شده است؟

تحلیل ها حاکی از آنند که، برگزیت خبر خوبی برای تمهیدات ایالات متحده برای تامین امنیت خارجی نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشریه نیوزویک در گزارشی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداخته و آن را به ضرر منافع آمریکا توصیف می کند. این گزارش در ادامه می افزاید که ممکن است واشنگتن نفوذ خود را در اتحادیه و ناتو از دست بدهد. در ادامه می خوانیم: 

تحلیلگران حوزه ی دفاع، در مصاحبه با نیوزویک اظهار داشتند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ناتو را بیش از پیش دچار بحران فروپاشی کرده و مناسبات تجاری و امنیتی امریکا در اروپا  را دچاراختلال می کند. همچنین مشارکت بریتانیا در ناتو و حضور این کشور در عملیات های احتمالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا و استقرار نیروها ی نظامی برای انجام عملیات ها را بیش از پیش زیر سوال می برد.

تحلیلگران توضیح می دهند که یکی از پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، عزیمت یک متحد دیرینه منافع ایالات متحده از درون ساختارهای دفاعی و برنامه های اروپایی است.

دکتر یان لوتر، معاون رئیس جمهور در صندوق مارشال آلمان، به نیوزویک گفت: " از نظر امنیتی، برگزیت خبر خوبی برای ایالات متحده نیست." "بدون اظهار نظرانگلیسی ها در مورد اقدامات دفاعی آینده در اروپا ،احتمال می رود، تصمیماتی اتخاذ گردد که لزوما به مزاج امریکایی ها خوش نیاید. آنچه که رابطه با انگلستان را برای واشنگتن به رابطه ای "خاص" بدل می کند، "نفوذ انگلیس در اتحادیه اروپا است."

از نظر تحلیلگران، اینکه دروازه اصلی ورود صنعت آمریکا به اروپا بر قوت خود باقی بماند، در هاله ای از ابهام است. به نظر آنها بیم آن میرود که کانال های کمتری برای واردات تولیدات نظامی  امریکا مانند نورثروب گرومن Northrop, Grumman برای رقابت در بازار دفاعی رو به رشد اروپا، باز بماند. بدون حضور وزنه ای مانند بریتانیا، مبارزات در حال انجام ممکن است حمایت های پیشین متحدین دیرینه اروپایی را از دست بدهند، و این عدم حمایت نه تنها در حوزه ناتو ، بلکه درزمینه های دیگر مانند: ساختارهای اقتصادی، مسائل دیپلماتیک و یا حتی زمینه های دفاعی گسترده تر، نیز صدق می کند.

اما در حال حاضر، آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی نقش کلیدی دارد.  اروپایی  ها برای استقرار نیروهای خود نیازمند تعهدات امریکا مبنی بر تامین نیروهوایی و پشتیبانی از نیروها، هستند. هم اکنون نیروهای انگلیس و ایالات متحده آمریکا در سراسر خاورمیانه، همزمان در حال جنگ و آموزش هستند.

هدرکونلی، معاون ارشد رئیس جمهورو مدیر برنامه اروپا در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی گفت: "پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دست انگلیس برای استقرار نیروهای نظامی خود بسته می شود."

برنامه دفاعی اروپا از مجموعه ای با زیرشاخه ها و سیاست های به مراتب کوچکتر تشکیل شده که در مقایسه با ناتو بسیار بس

یار کوچک است. بنابر این با عدم حضور بریتانیا، کشورهای اروپایی نه توانایی لازم ونه تمایل کافی به تکمیل توافقات ناتو وتحقق بخشیدن به اهداف ایالات متحده خواهند داشت.

دکتر لسلی وینجاموری مدیر برنامه آمریکا وبرنامه ریز در چتهم هاوس به نیوزویک گفت: "هیچ دولتی به خصوص دولت هایی که از توانایی متوسط برخوردارند، نمی تواند به تنهایی در برابر مشکلات جهانی وچالش های امنیتی و اقتصادی که جایی برای احترام به مرزهای ملت ها نگذاشته است، به تنهایی ایستادگی کند.

درهمین حال، استراتژی دفاعی انگلستان تردید دارد که در طولانی مدت در ناتو باقی بماند. ازطرفی، دولت ترامپ با ترسیم آینده ای تیره و تار از ناتو ، این تردیدها را تقویت کرده است. وزیر دفاع بریتانیا در مصاحبه ای با ساندی تایمزدر اوایل این ماه گفت: که وی احساس می کند عدم تعهد و بلاتکلیفی آمریکا در مورد ناتو و تصمیماتی که بدون مشورت شرکای اروپایی از سوی ایالات متحده اتخاذ شده است، امریکا را به عنوان متحدی که شرکایش را در معرض خطرقرار می دهد، معرفی می کند. بن والاس ادامه داد: "ما به پوشش هوایی آمریکا و دستاوردهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی آمریکا بسیار محتاجیم. ما باید دستاوردهای خود را متنوع کنیم."

 در پیمان واشنگتن که در سال 1949 به امضا رسید، طرفین به بند "دفاع متقابل" متعهد شدند. آنها امضا کردند که حمله به یک ملت، به مثابه حمله به تمامی امضا کنندگان است. این پیمان که بخشی از برنامه مارشال بود، به منظوربازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم تنظیم گردید و توسط یک ژنرال چهار ستاره آمریکایی، بر ساختار فرماندهی و عملکرد آن درطول سال نظارت می شد.

سربازان ناتو از زمان درگیری در یوگسلاوی گرفته تا عملیات جنگ، آموزش و تثبیت شرایط درافغانستان فعال بودند. اکنون نیز در حالیکه این سازمان در روسیه با اختلافات بسیار روبروشده است، امابه طورمداوم علیه دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) درعراق و سوریه  درحال جنگ است.

والاس می گوید: حتی تصور اینکه ایالات متحده قصد دارد از سمت خود به عنوان مدافع جهانی و یکی از اعضای ائتلاف، کناره گیری کند ، "خواب را از چشمان من ربوده است."

منبع: نیوزویک 31 ژانویه/ مترجم: تارا نوروزپور

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =