تحرکات روس ها در پی اعلام طرح معامله قرن

ایرنا نوشت: پس از آنکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته از طرح این کشور برای پایان دادن یک طرفه به موضوع فلسطین موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد، روسیه تحرکاتی دیپلماتیک در این خصوص داشته است. در همین راستا وزیران خارجه روسیه و مصر امروز (سه شنبه) با یکدیگر تماس تلفنی داشتند و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با فرستاده ویژه پوتین دیدار کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با «سامح الشکری» همتای مصری خود در خصوص آخرین تحولات فلسطین و معامله قرن گفت و گو کرد.

وزارت خارجه مصر هم اعلام کرده است که در این تماس تلفنی دو طرف بر ادامه تلاش ها برای تحقق صلح عادلانه در فلسطین بر اساس قوانین بین المللی تاکید کردند.

دیدار فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه با محمود عباس در رام الله

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه امروز (سه شنبه) با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد.

عباس در این دیدار آخرین تحولات فلسطین پس از اعلام معامله قرن از سوی ترامپ را برای فرستاده پوتین تشریح کرد.

رییس تشکیلات خودگردان در این دیدار بر مخالفت فلسطین، اتحادیه عرب و جهان اسلام با معامله قرن تاکید و اعلام کرد که این طرح آمریکایی در تعارض آشکار با تمامی قطعنامه های سازمان ملل و قوانین بین المللی است که خواهان پیگیری روند سیاسی برای پایان دادن به اشغالگری و تاسیس دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس می باشد.

عباس همچنین از موضع حمایتی روسیه از حقوق ملت فلسطین به ویژه موضع مسکو در قبال معامله قرن تشکر کرد.

سفیر روسیه در لبنان: مسکو از موضع فلسطین حمایت می کند

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفتگو با شبکه تلویزیونی NBN با بیان اینکه مسکو طرف های درگیر را به گفت و گو مذاکره دعوت می کند، گفت: روسیه به‌ صورت کامل از موضع فلسطین نسبت به‌ معامله قرن حمایت می‌کند.

«سرگئی لاوروف»  وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر با انتقاد از طرح یکجانبه آمریکا برای حل و فصل بحران فلسطین موسوم به معامله قرن، خواستار مشارکت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و طرف های درگیر در خاورمیانه برای پایان دادن به این بحران شده بود.

سخنگوی کرملین: معامله قرن اصلا زنده است؟

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز یکشنبه گذشته در خصوص طرح معامله قرن گفت: واکنش فلسطینیان این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا اصلا این طرح آمریکایی زنده است؟

وی خاطرنشان کرد که حتی با چشمان غیرمسلح هم می توان دید که این طرح با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز مطابقت ندارد.

رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز روز شنبه در نشستی اضطراری در قاهره مصر با صدور بیانیه ای طرح «معامله قرن» را «معامله ناعادلانه» و مغایر قطعنامه های بین المللی توصیف کردند و از جامعه جهانی خواستند جلوی اقدامات اسرائیل برای اجرای بندهای این طرح را بگیرد.

این اتحادیه مخالفت کامل وزیران خارجه کشورهای عربی را با این طرح اعلام و بار دیگر بر مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله محوری و حق مردم آن در تشکیل کشوری مستقل در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تاکید کرد.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =