همایش مناطق آزاد و ویژه با موضوع صادرات- ترانزیت و اوراسیا برگزار می‌شود

همایش "مناطق آزاد و ویژه، محور توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه با موضوع صادرات - ترانزیت و اوراسیا" در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، در پی توافقنانه تجاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که به معنای کاهش قیمت تمام شده‌ی محصولات تولید شده در دو طرف در بازار مقصد است، به همت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه رویدادی دو روزه در جهت آشنایی بخش خصوصی و تجار با این موافقتنامه و با همکاری وزارت نیرو، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت راه و سازمان توسعه تجارت، در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد. 

مضمون این توافقنامه به این معناست که اگر کشور ایران می‌خواهد کالایی را به کشورهای اوراسیا صادر کند با توجه به کاهش پیدا کردن یا فریز شدن تعرفه‌های گمرکی که توسط اتحادیه بر آن کالا اعمال می‌شود باعث خواهد شد قیمت تمام شده‌ی کالای ایرانی در بازار مقصد پایین‌تر شده و بتواند با کالاهای مشابهی که در آن بازارعرضه می‌شوند رقابت بهتری داشته باشد. 

مذاکرات اولیه موافقتنامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ شروع و در مجموع هفت دور مذاکره برای کسب توافق انجام شد. انتظار می‌رود پس از خاتمه مدت موافقتنامه و در صورت اجرای مناسب مفاد مربوطه در تشکیل منطقه آزاد تجاری اوراسیا، زمینه لازم برای تجارت آزاد ایران در این اتحادیه فراهم گردد.

زیرا ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازارهای مشترک و دستیابی به حرکت آزاد، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک از عمده اهداف تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که به تبع آن، امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه، تخفیف‌های تعرفه برای صادرکنندگان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقابت پذیری کالاهای ایرانی و اشتغال را در بر خواهد داشت. 

همچنین تقویت و نقش برجسته ایران در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از مزایای عضویت ایران در این اتحادیه است. این همایش دو روزه که با موضوع بررسی راهکارهای استفاده بهینه از این توافق با محوریت ارائه ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این زمینه(۱۹-۲۰ بهمن ماه جاری) در سالن همایش های صداو سیما و با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، رئیس اتاق ایران، معاونین وزرای اقتصاد و امور‌خارجه و تنی چند از مدیران و معاونین حوزه تولید و اقتصاد آغاز به کار خواهد کرد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1350103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =