روستای هوره که در دل چهار محال و بختیاری پنهان شده است! + تصاویر

چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۰۰ روستا دارد که هر کدام از این روستاها به لحاظ طبیعت، زیبایی‌های بی‌شماری دارند. برخی از این روستاها علاوه بر طبیعت زیبا، بافت تاریخی نیز دارند.

یکی از این روستاهای تاریخی روستای هوره است. روستای کوهستانی هوره علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، پیشینه تاریخی غنی را نیز در خود پنهان کرده است. امروز در بخش ایرانگردی لست سکند به سراغ این روستای زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

عکس از خبرگزاری هوره

معرفی روستای هوره

روستای هوره یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان سامان قرار دارد. روستا در محدوده کوهستانی سامان واقع شده و برای همین بافت مسکونی متراکمی را در روستا شاهد هستیم. خانه‌های روستا اغلب یک طبقه هستند و دیوار خانه‌ها ضخیم و در و پنجره‌ی خانه‌ها کوچک است. سقف اکثر خانه‌های روستای هوره با تیرهای چوبی ساخته شده و با کاهگل اندود شده است. مصالح خانه‌های قدیمی روستا سنگ، چوب و خاک بوده ولی امروزه از سیمان، گچ و آهن نیز در ساختمان‌سازی روستا استفاده می‌شود. همچنین کوچه‌های روستا باریک و پیچ در پیچ است. این سبک معماری مختص مناطق کوهستانی (به منظور حفظ گرما در داخل خانه) ایران بوده است.

پیشینه‌ی تاریخی روستا به هفتصد سال پیش باز می‌گردد. براساس روایات محلی یکی از خان‌های ایل قشقایی به نام ولی‌خان این روستا را بنا کرده، برای همین زبان اغلب مردم این روستا ترکی قشقایی است.

عکس‌ها از: هادی انصاری

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری روستا

همانطور که گفته شد هوره یکی از روستاهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است. این روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی نیز برای بازدیدکنندگان دارد.

عکس‌ها از: هادی انصاری

از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای هوره عبارت است از:

پل هوره: پل هوره در مجاورت روستای هوره و بر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده است. معماری پل الهام گرفته شده از پل‌های دوره صفوی است. این پل هفت دهنه دارد و با مصالح سنگ و سیمان در سال ۱۳۳۷ ساخته شده است. این پل دو روستای هوره و سوادجان را به هم متصل می‌کند.

عکس از خبرگزاری مهر

قلعه هوره: قلعه که بازمانده دوره قاجار است بر ارتفاعات روستا واقع شده است. با توجه به اینکه در گذشته دزد و سارق زیادی وجود داشته این قلعه برای دفاع از روستا و در بیرون از روستا بنا شده است. قلعه دارای هفت برج و چندین نگهبان بوده که از آن هفت برج تنها دو برج باقی مانده است. امروزه از قلعه ویرانه‌ای بیش برجای نمانده است.

عکس از خبرگزاری مهر

حمام هوره: حمام تاریخی هوره دیگر بنای تاریخی این روستا است. این حمام قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و بر زیر تل خاک پنهان مانده‌ است. سقف بنا بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی مسئولین تخریب شد و داخل حمام نیز به محل ریختن زبانه تبدیل شده است.

عکس از خبرگزاری مهر

پوشاک محلی: مردم روستای هوره لباس محلی بر تن می‌کنند. مردان پیراهن ساده، شلوار بختیاری، چوقا، شال کمر و گیوه می‌پوشند. پوشیدن کلاه بختیاری نشان از موقعیت اجتماعی فرد در روستا دارد. رنگ کلاه سیاه و از جنس نمد است.

غذاهای محلی: از مهم‌ترین غذاهای محلی روستا آش کشک و کاکلی است.

عکس‌ها از: هادی انصاری

سخن نهایی

این روستا چند سالی‌ست که به عنوان روستای نمونه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شده است. با توجه به اینکه روستا در نزدیکی اصفهان واقع شده و اصفهان مرکز مهم جذب گردشگر در ایران است، این روستا نیز می‌تواند گردشگران داخلی را به سمت خود جذب کند. با سفر به این روستا علاوه بر دیدن جاذبه‌های طبیعی و قدم زدن در کنار زاینده‌رود می‌توانید به بناهای تاریخی روستا نیز سر بزنید. قبل از سفر با فرهنگ محلی روستا آگاه شوید و در هنگام سفر به این فرهنگ احترام بگذارید. اگر تجربه‌ای از سفر به روستای هوره داشته‌اید با ما در میان بگذارید.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =