دبیرکل حزب‌الله: انقلاب ایران بر خلاف جنگ و تحریم با ایستادگی مردم، پا بر جاست

فارس نوشت:دبیر کل حزب‌الله لبنان امروز به مناسبت چهلم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس سخنرانی کرد و گفت، انقلاب ایران بر خلاف همه تحریم‌ها و محاصره‌ها و جنگ‌ها با ایستادگی مردم پا بر جا ماند.

نصرالله در ابتدا یاد شهدای مقاومت را که در چنین روزهایی به شهادت رسیدند گرامی داشت و از شهدای اخیر مقاومت یعنی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان تمجید کرد.

نصرالله در این سخنرانی، ترور شهید حاج قاسم و همراهانش و اعلام طرح معامله قرن را دو جنایت جدید آمریکا دانست که منطقه و مقاومت را وارد مرحله جدید کرده است. نصرالله گفت، طرح معامله قرن، طرحی اسرائیلی است که دولت کنونی آمریکا آن را بر عهده گرفته و سنگ‌اساس برای مقاومت مقابل آن، مردم فلسطین هستند که باید از هر طریق ممکن مقابل آن ایستاد. وی گفت که هدف این طرح، از بین بردن حقوق و آرمان فلسطین است. او گفت که از جانب موضع برخی کشورهای عربی که گفته‌اند برخی نقاط این طرح قابل بررسی است، آغاز تسلیم و سازش است.

نصرالله ترور شهید قاسم سلیمانی را جنایتی در خدمت جنایت معامله قرن دانست و گفت، هر دو جنایت هم در خدمت طرح استعماری و سلطه‌جویی آمریکا و اسرائیل بر منطقه و مقدسات است.

نصرالله مسئولیت همه جنگ‌های ایجاد شده در منطقه از سال‌ها پیش تاکنون که آخرین آن جنگ داعش بود را بر عهده آمریکا دانست و گفت، مسئولیت این امر با دولت‌های آمریکاست و باید کل مقاومت و مردم منطقه برای مقابله با آمریکا صرفا به مقاومت مسلحانه بسنده نکنند و در همه حوزه‌ها وارد مقابله شوند و یکی از این حوزه‌ها، تحریم و بایکوت تولیدات آمریکایی در منطقه است.

نصرالله خطاب به مردم عراق از آنان خواست که وفاداری به شهید ابومهدی و حاج قاسم را فراموش نکنند و یکی از مصادیق وفاداری را حفظ الحشد الشعبی و تلاش برای اخراج آمریکا از عراق (و منطقه) و تلاش برای ساخت عراق دانست.

دبیر کل حزب‌الله، مسئولیت پذیری حسان دیاب نخست‌وزیر کنونی لبنان را ستود و از همه لبنانی‌ها خواست که پرونده بحران اقتصادی را از کشمکش‌های سیاسی جداکنند و کمک کنند تا لبنان از این بحران عبور کند چرا که در غیر این صورت کل لبنان از این بحران متضرر خواهد شد. نصرالله تأکید کرد، اینکه برخی این دولت را دولت حزب‌الله می‌خوانند، ادعایی دروغ است.

مشروح سخنرانی

دبیر کل حزب‌الله هنگام اشاره به مناسبت‌های ماه جاری میلادی، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا علیها السلام، به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و آن را به رهبر انقلاب، مردم و دولت ایران تبریک گفت.

انقلاب ایران بر خلاف جنگ‌های مختلف، پا بر جاست

نصرالله گفت، انقلاب ایران بر خلاف همه جنگ‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی، روانی و رسانه‌ای، به لطف خدا و با ایستادگی مردم مؤمن در همه حوزه‌ها و در همه مراحل‌، پایداری کرد. در سالروز پیروزی انقلاب، تشییع شهدا، حاج قاسم سلیمانی و ابومهندی المهندس و سایر همراهانشان پیامی قوی برای دوست و دشمن فرستاد. پیام برای دشمن این بود که ناامید شود؛ دشمنی که روی سقوط انقلاب و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از درون حساب کرده بود، همانطور که جان بولتون انتظار داشت که انقلاب، سال چهلم خود را نبیند و جشن سال نو میلادی را در تهران بگیرند. پیام برای دوستان از همه مظلومان گرفته تا مستضعفان این بود که بدانند که آنها تکیه بر قلعه‌ای استوار، قدرتمند و سرافراز دارند که هر چه خطرات علیه‌ش بیشتر شود، صلابت این قلعه نیز بیشتر خواهد شد.

تبریک سالروز آغاز انقلاب مبارک به مردم مظلوم

نصرالله همچنین به سالروز انقلاب در بحرین نیز اشاره کرد و گفت، به ملت مظلوم بحرین سالروز انقلاب مبارکشان را تبریک می‌گویم؛ مردمی مظلوم که دنبال حقوق طبیعی خود است و در این راه فداکاری‌های زیادی کرده و شهید و مجروح و زندانی و بازداشتی داده و امروز برای بازگشت بحرین به جایگاه طبیعی خود تلاش می‌کند چرا که حکام آن، آن را پایگاهی برای سازش [با دشمن صهیونیستی] و توطئه علیه آرمان مردم فلسطین تبدیل کرده‌اند.

نصرالله در ادامه به تشییع باشکوه شهدای مقاومت در سال‌های گذشته بخصوص امسال در تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ایران و عراق اشاره کرد و گفت، خیلی از این مردم حاج قاسم را نمی‌شناختند. این همه محبت جوشان از کجا آمده است؟ هنگامی که وصیت حاج قاسم را می‌خواهیم می‌بینیم که ما مقابل مجاهدی هستیم که غ مردم و امتش را داشت... آنها اولیاء خدا بودند که همه عمر خود را در راه خدای تبارک و تعالی هزینه کردند و خدا نیز آنها را عزت داد.

در ابتدای مقاومت خون شیخ راغب حرب ما را وارد مرحله‌ای جدید کرد. شهادت سید عباس موسوی مقاومت را وارد مرحله‌ای کرد که با قبلش متفاوت بود. شهادت حاج عماد هم همینطور بود. امروز شهادت حاج قاسم نیز کل منطقه و محور مقاومت و جمهوری اسلامی را وارد مرحله‌ای جدید و حساس و سرنوشت‌ساز کرد. مقاومون و مردم مقاومت، همانطور که خون و وصیت شهید راغب حرب، عباس موسوی و حاج عماد مغنیه را بر دوش کشیدند، قادرند که این مسئولیت جدید را نیز بر دوش بگیرند. امروز مردم مقاومت مقابل چالشی جدید هستند.

نصرالله: مقابله با آمریکا باید فراگیر و شامل همه حوزه‌ها باشد؛ عراق، اخراج آمریکا را فراموش نکند

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: دولت دونالد ترامپ در چند هفته پیش، علاوه بر جنایات زیاد دیگرش، دو جنایت بزرگ دیگر مرتکب شد. اول جنایت چند هفته پیش  ترور شهید حاج قاسم و ابومهدی در نزدیکی فرودگاه بغداد بود که کاملا آشکار انجام شد و رئیس جمهور آمریکا آن را رسما بر عهده گرفت. هر بار که ترامپ در روزهای اخیر سخنرانی کرده به این جنایت اشاره کرده است.  جنایت دوم، اعلام طرحی است که معامله قرن خوانده می‌شود. جنایت اول در خدمت جنایت دوم بود. هر دو جنایت هم در خدمت طرح استعماری و سلطه‌جویی آمریکا و اسرائیل بر منطقه و مقدسات ماست.

نصرالله توضیح داد: آنچه معامله قرن نامیده شده، در ظاهرش هم که نگاه کنیم، معامله نیست. بلکه دیکته است. فلسطینی‌ها می‌گویند اصلا ما اطلاع نداشتیم. پس معامله نیست بلکه طرح ترامپ برای تمام کردن آرمان فلسطین است. این طرح، طرحی اسرائیلی برای پایان دادن به فلسطین است که ترامپ آن را بر عهده گرفته است. در خصوص محتوایش باید گفت که کاملا گمراه‌کننده و پایمال کننده حقوق فلسطینی‌هاست؛ از قدس، آوارگان و مناطق اشغالی گرفته تا مرز و حریم آبی و هوایی و حاکمیت فلسطین. در نهایت هم یک کشوری به فلسطینی‌ها می‌دهد که کشوری مسخ شده و غیرقابل زندگی است. وقتی که شما نقشه فلسطین را ببیند که طبق طرح ترامپ پیشنهاد شده، هیچ کس نمی‌تواند آن را بپذیرد. آیا این طرح موفق خواهد شد؟ این منوط به ثبات مواضع بستگی دارد. آمریکا و تصمیمش قضای محتوم نیست. دولت‌های قبلی آمریکا هم طرح‌های متعددی داشتند اما همه‌اش شکست خورد. کشورهای ذی‌ربط و مربتط باید استقامت کنند تا این طرح نیز شکست بخورد.

نصرالله گفت: مهم‌تر از همه موضع فلسطینی‌هاست. از مردم گرفته تا گروه‌های مقاومت و سازمان آزادی‌بخش فلسطین که یکپارچه باید موضع بگیرند. شاید در درون خودشان اختلافاتی داشته باشند و برخی به فلسطین از بحر تا نهر و برخی به مرزهای ۱۹۶۷ معتقد باشند، اما همه در پایتختی قدس و حق بازگشت آوارگان مشترکند. این سنگ‌بنای اصلی برای مقابله با طرح ترامپ است.

نصرالله به مواضع اخیر عربی در این خصوص اشاره کرد و گفت، نشست اتحادیه عرب و نشست پارلمان عربی در امان، نشست سازمان همکاری اسلامی، نشست پارلمانی‌ها برای قدس در مالزی، موضع روسیه، چین، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، برخی مواضع داخلی در آمریکا، همه این طرح را رد کردند. برخی با شدت و برخی دیگر بر اصول و قانون بین‌الملل تأکید کردند و تا الان یک کشور با وزن و تاثیر این را تأیید نکرده و تنها حامیانش نتانیاهو و ترامپ هستند. در عرصه لبنان هم باید از مواضع لبنانی‌ها شامل موضع رسمی رئیس جمهور، رئیس پارلمان و احزاب و مردم، باید تمجید کرد. خدا را شکر موضوعی در لبنان محل اجماع همه قرار گرفت (لبخند).

نصرالله گفت، این طرح، بخشی از خاک لبنان یعنی مزارع شبعا، تلال کفرشوبا و بخش لبنانی روستای الغجر را به دشمن اسرائیلی  داده است. دوم اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان را تایید کرد. سوم حمایت مطلق از اسرائیل در ترسیم مرزهای آبی و خاکی و تاثیرآن بر برداشت از مخازن گاز و نفت است. اگر برخی در لبنان درباره اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان نگرانی‌هایی دارند، باید به آن توجه کرد.

موضع وزرای خارجه کشورهای عربی هم خیلی خوب بود اما نگرانی کجاست؟ اینجاست که برخی مسئولان در کشورهای عربی خلیج (فارس) میگویند که برخی نقاط این طرح قابل بررسی است و این آغاز سستی و تسلیم شدن و شکست خواهد بود... اگر می‌خواستیم این سیاست را قبول کنیم، الان دشمن اسرائیلی آمده بود جنوب را گرفته بود و به پایتخت رسیده و الان لبنان را گرفته بود... لذا وقتی یکی از ما می‌ایستد و می‌گوید که طرح، مرده به دنیا آمده، نباید فکر کنند که دیگر نباید تلاشی کرد. شاید مرده به دنیا آمده باشد.. باید ایستاد و مقاومت کرد.

مرحله جدید

نصرالله گفت، با شهادت حاج قاسم و ابومهدی، منطقه وارد مرحله‌ای جدید شده است. امروز ما مقابل تقابلی جدید هستیم که هیچ مفری از آن نیست. اگر شما فرار کنید، دشمن حمله می‌کند چون اوست که آغاز کرده و حقوق را مصادره کرد و محاصره می‌کند... آمریکا آمده که با همه مردم این منطقه مقابله کند که تاکنون نپذیرفته‌اند که تسلیم شوند. وقتی که آمریکا اینطور فرماندهان ما را با این وحشی‌گری می‌کشد و قدس را به صهیونیست‌ها می‌دهد و حقوق سوری‌ها در جولان و حقوق لبنانی‌ها را زیر پا می‌گذارد، اوست که اعلام جنگ کرده، خون می‌ریزد و خطوط قرمز را می‌شکند. ما باید واکنش نشان بدهیم و نباید واکنش دیرهنگام یا ضعیف باشد.

نصرالله گفت، مبارزه با نماد استکبار و استعمار و سر افعی و نماد ظلم است. دولت امریکا بهترین مصداق شیطان و تروریسیم و وحشی‌گری و افساد فی الارض و استکبار است. کنفرانس مونیخ را دیدید که مایک پامیئو با اروپایی‌ها و حتی با چین چطور صحبت می‌کرد. چین کشور کوچکی نیست. تا الان هیچ دولتی روی زمین وحشی‌تر از این دولت آمریکا نیست. ببینید چطور با دوستان و متحدانش صحبت می‌کند، نه قانون می‌شناسد نه ارزش‌های آسمانی نه هیچ چیزی دیگر. با صراحت و روشنی ترامپ این نوع رهبری را در دنیا دارد اجرا می‌کند. ما تحولات داخلی آمریکا را دنبال می‌کنیم تا کنون چنین وضعیتی که ناسزا می‌گویند و همه چیز را به هیچ می‌گیرند، وجود نداشته است. ببینید که چطور قراردادها و خواسته‌های خود را دیکته می‌کنند و کرامت و عزت و مقدسات و نفت و منابع و آزادی و اینده منطقه را زیر پا می‌گذارند. در مقابل چنین آمریکا و اسرائیلی هیچ گزینه‌ای جز مقاومت وجود ندارد. فقط از مقاومت مسلحانه سخن نمی‌گویم بلکه تمام شکل‌های مقاومت را می‌گویم.

نصرالله گفت: ما در این مرحله نیازمند آگاهی و هوشیاری هستیم. این مسئولیت ماست. باید حقیقت را تبیین کنیم و به آن دعوت کنیم. ما دنبال آگاه کردن مردم از حقیقت هستیم. ما نیازمندیم که به خدا توکل کنیم و از آمریکا نترسیم و به توانایی‌های امت خود ایمان بیاوریم و برای آینده تلاش کنیم و بدانیم که آمریکا و اسرائیل قضای محتوم نیستند...

آمریکا مسئول همه جنگ‌ها در منطقه است

نصرالله گفت، آمریکا مسئول هست یا خیر؟ حمایت از اسرائیل را ببینید. دیروز پامپئو در نهادیی که پایبند قوانین بین‌المللی است، به همه حمله کرد. امروز اگر فلسطین بخواهد از اسرائیل شکایت کند، با تهدید و فشار آمریکا روبه‌رو می‌شود. در همه حملات اسرائیل، آمریکا مسئول است. در همه جنگ‌هایی که اسرائیل علیه لبنان مرتکب شده، آمریکا حمایت کرده و مسئولیت کامل بر عهده اوست. امروز در غزه، محاصره، کشتار روزانه، آواره‌شدن میلیون‌ها فلسطینی که اسرائیل مسبب آن است، آمریکا مسئول است.

جنگی که در دهه هشتاد بر ایران تحمیل شد و دو کشور ایران و عراق نابود شدند و هزاران نفر جان باختند و هزاران نفر مجروح شدند و اقتصاد دو کشور نابود شد با حمایت و مسئولیت که بود؟‌ با مسئولیت آمریکا بود که با عربستان صدها میلیارد دلار به صدام کمک کردند. فقط عربستان دویست میلیارد دلار به صدام کمک کرد. رامسفلد به صدام شیمیایی داد که صدام بر سر مردم خالی کند.

نمونه جدید و آخر. جنگ داعش. که جنایاتی هولناک مرتکب شد. چه کرد عراق. در سوریه چه کرد. دیگر گروه‌ها را کنار بگذارید فعلا. داعش بر حدود پنجاه درصد مساحت سوریه را تحت کنترل گرفت. کشتارها و جنایاتی مرتکب شد. چه کسی مسئول این جنایات داعش است؟ بله آمریکایی‌ها. ترامپ خودش اعتراف کرد و دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی به این اعتراف کردند که [داعش ساخته آمریکاست]. چه کسی از داعش نفت می‌خرید و در ماههای اول بروز داعش تبلیغش را می‌کردند؟ جز کشورهای منطقه که تابع آمریکا هستند؟ مسئول اول و آخر دولت‌های آمریکا هستند. آیا شایسته نیست که انسان بایستد و مقابل این وحشی تروریست، مقابله کند؟ یا آنکه سرمان را زیر برف کنیم و این ذلت را بپذیریم؟

نصرالله گفت، آمریکا برای تحمیل برنامه‌ها، سلطه و طرح‌هایش به هر ابزاری که در دسترسش باشد، دست دراز می‌کند. اگر نیاز به جنگ مستقیم داشته باشد اقدام می‌کند. اگر نیازمند جنگ نیابتی یا ترور داشته باشد، اقدام می‌کند. اگر نیاز باشد تحریم می‌کند یا سراغ پرونده‌های حقوق یا جنگ روانی و رسانه‌ای و جنگ نرم می‌رود. ما هم باید در همه این حوزه‌ها مقابله کنیم. نباید فقط به مقاومت مسلحانه بسنده کنیم. ما نیازمند تقابل در سراسر منطقه هستیم و از همه ابزارها باید استفاده کنیم و مقابل این نماد استبداد و استکبار و وحشی‌گری بایستیم. مثلا در محاکم حقوقی باید اقدام کنیم. امروز حادثه یازده سپتامبر را بببینید که دارند پیگیری حقوقی می‌کنند و از عربستان خدا می‌داند که چقدر پول می‌خواهند بگیرند. سوری‌ها، ایرانی‌ها، عراقی‌ها، پاکستانی‌ها، افغانستانی‌ها و بقیه باید دنبال کنند.  مردم باید در همه حوزه‌ها به مقابله با «این طاغوت» برخیزند و حتی پیگیری حقوقی کنند. یکی از اشکال مقاومت، بایکوت کردن است. 

نصرالله گفت: در بخش اقتصادی هم همینطور است. ساعتی پیش خبری شنیدم که یک مسئول آمریکایی گفته که اگر دولت لبنان مزدور جاسوس را آزاد نکند، همه مسئولان را تحریم خواهد کرد. ببینید چطور دولت لبنان را تهدید می‌کن. آینده، عزت، نفت و گاز و همه چیز تو را زیر پا می‌گذارد. چرا ما الان سراغ تحریم و بایکوت کالاهای آمریکایی نرویم؟ برخی مردم می‌گویند که مراجع دینی ما فتوا نداده‌اند. این فتوا نیاز ندارد این بخشی از نبرد ماست... قطعا اگر در همه حوزه‌ها بنشینیم فکر کنیم، علاوه بر مقاومت مسلحانه، راه‌هایی در حوزه‌های دیگر هم هست. شما چند روز پیش دیدید که مردم با دست خالی در شمال شرق سوریه چطور مقابل نظامیان آمریکایی ایستادند. در همه جای امت اسلامی، ما نیازمند آگاهی، عزم، اراده و طراحی هستیم.

ابومهدی جانش را کف دست گرفته بود و هیچ نمی‌خواست

نصرالله در خلال صحبت به شهید ابومهدی المهندس نیز اشاره کرد و خطاب به مردم عراق گفت، شما حاج ابومهدی را می‌شناسید. این مرد، عمرش را در میدان نبرد گذراند و یا در میدان بود یا در اتاق عملیات. در طول این سال‌ها جانش را کف دست گرفت و کفنش را روی دوش داشت. هیچ چیز هم نمی‌خواست و عاشق لقاء الله بود. امروز زمان وفاداری به حاج ابومهدی و حاج قاسم سلیمانی بود. حاج قاسم اولین کسی بود که برای حمایت از مردم عراق در مقابل داعش، اقدام کرد. این دو فرمانده بزرگ را آمریکا آشکارا ترور کرد.

مسئولیت مردم عراق چیست؟

نصرالله افزود: مسئولیت ما چیست؟ مسئولیت ما الان این است که یک، الحشد الشعبی را حفظ کنیم. امروز همه می‌دانیم که آمریکا می‌خواهد الحشد را حفظ کند چون این گروه ضامن بقای عراق و وحدتش است. برخی کشورهای منطقه‌ای هم قدرت عراق را در الحشد می‌دانند. دوم، اخراج کردن آمریکا از منطقه است. شما باید با هر وسیله که می‌توانید این هدف را محقق کنید. نباید این هدف را فراموش کنید. آمریکایی‌ها میخواهند با گذشت زمان این را از ذهن همه پاک کنند. این انتقام است که مسئولیت شما مردم عراق است. سوم، تلاش برای ساخت عراق است. جایی که ابومهدی و حاج قاسم ایرانی در آن زندگی می‌کردند و هم و غمش این بود که عراق آزاد، مستقل، عزیز و سربلند باشد. این مسئولیت همه ما و مردم عراق است.

وضعیت داخلی لبنان

نصرالله در بخش پایانی سخنانش، به وضعیت داخلی لبنان پرداخت. دبیر کل حزب الله گفت، نقل مجالس وضعیت اقتصادی است. برخی از سپرده‌هایشان در بانک‌ها می‌پرسند که سرنوشتش چه می‌شود. مشکل نرخ دلار و لیره و افزایش نرخ بیکاری و نبود اشتغال و ورشکستگی شرکت‌ها و رکود سراسری و مشکلات صنعت‌کاران و کشاورزان همه از جمله این مشکلات است... برخی هم از انعکاس این وضعیت مالی و اقتصادی بر وضعیت امنیتی نگرانند.

نصرالله گفت، وضعیت مالی و اقتصادی در لبنان نیازمند اقدام است و این مسئولیت همه است... موضع حزب‌الله از هفدهم اکتبر [آغاز اعتراضات در لبنان] بر اساس نگرانی برای سرنوشت کشور بود و هیچ وقت حزبی و مذهبی نیندیشیدیم... ما از امام خمینی آموخته‌ایم -این مکتب امام است- که وظیفه خود را انجام دهیم و تنها دغدغه‌ای که داریم این است که روز قیامت پاسخ خدا را چه خواهیم داد. ما آماده مشارکت و ادای وظیفه در یافتن راهکار برای حل مشکلات موجود فعلی هستیم و هرگز از زیر بار مسئولیت خود فرار نخواهیم کرد.

دعوت به تسلیم شدن مقابل خارج، خیانت ملی است

نصرالله گفت:‌ ما امیدوار بودیم که دولت قبل استعفا نمی‌کرد. [بعدش که استعفا کرد] همچنین امیدوار بودیم که دولتی فراگیر تشکیل شود. به هر حال این دولت تشکیل شده است. باید از نخست‌وزیر و وزرایش متشکر باشیم که در شرایطی سخت و حساس قبول مسئولیت کرده‌اند. وقتی کسی مثل دکتر حسان دیاب و وزرایش می‌آینده و مسئولیت قبول می‌کنند، باید از آنها تقدیر کرد. آیا هیچ فرقی میان قبول مسئولیت و فرار از مسئولیت نیست؟... امروز لبنان مقابل شرایط سخت اقتصادی است. اولا خواستار جدا کردن مسئله اقتصادی از مسائل سیاسی هستیم. بگذارید که مشکلات اقتصادی به شکلی دیگر حل شود. شاید در خیلی از مسائل سیاسی... دچار اختلاف نظر باشیم، اما بگذارید کنار تا مشکل اقتصادی حل شود. نکته دیگر اینکه مدت مشخصی به دولت کنونی مهلت داده شود. از اتهام‌زنی در خصوص بحران اقتصادی دست برداریم و مهلتی معقول به دولت بدهیم. نکته دیگر این است که همه کمک کنند. هر حزب یا گروهی فکری، ایده‌ای دارد کمک کند. این مسئولیت همه است. اگر این دولت شکست بخورد کسی سوار بر اسب سفید برای نجات کشور نمی‌آید. هر اتفاقی بیفتد عموما احزاب سیاسی در مصونیت هستند و بیشتر کسی که تاوان خواهد داد مردم هستند... امروز هر کس مردم را ناامید کند یا به تسلیم شدن مقابل خارج دعوت کند، مرتکب خیانت ملی شده است. مسئله نیازمند همکاری، فداکاری و مسئولیت‌پذیری است.

این که می‌گویند دولت فعلی، دولت حزب‌الله است، دروغ است

نصرالله در پایان گفت، این دولت را دولت حزب‌الله می‌نامند که حزب‌الله بر کل کشور سیطره پیدا کرده است. این حرف پوچی است. این به مناسبات و روابط لبنان صدمه می‌زند. شما ببینید که این نامگذاری به روابط خارجی لبنان صدمه می‌زند یا مواضعی که مقاومت در مقابل جنگ یمن می‌گیرد. شما ببینید که دیروز در یمن زنان و مردمی که جمع شده‌ بودند که هواپیمای ساقط شده را ببینند، عربستان آنان را بمباران کرد و حدود چهل نفر جان خود را از دست دادند.  پس حرف‌های تحریک‌آمیز علیه دولت فعلی لبنان را در رسانه‌ها، سفارتخانه‌ها، دیدارهای بین‌المللی متوقف کنید و حداقلش این است که سکوت کنید. چون این نامگذاری دروغ است و اصلا اینطور نیست. در مقابل بیایید و کمک کنید. اگر این دولت بتواند فروپاشی [اقتصادی] را متوقف کند و وضعیت مالی و اقتصادی را آرام کند، خدمت بزرگ و جدیدی به لبنان کرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =