عوارض ۵۰ هزار تومانی آزادراه تهران شمال واقعیت دارد؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال رقمی کمتر از ۵۰ هزار تومان است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بالاخره پس از گذشت دو دهه از آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران شمال، این قطعه دهم اسفندماه بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی به طور رسمی زیر بار ترافیک می‌رود. اگرچه در روزهای گذشته رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا رفت‌وآمد آزمایشی در این مسیر را برقرار کند تا مقدمات افتتاح رسمی آن در اوایل اسفندماه فراهم شود.

به این ترتیب، آزادراه تهران- شمال روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته زیر عبور آزمایشی رفت تا هم ثبت پلاک‌های خودروهایی که طی این دو روز از آزادراه عبور کردند، آزمایش شود و هم این منطقه یک‌بار قبل از بهره‌برداری رسمی برای رفع نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این درباره زمان دقیق افتتاح قطعه یک آزادراه گفته بود: امیدواریم قبل از بهره‌برداری رسمی بتوانیم چند روزی به‌صورت آزمایشی با تعدادی خودرو محدود از این قطعه تردد داشته باشیم؛ این کار برای آن صورت می‌گیرد تا احتمالا اگر کم و کسر و نقصی وجود دارد، بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

قطعه نخست آزادراه تهران - شمال ۳۲ کیلومتر طول دارد و فاصله ۲ نقطه تهران تا دوآب شهرستانک را ۶۵ کیلومتر نسبت به جاده چالوس کاهش می‌دهد. معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: با افتتاح این قطعه، زمان سیر از تهران تا چالوس و برعکس تا ۱.۵ ساعت کمتر می‌شود.

محدودیت‌های ترافیکی اعمال می‌شود

گفته می‌شود احتمالا پس از افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران شمال، محدودیت ترافیکی در این مسیر اعمال خواهد شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در توضیح این موضوع گفت؛ برای تردد در حالت عادی هیچ مشکلی در قطعه یک آزادراه نخواهیم داشت، زمانی که پیک ترافیک است، به‌واسطه این‌که در شهرستانک به جاده کنونی چالوس متصل می‌شویم، ممکن است ترافیک در این منطقه به‌اصطلاح پس بزند، محدودیت ترافیکی خاصی را اعمال کنیم.

خیرالله خادمی اعلام کرد: با توجه به این مستله درباره نحوه عبور از قطعه یک آزادراه تهران-شمال تصمیم‌گیری می‌شود. ابعاد و نوع کار صورت گرفته در آزادراه مشکلی برای تردد ایجاد نمی‌کند، چون ابتدا قطعه یک به از آزادراه همت آغاز می‌شود، ممکن است محدودیت ترافیکی باشد که باید با پلیس سازمان راهداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط برای نحوه عبور وسایل نقلیه مشورت کنیم.

وی متذکر شد:‌ در طول روز، تردد وسایل نقلیه از قطعه یک برقرار است، اما ممکن است در برخی مواقع محدودیت ترافیکی در ساعت خاصی اعمال کنیم.

عوارض آزادراه ۵۰ هزار تومان است؟

در این میان، شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال رقمی کمتر از ۵۰ هزار تومان است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکرده‌اند. هفته گذشته رییس بنیاد مستضعفان بدون اشاره به رقم اصلی عوارض تعیین شده برای آزادراه تهران – شمال، اعلام کرد: عوارض عبور از قطعه یک آزادراه صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پرویز فتاح در توئیتی نوشت: گرچه مدت زمان احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال طولانی شد، اما با همت فرزندان این آب و خاک به اتمام رسید. خدا را شاکرم در بنیاد مستضعفان به وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم. بعد از تعیین مبلغ عوارض توسط دولت، انشاءالله درآمد حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد.

همچنین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره نرخ عوارض این آزادراه اعلام کرد: نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزادراه بر اساس برابر هزینه‌ها بوده، اما با توجه به آنکه این آزادراه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم که نرخی برای این مسیر تعیین کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نشود.

خیرالله خادمی با اشاره به اینکه اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است، گفت: تمامی دستگاه‌های ITC و دوربین‌های تردد شمار در این آزادراه نصب شده و قبل از بهره برداری به صورت کامل تمامی اقدامات آن انجام می‌شود.

در خردادماه امسال، خادمی در حاشیه بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه تهران شمال، درباره رقم عوارضی در منطقه یک آزادراه تهران - شمال گفته بود: با توجه به ابعاد این پروژه، برآوردی که بخش خصوصی درباره رقم ۱۰۰ هزار تومان در عوارضی این آزادراه دارد با هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری منطقی است، اما با توجه به آنچه باید رقمی باشد که مردم بتوانند استفاده کنند، پیش‌بینی می‌کنیم که رقم عوارضی آزادراه فعلا حدود ۳۰ هزار تومان باشد. البته این موضوع باید توسط کمیته مربوطه بررسی و تعیین شود.

به اعتقاد وی، به هر حال این آزادراه مزایایی دارد، ۶۰ کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند و قطعا این رقم عوارضی به صرفه خواهد بود.

ازادراه تهران - شمال

وقتی راه نزدیک می‌شود؟

آزادراه تهران- شمال، شامل ۴ قطعه و به طول ۱۲۱ کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شده بود، اما عملیات اجرایی آن به دهه ۷۰ برمی‌گردد. پیش از این، قطعه ۴ این مسیر که آسان‌ترین قطعه آن محسوب می‌شود، در دولت دهم به بهره‌برداری رسیده بود، اما پیچیدگی ۳ قطعه باقی‌مانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد.

حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل شده است. بخش این قطعه دارای ۲خط رفت و ۲خط برگشت است اما مسیر در فرازهای تند به‌صورت ۳ خطه احداث شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی مسیر قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۶ درصد و حداقل شعاع قوس‌ها ۴۰۰ متر است.

اگرچه بیش از ۲۰سال از آغاز عملیات عمرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال می‌گذرد، اما حدود ۸۰ درصد عملیات اجرایی این قطعه از سال ۱۳۹۴ تاکنون انجام شده و به‌طور متوسط با فعالیت مستقیم ۵ هزار نفر نیروی کار عمرانی و ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی تکمیل شده است.

دو قطعه دیگر آزادراه چه زمانی تکمیل می‌شود؟

اما دو قطعه دیگر آزادراه چه زمانی تکمیل می‌شود؟ معاون بنیاد مستضعفان در این خصوص، از جزییات ساخت و بهره‌برداری قطعه دوم آزادراه تهران - شمال تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ساخت و تکمیل آزادراه تهران - شمال از نظر فنی و اجرایی مشکلی ندارد و مهمترین مساله آن، نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

خواجه دلویی افزود: هم‌اکنون ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال رها نشده و فقط برای آن اولویت‌بندی شده است. به گفته وی، از نظر فنی مراحل مطالعاتی و طراحی قطعه سوم این آزادراه انجام شده است و واریانت‌های مختلف را برای آن در نظر گرفتیم که از بین هشت واریانت گزینه نهایی را انتخاب کردیم؛ بنابراین از نظر فنی هیچ مشکلی برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال نداریم.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان ادامه داد: از نظر اجرایی نیز ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از قطعه یک آن بسیار ساده‌تر است، چراکه به عنوان مثال در قطعه سوم این آزادراه تونل بلند بیش از یک کیلومتر یا پل بلند وجود ندارد.

خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از نظر مالی مشکلی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر مساله مالی آن مطرح شده و براساس برآوردهای صورت گرفته قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با احتساب قیمت‌ها و هزینه‌های امروز حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قائدتا اگر عقب بیفتد، تعدیل قیمت‌ها مشمول این پروژه هم خواهد شد و قیمت تمام شده آن نیز تغییر خواهد کرد. در همین راستا دولت در وهله نخست باید برای تامین سهم خودش از این اعتبار برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم این آزادراه را تکمیل کنیم.

وی همچنین درباره زمان آغاز و پایان قطعه سوم آزادراه تهران - شمال و تکمیل این مسیر اینگونه توضیح داد: دولت در وهله نخست متعهد شده که سهم خودش از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ساخت نیمی از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را تا آخر بهمن ماه سال آینده تامین کند و هم اکنون اولویتش این است. پس از آن باید برای باند دوم این پروژه که آن نیز حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌خواهد تامین اعتبار کند و پس از اجرای این مراحل به سراغ تامین اعتبار قطعه سوم خواهیم رفت.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با افتتاح نیمی از قطعه دوم در سال ۱۴۰۰ از همان زمان آغاز شود، اعلام کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته محاسبات اجرایی برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حدود چهار سال و نیم طول می‌کشد اما اگر منابع مالی آن تامین شود، دیگر برای قطعه دو و سه این آزادراه بد قولی صورت نخواهد گرفت و با توجه به آماده و فعال بودن پیمانکاران و کارگاه‌های این پروژه، همه سعی‌مان بر این است که آزادراه تهران - شمال را به موقع و بدون بدقولی به مردم تحویل دهیم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    50 هزار تومان زیاد نیست؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    فقط برای فاز یک 50 هزار تومان یا کل فازها
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    انشاا.. که واقعیت داشته باشد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    ۴۵ بسه دیگه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    می تونه حقیقت داشته باشه
  • رضا FR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    وقتی جریمه عدم پرداخت عوارض ۳۰ هزار تومان هست چطور میخوان رقم بالاتری تعیین کنند؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    خوب دیگه...شمال پر
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    دور از انتظار نیست
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    همش دنبال رانت و سوبسید هستید. ۴ دلار برای عوارض ، خیلی هم کم است. با گدا سازی و گدا پروری نمیشود کشورداری کرد. شماها حرف نزنید به نفع مملکت است. در اروپا یک لیوان آب خوردن ۱۵ هزار تومان است. با افکار شماها نمیشود کشورداری کرد.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    بعد از 20 سال یک قطعه از آزاد راه شمال تمام شد
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    خیلی بالاست
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    خیلی هم کمه هر کس استفاده میکنه پولشو بده
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    زیاد نیست؟
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    چه خبره؟! سی هزار تومان هم زیاده.سر گردنه است مگه!
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    بهتر نیست بازنگری بشه؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    داستان عجیبی است
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    هیاهو برای هیچ
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    به نظرم خیلی زیاده
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    یا خدا.چه خبره؟!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    همون جاده قدیم