تجربه مردم سالاری توانسته یک مسیر تکمیلی را طی کند

نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت : تجربه مردم سالاری به رقم فراز و نشیب هایی که تا کنون وجود داشته توانسته یک مسیر تکمیلی را طی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ایلام ، محمود صادقی در همایش اصلاح طلبان استان ایلام اظهار داشت:‌ مسیری که در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است تجربه مردم سالاری بوده و به رقم فراز و نشیب هایی که تا کنون وجود داشته است امیداوریم یک مسیر تکمیلی را طی کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی بر مبنای مشارکت عموم مردم شکل گرفته است و بر اساس قانون اساسی همه چیز باید با مشارکت فعال آحاد مردم انتخاب شود، از نظر قانون اساسی تمامی ارکان نظام باید با آرای عمومی مردم انتخاب شوند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دل نظام رویکردهای مختلفی وجود دارد که یک نوع رقابت و یا تقابل با هم دارند، بعضی یک نوع نگاه بالا به پایین یعنی نگاه حاکمیتی به مردم دارند که در این مورد حتی مقوله انتخابات را نوعی تکلیف مردم به جای حق مردم می دانند و نوع دوم، نگاه از پایین به بالا است به این معنا که همه آحاد مردم از هر گروه، حزب، جریان و گرایش خاص به عنوان یک ایرانی دارای حق مشارکت در سرنوشت خود هستند.
صادقی با اشاره به حضور مردم در انتخابات به عنوان یک تکلیف اجتماعی اضافه کرد: مردم هم حق شرکت کردن و هم حق شرکت نکردن در انتخابات را دارند، اینکه بگوییم مردم همواره باید در انتخابات شرکت کنند با ذات انتخابات منافات دارد.
وی گفت: انتخابات یعنی اینکه باید در این صحنه سیاسی به کسی وکالت بدهیم که با رضایت قلبی باشد، اگر شخصی را پیدا کردیم که هم صدای ما و پژواک خواسته های ما در مجلس بود و جسارت، شجاعت و صداقت داشت که ما این بار امانتداری را روی دوش این نماینده بگذاریم این تکلیف را داریم در انتخابات شرکت کنیم اگر پیچیدگی های نظام انتخاباتی این فرصت را برای مردم ایجاد نکند انتظاری معقول نیست که از مردم بخواهیم که در انتخابات شرکت کنند.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به ابعاد امنیت ملی حضور در انتخابات نیز اشاره کرد و افزود: به طور قطع مشارکت گسترده مردم در سرنوشت کشور خود پایه های نظام را در برابر دشمنان و بیگانگان بخصوص در شرایطی که کشور ما درگیر منازعات بین اللملی، تحریم های ظالمانه و تهدیدهای مختلف خارجی که کشور را احاطه کرده است تقویت خواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: برای چنین اراده ای در مردم برای حضور در انتخابات و مشارکت گسترده باید امید به تغییر و اثرگذاری آرای مردم به طور طبیعی و معقول وجود داشته باشد، مردم حق دارند بگویند که ما در اداور گذشته در انتخابات شرکت و براساس وعده ها و تعهدات نامزدها حضور پیدا کرده ایم و منتخبان ما نتوانسته اند مطالبات ما را دنبال کنند و بر این مبنا تصمیم بگیرند، در این صورت برای ادامه مشارکت باید به مردم حق داد.
صادقی اضافه کرد: خواسته اساسی مردم در طول چهار دوره از انقلاب این بوده است که مردم حق تعیین سرنوشت برای خود را دارند، در واقع از یک نظام استبدادی و نظام فردی که صورت ظاهری در رژیم گذشته داشت مردم می خواستند خود حاکم بر سرنوشت خود باشند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر امام راحل هیچ منافاتی بین جمهوری بودن و اسلامی بودن وجود نداشته است، از نظر انقلاب ما و قانون اساسی این دو مقوله با هم ساگازی دارند، مجلس دو شان قانون گذاری و نظارتی دارد که اگر به درستی این دو را اجرا کند می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: مجلس را می توان از نظر حکمرانی خوب بررسی کرد که چه جایگاهی دارد، حکمرانی خوب در دنیا به مشارکت آحاد مردم، نهادهای مدنی، انجمن ها و بخش خصوصی در اداره کشور اطلاق می شود ، هدف حکمرانی خوب این است که منابع انسانی را توسعه و با تاکید بر کاهش فقر و کاهش فاصله طبقاتی ، ایجاد شغل، رفاه پایدار و توانمندی سازی اقشاری که تحت تبعیض هستند توسعه پایدار شهری و روستایی و تقویت شوراهای محلی و شوراها را ایجاد کند.
صادقی افزود: در حکمرانی خوب همه نهادها در مقابل مردم پاسخگو هستند، حکومت شفاف است هیچ امر پنهانی وجود ندارد و همه چیز در یک اتاق شیشه ای است و مردم همه چیز را می بینند و قانون بر همه چیز حکمفرماست و حکومت تلاش می کند در تصمیمات خود توافق جمعی را جلب کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نگاه قانون اساسی به نمایندگی تنها رای مردم است، در نظام جمهوری اسلامی برای نامزد بودن نمایندگی مردم کمترین شروط پیش بینی شده و در قانون اساسی نیز شروط خاصی در نظر گرفته نشده است، آنچه مهم است انتخاب آگاهانه مردم اینکه رقابت برابر بین نامزها شکل می گیرد چرا که از این طریق همه آحاد مردم خود را در در حکومت سهیم می دانند و این باعث پایداری می شود.
صادقی یادآور شد: مردم باید به آینده امید داشته باشند، بسیاری از اقتدارگریان با ترفند های مختلف می خواهند مردم را ناامید کنند از اثرگذاری در این شرایط، باید از حداقل فرصت های موجود حداکثر بهره برداری را به عمل آورد، طبیعتا کسانی مایل نیستند مردم تاثیرگذار باشند چرا که نگاهی حداقلی به مردم دارند.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یکی از مشکلات که ما در مجلس با آن مواجه هستیم در بحث های مختلف محلی نگری و جزیی نگری بوده  که بسیار آسیب زا است، اگر ما نگاه کلان ملی داشته باشیم استانی مانند ایلام می تواند جایگاه خود را در عرصه و زیست بوم ایران پیدا کند و بر اساس قابلیت ها مزیت ها رشد کند.
وی افزود: نگاه من به مقوله کارآمدی مجلس نگاه ساختاری نهادی است، شاید ۸۰ درصد کارآمدی مجلس به جایگاه نهاد و ۲۰ درصد به نماینده بر می گردد، اگر پیش از شکل گیری مجلس فرایندی مبتنی بر انتخاب آزاد و و رقابتی شکل گیرد باعث ثبات و ضامن کارآمدی مجلس آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: باید فرصتی ایجاد شود تا مردم، نخبگان و افراد سیاسی فعال و اندیشمند در جامعه را در یک رقابت عادلانه انتخاب کنند، اما اگر در استانی مانند ایلام بینیم که از یک گرایش سیاسی یک نامزد وجود دارد و از گرایش سیاسی دیگر ۳۰ نفر وجود دارد از همین نقطه بی عدالتی آغاز می شود و فرصت های شکل گیری مجلس کارآمد از مردم سلب می شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: همه می دانند طیف های مختلف سیاسی وزن خود را در جامعه دارند، گرایش اطلاحات یکی از گرایش های اصیل انقلاب است، پیشینه اصلاحات به سال ۴۰ پیش زمانی که امام راحل فریاد اصلاحات را بلند کرد برمی گردد، اکثر یاران امام (ره) از اصلاح طلبان و بنیانگذاران انقلاب بودند و بار جنگ بر عهده آنان بود، البته نه به تفکیک با اصول گرایان که نقش آنان نادیده گرفته شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =