۱ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
زمانی که ریاضیدانان ایران شاعر بودند!

ایبنا نوشت: سیداحمد حسینی‌کازرونی می‌گوید، علاقه‌ام به خیام و آوازه آن در شعر باعث شد به آثار دیگر ریاضیدانان هم توجه کنم و کتاب «شرح‌ حال ریاضی‌دانان بزرگ ایران و جهان» را تالیف کنم. به اعتقاد من در برهه‌ای از تاریخ ریاضیدانان پرچمدار شعر بودند.

تاب «شرح‌ حال ریاضی‌دانان بزرگ ایران و جهان» نوشته سیداحمد حسینی کازرونی شرح حال مختصر ریاضیدانان بزرگ ایران همراه با آثار باقی‌مانده آنان از نخستین دوران تاریخ بعد از اسلام  تا عصر کنونی است.

کازرونی درباره این اثر می‌گوید: «با اینکه سال‌ها در حوزه ادبیات و شعر کتاب‌هایی را تالیف و ترجمه کرده‌ام، اما تالیف این کتاب که در حوزه علم برای عام است، جذابیت زیادی برایم داشت. در واقع وجود شعر در آثار ریاضیدانان عامل اصلی توجه من به تالیف این کتاب شد. همچنین علاقه من به خیام و آوازه او در شعر باعث شد به آثار دیگر ریاضیدانان هم توجه کنم. به اعتقاد من در برهه‌ای از تاریخ ریاضیدانان پرچمدار شعر بودند.»

کازرونی در این اثر توصیفاتی از تاریخ پیدایش علم ریاضی تا ریاضیدانان معاصر را به مخاطب می‌دهد. وی معتقد است: «علت اینکه نام ریاضیدانان عصر حاضر مانند مریم میرزاخانی یا پروفسور لطفی‌زاده در کتاب نیامده است به دلیل زمان اولین چاپ کتاب بوده است و در آن زمان صلاح دیده شد که آخرین ریاضیدان نام برده شده در کتاب محسن هشترودی باشد. لازم به ذکر است در ویراست‌های بعدی حتمن نام ریاضیدانان جدیدتری آورده خواهد شد.»
 
«شرح حال ریاضیدانان بزرگ ایران و جهان» در ۱۹۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به قیمت سی‌هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شد.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1355082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =