«دلار» بازار سهام را به هم ریخت

رکوردهای پی در پی شاخص بورس ادامه دارد؛ براساس آخرین گزارش‌ها، شاخص بورس در آستانه ۵۰۰ هزار واحدی شدن قرار دارد؛ به طوری که با رشد کمتر از ۲ هزار واحد به ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می‌رسد بورس تهران گذری زودهنگام از ویروس کرونا و ورود به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف را تجربه کرده است؛ اما به هرحال در ۱۱ ماه نخست سال به‌صورت قاطع در کسب بازدهی نسبت به بازارهای رقیب پیشتاز بوده است.

برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند بازار سرمایه ظرفیت جذب نقدینگی را در بورس دارد و اکنون به‌جای ورود سرمایه‌ها به بازار ارز، طلا یا مسکن که تنها گرانی به دنبال دارد، به حوزه بورس و بازار تولید وارد شده که بسیار مثبت است.

کارشناسان معتقدند هم‌اکنون در عین حال که قیمت ارز در بازار روندی افزایشی به خود گرفته است، وضعیت بازار بورس نیز نوعی خودتاییدشوندگی این بازار را نشان می‌دهد. به عبارتی، پول‌هایی که امسال و به‌خصوص در ماه‌های گذشته توانستند بود از خرید سهام سود کند، انگیزه تازه‌ای برای ورود به بازار سهام پیدا کرده است.

این در شرایطی است که در ابتدای هفته به دنبال ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و در عین حال، خبر شیوع کرونا در کشور، فعالان بازار سهام به‌شدت نگران تاثیر منفی این دو مساله روی بازار سهام بودند. اما نمودار و داده‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام با وجود این‌که در لحظه اول تاثیر منفی از این مسایل گرفت، اما پس از آن تغییر جهت داد و رشد کرد؛ تا جایی که در آستانه ورود به کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

بی‌اثری اف‌ای‌تی‌اف و کرونا

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در واقعیت ماجرا باید بازار سهام از دو مقوله اف‌ای‌تی‌اف و ویروس کرونا تاثیر منفی می‌گرفت، اما به نظر می‌رسد مسایلی همچون رشد نرخ دلار و نقدینگی بالای در اقتصاد، همچنان دو جریانی هستند که قدرت بیشتری برای اثرگذاری روی بازارها دارند.

بازار ارز در روزهای گذشته به‌شدت تحت‌تاثیر مسایل سیاسی نوسان پیدا کرد؛ تا جایی که گاها در بازار با قیمت ۱۶ هزار تومان هم دیده شد؛ اگرچه به سرعت در کانال ۱۵ هزار تومان جا خوش کرد. در حال حاضر قیمت دلار در بازار ۱۴ هزار و ۷۵۵ تومان است. از سوی دیگر، بنا به گزارش‌ها حجم نقدینگی کشور به بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و این یعنی، ورود حتی حجم اندکی از این نقدینگی، بازار سهام را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

برآوردها حاکی از آن است که با وجود این‌که موقعیت فعلی بازار سرمایه با ریسک‌های تازه‌ای روبه‌رو است، اما با این وجود بازار سهام در محدوده پیش‌بینی‌ناپذیری حرکت می‌کند و چشم‌انداز قطعی‌ای از آینده آن وجود ندارد؛ به طوری که هر برآوردی، می‌تواند سهامداران را وادار به اقدام‌های هیجانی کند.

دو اتفاق در اقتصاد کشور

آن‌طور که از تحلیل‌ها برمی‌آید، در حال حاضر دو اتفاق در کشور رخ داده است؛ اول اینکه سالی بین ۲۷ تا ۲۸ درصد حجم پول در اقتصاد افزایش می‌یابد و از سوی دیگر بین ۵ تا ۱۰ درصد نیز از حجم کیک اقتصادی کم می‌شود. به عبارتی، همواره پول بیشتری برای مصرف کالا و خدمات کمتری وجود دارد که منجر به تورم می‌شود.

اتفاق دوم، نرخ بهره واقعی است که از تفاوت نرخ بهره اسمی و تورم به دست می‌آید. براساس پیش‌بینی‌ها در سال آینده، نرخ تورم نقطه به نقطه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و نرخ بهره اسمی نیز با اهتمامی که بانک مرکزی تاکنون به خرج داده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود. بنابراین حداقل نرخ بهره واقعی منفی ۲۰ درصد خواهد بود.

در این میان، نرخ بهره منفی ۲۰ درصد به معنای بی‌ارزش شدن پول به اندازه ۲۰ درصد است که این مساله موجب می‌شود افراد به سمت دارایی‌هایی بروند که فکر می‌کنند می‌توانند ارزش پولشان را حفظ کنند. این در شرایطی است که کاهش ارزش پول در هفته‌های اخیر به حدی بوده که عملا این مسیر را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =