استان یزد توجهی به صنعت ساختمان سازی ندارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه صنعت ساختمان سومین صنعتی است که کمترین وابستگی را به تحریم ها دارد؛ گفت: متاسفانه امروز استان به این صنعت بها نمی دهد و توجه ای به ظرفیت های این حوزه ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد؛ مهدی سالاری در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز مهندس و تبریک این روز به مهندسین یزدی با بیان اینکه در استان یزد بیش از هفت هزار مهندس مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: این تعداد مهندس در هفت رشته فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از سازمان یافته ترین نظام های فعال در کشور است؛ افزود: ایران در بحث تربیت مهندس دارای بالاترین شاخص است به طوری که رتبه ایران از کشور هایی چون روسیه و آمریکا بالاتر است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد تاکید کرد: نظام مهندسی در ایران هنوز نتوانسته به جایگاه خود در حوزه قانونی اختیاراتش دست پیدا کند به طوری که حوزه های صنعتی، روستایی،ترافیک و خارج از محدوده مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه امروز به دلیل وجود برخی فرایند های معیوب بخش عمده ای از ساخت و سازها در حیطه تصمیم گیری نظام مهندسی نیست، عنوان کرد: اگر مردم بخواهند ساختمان هایی بهینه و مقاوم ازهر نظر داشته باشند باید با نظر مهندسین اقدام به ساخت و ساز کنند.
سالاری با بیان اینکه در استان یزد در سال۹۷ در حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع ساخت و ساز شده است؛ گفت:  از این متراژ تنها ۵۶۸ مترمربع از طریق سازمان نظام مهندسی اقدام شده ومابقی به صورت بدون مجوز یا خارج از چهارچوب های نظام مهندسی بوده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در شهر یزد صرفا ۶۱۳ مورد پروانه ساخت صادر شده است؛ افزود: متاسفانه در سال گذشته بیش از ۱۳هزار پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یزد ارجاع شده است که امری قابل قبول نیست.
سالاری با بیان اینکه صنعت ساختمان می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل و فصل کند؛ تاکید کرد: صنعت ساختمان علاوه بر اشتغال عمومی برای متخصصین نیز ایجاد اشتغال خواهد کرد.
وی با بیان اینکه صنعت ساختمان سومین صنعتی است که کمترین وابستگی را به تحریم ها دارد؛ بیان کرد: متاسفانه امروز استان یزد به این صنعت بها نمی دهد و توجه ای به ظرفیت های این حوزه ندارد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد با انتقاد از اینکه نماینده صنعت ساختمان در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان حضور ندارد؛ گفت: برای فعالین این صنعت سوال شده که چند درصد از تسهیلات مصوب شده در این ستاد مرتبط با صنعت ساختمان است.
وی با اشاره به اینکه امروزه ساختمان سازی در استان یزد به صورت سنتی صورت می گیرد؛ گفت: خروجی اینگونه ساختمان سازی در یزد روبرو شدن با ساختمان های درجه  دو و سه است که از نظر پایداری و مصرف انرژی دارای پایین ترین سطح ممکن هستند.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت ساختمان سازی سبز حرکت کرده است؛ افزود: اینگونه ساختمان ها علاوه بر افزایش کیفیت زندگی خود مراقبت های خاصی را از خود انجام می دهند و در کاهش مصرف انرژی نیز موفق هستند.
این مقام مسئول در حوزه صنعت ساختمان با بیان اینکه با مساعدت سازمان های مربوطه و بخصوص شهرداری و شورای شهر یزد امکان صدور پروانه برای زمین های زیر۱۵۰ متر که قبل از سال ۹۸ تفکیک شده فراهم است؛ عنوان کرد: با این روش موفق شده ایم بخشی از ساخت و ساز های بدون مجوز که تعداد آنها کم هم نیست را کاهش دهیم و تا حدی از ساخت و ساز های پرتخلف بهانه جویی کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه بخش اجراییات شهرداری ها با عنوان پلیس ساختمان در شهرداری ها برون سپاری شده است، گفت: این اقدام به منظور نظارت بهینه در شهر صورت گرفته و بزودی درکل استان فراگیر می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =