عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من برای این در مجلس خبرگان مانده ام تا جنبه فراجناحی را برای این نهاد مقدس حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دوم سخنان خود - بخش دیگر سخنان هاشمی را اینجا بخوانید - در آغاز نهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری به بحث های اخیر راجع به ریاست این مجلس اشاره کرد و گفت: همه دیدیم چه غوغایی بر سر مسئله ریاست مجلس خبرگان به‌وجود آمده و همه چیز را تحت‌تاثیر‌ قرار داده است؛ این اختلاف مضر است. اگر از مجلس خبرگان این اختلاف آغاز شود سرایتش به جامعه سریع است. من از چند ماه پیش احساس کردم برای ریاست مجلس خبرگان سازماندهی شده است؛ به آنچه که من نیز می‌خواستم ولی از راه‌های ناصواب.

وی ادامه داد: من 2 سال پیش و در اجلاسیه آن موقع از آیت‌الله مهدوی و آیت الله طبسی خواستم تشریف بیاورند و ریاست مجلس خبرگان را برعهده بگیرند اما آقایان نپذیرفتند. حقیقاً من برای این در مجلس خبرگان مانده‌ام تا جنبه فراجناحی را برای این نهاد مقدس حفظ کنیم. چون معتقدم باید از مجلس خبرگان نگاه فراجناحی به جاهای دیگر سرایت کند و مردم باید به جایی دلشان خوش باشد.

رئیس سابق مجلس خبرگان این نهاد را سرمایه ای عظیم دانست و افزود: باید به مساله تفرقه در مجلس خبرگان توجه بسیار کرد و باید از آن پرهیز کرد؛ در این خصوص من واقعاً احساس خطر کردم. همان موقع از آیت‌الله امامی کاشانی خواستم تا از طرف من نزد آیت‌الله مهدوی کنی برود و از ایشان بخواهد تشریف آورده و نامزد ریاست مجلس خبرگان شود تا شاید مسئله حل شود و ما از تفرقه بین خبرگان فراغت پیدا کنیم. اوایل ایشان گفتند کسالت دارم که ما گفتیم تشریف بیاورید ما کمک تان می‌کنیم، ولی جواب روشنی از ایشان نرسید. البته باید مواضع‌‌شان را از آیت‌الله امامی بپرسید. من تا همین اواخر منتظر پاسخ ایشان بودم تا اینکه خبر رسید مسئول دفتر آیت الله مهدوی اعلام کردند که ایشان نامزد انتخابات ریاست مجلس خبرگان می شوند.

وی افزود: اگر آیت‌الله مهدوی‌کنی حاضر شوند مسئولیت را بپذیرند من مطلقاً نامزد نشده تا از ناحیه اسم من این نهاد مقدس آسیب نبیند و تفرقه تشدید نشود. اگر نیامدند هر کدام از این آقایان حاضر شوند من می‌پذیرم.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه تاکنون (قبل و بعد از انقلاب) از طرف خودم نامزد هیچ پست و مقامی نشدم، گفت: طی این سال‌ها یا تکلیف شد و یا فشار بود. در انتخابات مجلس نهم خبرگان شرایطی را مشاهده کردم که چون تجدید اختلاف می‌شود بیان نمی‌کنم، ولی تصمیم گرفتم در هیچ انتخاباتی شرکت نکنم اما همیشه از مردم خواسته‌ام در انتخابات‌ها شرکت کنند.

وی گفت: روی مسئله انتخابات مجلس خبرگان فشار عجیبی روی من آمد. در آن زمان اولین کاری که شد از جامعه روحانیت مبارز آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله‌ یزدی نزد من آمدند و به من فشار وارد کردند(هاشمی با لبخند به سمت آیت‌الله یزدی که کنارش در جایگاه هیأت‌رئیسه نشسته بود، نگاه کرد و گفت شب گذشته نوار جلسه آن شب را دوباره شنیدم) آنها نیامدن من را مساوی خطر‌های بسیار می‌دیدند. من هم آنجا پاسخ ندادم و رفتم دفتر آقا و از ایشان خواستم ایشان هرچند قبلاً از طریق آقای طبسی و یا آقای روحانی این حرف را به من رسانده بودند ولی باز هم فرمودند که متعیّن و واجب است. من نیز گفتم اگر واجب است شما مقدمات واجب را فراهم کنید. سپس من پذیرفتم و برای انتخابات مجلس نامزد شدم. البته در همان انتخابات نیز بد‌اخلاقی‌های زیادی دیدیم ولی مثل گذشته نبود.

هاشمی ادامه داد: بنابراین اینطور نیست شیفته جا و مقام باشم. در عمر سیاسی خود همه چیز‌ها را دیدم و الان تنها عاشق این هستم که معلومات خود را در جایی یادداشت کنم. البته تا نفس دارم در خدمت انقلاب اسلامی می‌مانم و از هیچ کاری دریغ نمی‌کنم و الان نیز در خدمت شما هستم تا آیت‌الله مهدوی رسماً اعلام آمادگی کنند تا انتخابات هیأت‌رئیس انجام شود که به نظر می‌رسد ایشان هنوز نرسیده‌اند.

بعد از سخنان هاشمی 5 نفر از اعضای مجلس خبرگان در مورد خیزش اسلامی در منطقه نطق‌های پیش از دستور خود را بیان کرده و پس از آن انتخابات هیات رییسه برگزار شد.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاور IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    درود بر هاشمی
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    زنده باد هاشمی
  • محمد مهدي IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کاش آقاي هاشمي به اين زودي ها تبديل به خاطرات انقلاب نمي شد.
  • حسین IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کوردلان بدانند که با کنار رفتن آقای هاشمی از ریاست خبرگان، جایگاه اصلی ایشان که همان جایگاه والایشان نزد مردم است، خدشه دار نخواهد شد.
  • اسي IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    حيف بخدا....
  • هموطن IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    زنده باد هاشمی
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    درودبرهاشمی
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    از عیوب شاخص ما سنجش قانون و شرع و ... با انسانهاست واز همین روست که محبوبیت شخصیتها دردوره های مختلف به تواتردچار دگرگونی و نوسان میگردد.
  • ناصرد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    درودبرپيرومجاهدانقلاب وياوررهبري
  • احمد IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    هاشمی عزیزومحبوب بوده وخواهدبود تاکورشودانکه نمی بیند
  • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 0
    و چه ارزنده خواهد بود این یادداشت ها برای فردا.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
    0 0
    ایشان روزانه چقدر آب می نوشد که همه رسانه ها جدیدا مدام عکسش را در حال خوردن آب می اندازند؟ شایدهم عکس دیگری از او در آرشیوشان ندرند.