۶ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
فرزانه‌ای فروتن در میان مدیران مطبوعات

پاسداشت مکتوب خبرآنلاین برای شخصیت فرهنگی و آثار قلمی زنده‌یاد استاد سیدهادی خسروشاهی/ 18

آشنایی من با مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی به اوایل دهه ۷۰ بر می گردد؛ آن زمان که در اداره کل مطبوعات داخلی مسئولیت داشتم . با نام پر آوازه او از طریق کتاب‌ها و فعالیت های فرهنگی بین المللی‌اش آشنا بودم و دیدارش حتی تا آخرین نوبت، هربار افتخاری بزرگ محسوب می‌شد .

آن مرحوم، مؤسس هفته‌نامه «بعثت» بود که به شکل مستمری از اوایل انقلاب اسلامی منتشر می شد و تاکنون بیش از 1500 شماره از آن منتشر شده است. او علاوه بر تأسیس نشریات متعدد، در حلقه مشاوران و مؤثران بسیاری از مجلات اندیشه‌ورزانه برای حوزه و دانشگاه  بود و آراء و نظراتش را گرامی می‌‌داشتند.
مکتب اسلام، مکتب تشیع، معارف جعفری، راه حق، ندای حق، وظیفه، مجموعه حکمت، نور دانش، آیین اسلام، مسلمین، آستان قدس، نسل نو، نسل جوان، استوار، پیکار اندیشه، مهد آزادی و ... بخشی از مجلات و نشریات ارزشمندی است که او در نشر و مدیریت آن نقش فعالانه داشت.
همراه با توسعه مجله‌نگاری در حوزه اندیشه‌های اسلامی، او مهارت، بزنگاه شناسی و هوشمندی بالایی درخصوص انتشار ویژه‌نامه هایی داشت که کمتر کسی در حوزه و دانشگاه به سراغ چنین موضوعاتی می رفت؛ و مهمترین عنصر و دغدغه فکری او توسعه و ترویج وحدت در میان ادیان و تقریب مذاهب و تعامل و تضارب آراء در میان اندیشه های اسلامی در جهان بود.
گذشته از آثار متعدد و کارهای ارزشمندش، آن صفتی که از نخستین دیدار مرا متعجب و شیفته او کرد، فروتنی بی‌نظیرش بود. با اکثر کارمندان اداره، رفاقت می کرد و اصرار داشت کارهای اداری را شخصا دنبال کند؛ کاری که همواره شرمندگی مدیران فرهنگ‌دوست و شخصیت‌شناس را مضاعف می‌ساخت .

طبیعی است که چنین فرزانگانی، طبعی لطیف و جامع داشته باشند و دامن خود را از حیدری – نعمتی بازی‌های رایج دنیای سیاست بالا کشند و فرهنگ و اندیشه را ساحتی شریف‌تر، متعالی‌تر و گسترده‌تر از مناسبات سیاست‌پیشگان بدانند و عمل ورزند.

یکی از آسیب هایی که به فرهنگ زده‌ایم، وارد کردن اندیشه ورزان و پاسبانان فرهنگ به معادلات سیاسی است و دیده ایم چه بر سر آنان می‌آید: چهره ای ترحم برانگیز و تأسف‌بار از خادمانی فراهم می‌سازیم که روزگاری از نام‌آوران فرهنگ بوده‌اند.
یادش گرامی و روحش قرین رحمت الهی باد.

* قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده مدیران مسؤول در هیأت نظارت بر مطبوعات

جناب استاد سیدهادی خسروشاهی پنج شنبه ۸ اسفند به دلیل بیماری کرونا درگذشت. از آنجا که به دلیل شرایط خاص اجتماعی، فعلا مراسمی برای این مرد بزرگ برگزار نمی شود، خبرآنلاین سنت «پاسداشت مکتوب نخبگان» را برای این عالم فرزانه منتشر می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =