شبکه توزیع اقلام بهداشتی در اختیار وزارت بهداشت است/ ماسک سه‌لایه ۴۱۰ تومان

فارس نوشت: معاون وزیر صنعت در مورد تولید اقلام بهداشتی گفت: شبکه توزیع این اقلام در اختیار وزارت بهداشت است و این وزارتخانه درباره نحوه توزیع آن به مراکز بهداشتی و مراکز عمومی تصمیم‌گیری می‌کند.

عباس تابش در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم تأکیدات وزارت صنعت مبنی بر افزایش تولید اقلام بهداشتی از جمله ژل و مواد ضدعفونی‌کننده هنوز مردم نمی‌توانند این اقلام را از مراکز توزیع تهیه کنند،‌گفت: بر اساس بخشنامه ریاست جمهوری فرماندهی و مدیریت مسائل مربوط به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بر عهده وزارت بهداشت و درمان و شخص وزیر بهداشت است.

معاون وزیر صنعت افزود: لذا وزارت صنعت به عنوان همکار در کنار وزارت بهداشت در تمامی امور مربوطه به این وزارتخانه کمک می‌کند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت:‌بر این اساس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای در مورخ ۹۸.۱۲.۵ به وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که توان بازرسی این سازمان برای نظارت بر تولید و توزیع در اختیار وزارت بهداشت است.

وی با تأکید بر اینکه کل زنجیره تأمین، توزیع و نظارت بر اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار وزارت بهداشت و درمان است،‌بیان داشت: سازمان حمایت در حوزه نظارت بر واحدهای تولیدی این اقلام به وزارت بهداشت کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت صنعت بازرسین خود را در ۱۳۰ واحد تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی مستقر کرده است گفت: واحدهای تولیدی بر اساس حواله صادره از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اقلام بهداشتی را به تحویل شرکت‌های معرفی شده توسط وزارت بهداشت یا غذا و دارو می‌دهند و بازرسین سازمان حمایت و وزارت صنعت در هنگام تحویل کالا به دارنده حواله حضور دارند و خروج کالا از واحدهای تولیدی و تحویل به شرکت‌ها را رصد و پایش می‌کنند.

تابش در پاسخ به این سؤال که اکنون وضعیت تولید اقلام بهداشتی چگونه است و چرا علیرغم سه برابر شدن تولید هنوز این کالاها در بازار یافت نمی‌شود گفت:‌در مورخ ۹۸.۱۲.۱ وزارت بهداشت و درمان بخشنامه خلق‌الساعه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه هیچ داروخانه‌ای حق فروش اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و الکل را ندارد و بر این اساس توزیع این اقلام در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

معاون وزیر صنعت اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش آمده در این خصوص به دنبال صدور بخشنامه مذکور مذاکرات و مکاتباتی انجام شد و در نتیجه در مورخ ۹۸.۱۲.۱۰ بخشنامه مذکور لغو شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت:‌در حال حاضر تمام تولیدات ماسک، ژل و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد به طوری که بر اساس سیاست وزارت بهداشت و قرارگاه کرونا اقلام بهداشتی تولیدی در مراکزی که این وزارتخانه تشخیص می‌دهد توزیع می‌شود.

تابش بیان داشت: بازرسین وزارت صنعت هم به صورت تمام وقت با حضور در واحدهای تولیدی روند تولید و همچنین تحویل کالاهای تولیدی را به شرکت‌های دارنده حواله از وزارت بهداشت نظارت می‌کنند اما پس از این مرحله وزارت بهداشت مسئولیت را بر عهده دارد.

وی در مورد وضعیت تولید مواد ضدعفونی‌کننده بیان داشت:‌واحدهای تولیدی در حال حاضر ۳ و حتی ۴ شیفته مشغول کار هستند. در این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی سازمان غذا و دارو اعلام کرده که دیگر اجازه راه‌اندازی خط تولید جدید مواد ضدعفونی‌کننده را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز مردم تأمین شده که سازمان غذا و دارو اجازه راه‌اندازی خط تولید جدید واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده را نمی‌دهد گفت:‌این اقدام وزارت بهداشت به معنای آن است که مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی در حال تولید است و دیگر نیاز به راه‌اندازی خط جدید تولید در این بخش نیست.

وی اظهار داشت:‌ ۸ میلیون لیتر الکل ذخیره‌شده در اختیار شرکت رازی است و روزانه ۲۰۰ هزار تن الکل تولید می‌شود، اما لازم است در راستای تسریع‌بخشی به امر مواد ضدعفونی‌کننده وزارت بهداشت نسبت به صدور سریع‌تر حواله‌های الکل واحدهای تولیدی اقدام کند تا واحدهای تولیدی در انتظار دریافت الکل نمانند.

تابش افزود: در مجموع در باره تولید اقلامی مانند دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده، ژل ضدعفونی‌کننده دست، عینک محافظ صورت بیمارستانی مشکلی وجود ندارد، اما ظرفیت تولید ماسک داخلی بسیار محدود است.

معاون وزیر صنعت در ادامه بیان داشت:‌ لذا برای جبران کمبود ماسک اقداماتی از جمله صفر شدن تعرفه واردات این کالا انجام شده است. همچنین برای راه‌اندازی تولید ماسک از طریق واحدهای صنفی اقداماتی در دست انجام است که با تحقق آن تولید در این بخش افزایش می‌یابد.

وی گفت: قیمت ماسک سه‌لایه همچنان ۴۱۰ تومان است و قیمت این کالا به ۴۱۰۰ تومان افزایش نیافته است.

تابش در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حمایت بعد از تحویل کالا به شرکت‌ها دیگر وظیفه نظارت بر بازار را ندارد،‌گفت: نظارت‌ها همچنان توسط سازمان حمایت در سطح بازار ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس بازرسی‌های انجام شده روز گذشته بخشی از کالاهای کشف شده احتکاری شامل ۸ میلیون دستکش، ۱۵۰ هزار ماسک و ۳ هزار لیتر الکل تحویل وزارت بهداشت شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =