آیا انتخابات آمریکا تحت تاثیر کشورهای خلیج فارس است؟

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که یکی از اقدامات عمده دو لابی عربستان و امارات تلاش برای تاثیرگذاری و جهت دهی به ترامپ و دولت وی در راستای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. ریاض و ابوظبی توجه ندارند که ایران همسایه ی همیشگی آنهاست و روزی فرا می رسد که پنهان سازی خود پشت آمریکا، دردی از آنها دوا نخواهد کرد.

زهره نوروزپور:  انتخابات آمریکا نزدیک است و کاندیدهای دموکرات یکی پس از دیگری به نفع بایدن کنار رفته اند و سندرز نیز مشخصا شانسی برای پیروزی ندارد چراکه لابی های صهیونیست و سعودی، همچنین کارتل های داخلی از جمله کارتل های تسلیحاتی و سیاستمداران روی خوشی به برنی سندرز نشان نداده اند! این نشان می دهد که انتخابات 2020 رقابت میان ترامپ و بایدن صورت خواهد گرفت. در این میان بعد از دخالت روسیه در انتخابات 2016 رسانه های خبری آمریکا در چند ماه گذشته خبر از دخالت عربستان و امارات در انتخابات این کشور می دهند. این رسانه ها در گزارش های خود با مستند گفته اند که این دو کشور در پیروزی ترامپ در سال 2016 از طریق لابی های خود در قدرت دست داشته اند. با شرایط فعلی منطقه درگیری های گسترده در سوریه و وضعیت کشورمان با دو کشور سعودی و امارات، آیا این دو کشور بازهم می خواهند که ترامپ پیروز شود؟ با توجه به بحران غرب آسیا ایا وقت ان نرسیده است که کشورهای عربی خلیج فارس به پیشنهاد صلح هرمز از سوی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پاسخ مثبت دهند؟ نقش لابی های سعودی و امارات در سیاست داخلی و خارجی آمریکا و تاثیر آن در بحران منطقه را با شاهین وزیری تبار کارشناس روابط بین الملل بررسی کرده ایم او در اینباره به خبرآنلاین می گوید: «نقش لابی ها و گروه های نفوذ در عرصه سیاسی ایالات متحده آمریکا بسیار برجسته است. آنچه بر اهمیت این موضوع می افزاید فعالیت لابی های عربی به خصوص لابی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن کشور است.واقعیت این است که لابی ها نقش بسیار مهمی در تصمیم سازی داخلی و خارجی آمریکا دارند و مرکز اصلی صنعت لابی گری در آمریکا در خیابان معروف کی-استریت شهر واشنگتن است که دفتر اتحادیه ها، کارگزاری ها، مؤسسات حرفه ای، دولت ها و گروه های خاص در آن قرار دارند. در سال های اخیر کشورهای عربی نظیر عربستان همراه با کمیته امور روابط عمومی عربستانی‌های آمریکایی موسوم به “ساپراک” و امارات متحده عربی سعی نموده اند تا لابی های قدرتمندی را در آمریکا ایجاد نمایند. این لابی ها تلاش می نمایند تا موضوعات و دستورکارهای مورد نظر خود را در سیاست خارجی آمریکا حاکم نمایند.»

این کارشناس روابط بین الملل ضمن تاکید بر تاثیر عمیق این لابی ها درباره مراکز آنها در ایالات متحده گفت: «لابی عربستان و امارات با بیش از ۲۰۰ دفتر، با کنگره و ۱۸ مرکز پژوهشی و بیشتر رسانه‌های اصلی آمریکا در ارتباط بوده و کانال‌های ارتباطی بزرگی را ایجاد کرده اند. لابی عربستان و امارات در راستای تعیین خطوط رسانه‌ها به شکل موثری با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بیشتر رسانه‌های داخلی آمریکا همکاری دارند. این دو لابی با تزریق پول به اندیشکده‌های آمریکایی، سیاست‌های خود را توسط این اندیشکده‌ها نظریه پردازی می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که چندی پیش رسانه های خبری آمریکا از دخالت عربستان در انتخابات آمریکایی ها خبر داده بودند گفت: «تلاش عربستان و امارات متحده عربی  برای اثرگذاری در انتخابات‌های آمریکا نیز یکی دیگر از اهداف و مصادیقی است که لابی‌های این دو کشور در آمریکا آن را دنبال می‌کنند. چندی قبل «اندی خواجه» سرمایه دار لبنانی- آمریکایی افشا نمود که:» سعودی ها و اماراتی ها به طور غیر قانونی دهها یا حتی صدها میلیون دلار برای کارزار انتخاباتی ترامپ در سال 2016 خرج کرده اند. اندی خواجه اضافه می کند که «آنها برای مخفی نگهداشتن این اقدام، از هویت های مسروقه و کارت های اعتباری مجازی یا کارتهای هدیه استفاده می کردند و این پولها را به عنوان کمک های مالی اندک از آمریکایی ها منتقل می کردند، زیرا طبق قوانین آمریکا کمک های مالی زیر 200 دلار نیازی به گزارش به کمیسیون انتخاباتی فدرال ندارد.» این شاهدی روشن برای نشان دادن اینکه لابی های عربستان و امارات متحده عربی به طور گسترده ای از نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می کنند و این حمایت ها در ابعاد اقتصادی، تبلیغاتی و سیاسی انجام می پذیرد.» طبیعی است که در صورت پیروزی نامزد مورد نظر این لابی ها، سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا تحت الشعاع نظرات کشورهای عربستان و امارات قرار خواهد گرفت. در این راستا می توان  سفر ترامپ به عربستان سعودی به عنوان اولین سفر خارجی وی در مقام رئیس جمهور را شاهدی آشکار بر این موضوع دانست. جهت گیری سیاست خارجی ترامپ در منطقه غرب آسیا نشان می دهد که سیاستگذاری در نهادهای حاکمیتی آمریکا به ویژه کاخ سفید، مجلس سنا، مجلس نمایندگان و مجالس ایالتی در دوران ریاست جمهوری وی  به شدت متاثر از لابی ها و به ویژه لابی عربستان و امارات متحده عربی بوده است. یکی از مهم ترین اهداف لابی های عربستان و امارات را می توان تلاش برای اثرگذاری آنها بر سیاست خارجی ترامپ برای مقابله با صدای حق طلبی جمهوری اسلامی ایران  دانست. اقدامات عربستان سعودی و امارات در راستای تخریب برجام، تحت الشعاع قراردادن موفقیت و دوام آن در افکار عمومی، کاهش بهره مندی ایران از مزیتهای این توافق، اصلاح آن و تأثیرگذاری بر آراء و دیدگاههای نخبگان کشورهای مذاکره کننده با ایران، از جمله این موارد است.»

وزیری تبار در نهایت با تاکید بر اینکه عربستان و امارات باید خط مشی سیاست خارجی خود را در مقابل ایران تغییر دهند بیان کرد: «طبق آنچه گفته شد، لابی کردن در ساختار سیاسی ایالات متحده به موضوعی رایج تبدیل شده است. امروزه لابی های عربستان و امارات حضور گسترده ای در ساختار سیاسی این کشور پیدا کرده اند، موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا در برابر محور مقاومت، تلاش در جهت افزایش اقتدار در سطح ملی و بهبود تصویرسازی در حوزه دیپلماسی عمومی، از جمله مهم ترین  اهداف لابی های این دو کشور با سرمایه گذاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و لابی گری در این کشور است. یکی از اقدامات عمده دو لابی عربستان و امارات تلاش برای تاثیرگذاری و جهت دهی به ترامپ و دولت وی در راستای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. ریاض و ابوظبی توجه ندارند که ایران همسایه ی همیشگی آنهاست و روزی فرا می رسد که پنهان سازی خود پشت آمریکا، دردی از آنها دوا نخواهد کرد. شایسته است که تا دیر نشده، آنها به خود آمده و بیشتر از این پرونده ی خود را در نزد افکار عمومی کشورمان تیره تر نکنند. جمهوری اسلامی ایران بدنبال ایجاد منطقه ای با ثبات ضمن مشارکت همه ی کشورهای منطقه می باشد.

ایران با ابتکار طرح صلح هرمز گام موثری در این زمینه برداشته و انتظار دارد کشورهای عربستان و امارات نیز با مشارکت جدی در این طرح به باور منطقه قوی با مشارکت خود کشورهای بومی در غرب آسیا برسند.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیراستان8کلانتر IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    چندتا آدم جگردار نیست که با چندتا پلتیک آل سقوط و آل خلیفه و نهیان علنا"ظرف چند ساعت ازترس اعلام کنند غلط کردیم