اتهام‌زنی سعودی‌ها به ایران در نشست اتحادیه عرب

ایرنا نوشت: وزیر مشاور در امور آفریقای عربستان، کشوری که متهم اصلی منازعات جاری در منطقه و حامی گروه های تروریستی است، در نشست اتحادیه عرب در ادامه سیاست های ضد ایرانی ریاض، بار دیگر مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، احمد قطان در نشست روز گذشته (چهارشنبه) وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر گفت: منطقه عربی با پدیده تندرویی روبه رو است که منجر به کشته شدن بی گناهان و گسترش آشوب و ویرانی شده است.

وی، در شرایطی که کشورش یکی از اصلی ترین منابع تغذیه گروه های ترویستی در منطقه و جهان است، ادعا کرد که عربستان می کوشد با استفاده از همه وسایل امنیتی و قانونی با پدیده افراط گرایی مبارزه کند و نسبت به خطرات آن نیز هشدار می دهد.

این مقام سعودی در ادامه سیاست های ضد ایرانی ریاض، بار دیگر ایران را متهم به نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل کرد.

قطان مدعی شد که ایران امنیت کشورهای عربی را به خطر می اندازد و در امور داخلی آن ها دخالت می کند.

وی بدون اشاره به جنایت های عربستان در یمن که بیش از پنج سال مردم این کشور را به خاک و خون کشیده و آواره کرده است، تهران را متهم به خطرآفرینی برای منطقه کرد.

قطان در ادامه گفت: ما از جامعه جهانی می خواهیم که در مقابل اقدامات خصمانه ایران در منطقه و جهان بایستد و در این راه از همه وسایل لازم برای رویارویی با رفتار این کشور در منطقه استفاده کند.  

این در حالی است که عربستان یکی از حامیان مالی اصلی عناصر تروریستی طی چندین سال جنگ در سوریه و منطقه بوده و نقش این کشور در واقعه ۱۱ سپتامبر و حمله به برج های دوقلوی نیویورک، در دادگاه های آمریکا ثبت شده است.

در همین راستا،  فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز چندی پیش بدون اشاره به جنایت آفرینی حاکمان کشورش در یمن به اتهام زنی و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و مدعی دخالت تهران در امور کشورهای منطقه شد، این درحالی است که ایران در سال های اخیر بارها کشورهای منطقه بخصوص ریاض را به حل مسائل منطقه از طریق گفت وگو به میز مذاکرات دعوت کرده است و پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان با عنوان امضای پیمان منع تعرض میان ایران و کشورهای منطقه آخرین ابتکار ایران بود که این کشورها به آن پاسخ ندادند.

نشست شورای وزیران امور خارجه عرب در قاهره با محوریت بررسی موضع اعراب در خصوص معامله قرن و با ریاست عمان روز گذشته (چهارشنبه)  برگزار شد و نماینده سعودی در این نشست به جای تمرکز بر مساله فلسطین و رنج های مردمانش، به جمهوری اسلامی ایران تاخت.

 در این نشست که  «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشتٰ، عراق ریاست جلسه شورای اتحادیه را به سلطان نشین عمان واگذار کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =