مسجد مدرسه معیرالممالک، داستان تاریخی سنگلج تهران

3.6
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بنایی که در گوشه ای از پایتخت می درخشد! +تصاویر
03 اسفند 1398 08:00
6

در محله قدیمی تهران سنگلج در جنوب شرقی باغ معیّرالممالک، جاذبه ای زیبا رخ می‌نمایاند که می تواند شما را به سفری در دل تاریخ تهران مهمان کند! پیشنهاد امروز ما در بخش ایرانگردی، قدم زدن در کوچه پس کوچه های تهران و آشنایی با جاذبه ای است که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. امروز در لست سکند قصد داریم مسجد معیرالممالک را به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

مسجد مدرسه معیرالممالک

مسجد مدرسه معیرالممالک

عکس ها از گوگل: Payam En

 در جنوب شرقی باغ معیرالممالک مدرسه و مسجد معیرالممالک قرار دارد، بخشی هایی از این باغ‌ با طرح توسعه تهران به مردم فروخته شد و این کار سبب گردید که جهت شرق، جنوب و شمال  مدرسه مسکونی گردد. در گذشته برای برپا ماندن اماکنی همانند مدرسه معیرالممالک در طول ده‌ها سال برای کسب در آمد قسمت هایی از ساختمان را به موقوفات می‌داند، مدرسه معیرالممالک هم از این قاعده مستثنی نبود.  

مسجد مدرسه معیرالممالک

مسجد مدرسه معیرالممالک

عکس ها از گوگل: Muhammad Derogar

در ضلع جنوبی مدرسه تعدادی مغازه و یک حمام ساخته شد. بعدها در جریان توسعه پاسدارخانه به بازارچه تبدیل شد و درآمد حاصله وقف مدرسه گردید. در قسمت جنوب غربی مدرسه آب‌انباری درست شد و برای خنک نگهداشتن آب آن نیز دو بادگیر در بالای عمارت قرار داده شد که آب اشامیدنی محل را تأمین می‌کرد. با دیدن تصاویر این مسجد، کمتر کسی به ذهنش خطور می‌کند که این جاذبه در تهران قرار داشته باشد! آیا این بنا را از نزدیک دیده‌اید؟

مسجد مدرسه معیرالممالک

عکس از گوگل: Muhammad Derogar

مسجد مدرسه معیرالممالک

عکس از گوگل: Payam En

مسجد مدرسه معیرالممالک

عکس از گوگل: vegas 939

 

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید