روایت نشریه آمریکایی از دلیل پنهانکاری ترکیه درباره کرونا

ایرنا نوشت: نشریه امریکایی «نشنال اینترست» ، ترکیه را به «پنهانکاری» در انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا متهم کرد و نسبت به وقوع «فاجعه» در این کشور هشدار داد.

این نشریه آمریکایی در واکنش به این موضوع که ترکیه تاکنون ابتلای تنها یک فرد به کرونا را تایید کرده است، نوشت: تنها یک مورد؟ پنهانکاری ترکیه در مورد کرونا یک فاجعه در حال وقوع است.

«ارگین کوج ییلدریم» جراح قلب و استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه «پیتسبورگ» آمریکا - نویسنده این مقاله - نوشت: در حالی که کرونا ۱۱۹ کشور را درگیر کرده، ترکیه در میان کشورهایی با جمعیت بالای ۵۰ میلیون تنها کشوری است که این همه مدت این ویروس به آنجا سرایت نکرده است.

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه به اقدامات این کشور برای مقابله با این ویروس مرگبار می‌بالید، تا اینکه وی روز چهارشنبه شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در ترکیه را تایید کرد.

کوج ییلدریم نوشت: او اطلاعاتی در مورد این بیمار، بویژه محل شناسایی وی منتشر نکرد و به سوال‌های رسانه‌ها پاسخ نداد و مدعی شد این اطلاعات حریم خصوصی بیمار را نقض می‌کند.

وی افزود: ترکیه یک سلسله اقدامات احتیاطی زودهنگام و جدی برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کرد؛ از جمله کنترل و نظارت در فرودگاه‌ها، بستن مرزهایش با ایران و تعلیق سفرهای هوایی به چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی.

بنا بر این گزارش، ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا و فرودگاه استانبول یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌ها در منطقه است. عدم سرایت کرونا به این کشور و شناسایی نشدن افراد مبتلا به این ویروس شک و گمانه‌هایی را در میان مردم ترکیه ایجاد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه با بحران اقتصادی روبرو است و به درآمد گردشگری متکی است. اگر ورود گردشگر به ترکیه متوقف شود، ممکن است اقتصاد این کشور در سال جاری دچار فروپاشی شود. شاید این یکی از دلایلی باشد که ترکیه برای یک دوره طولانی خبری درباره شناسایی افراد مبتلا به کرونا گزارش نکرد.

نشنال اینترست با اشاره به اینکه «ساختار مالکیت رسانه‌ها در ترکیه به نوعی است که مانع از دستیابی شهروندان به اطلاعات قابل اعتماد در مورد کرونا می‌شود» نوشت: دولت ترکیه گفته است علیه کاربران شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگارانی که از رویکرد دولت در شناسایی کرونا انتقاد کنند، اقدام قانونی خواهد کرد.

«صندوق بین‌المللی پول» اعلام کرده است برای حمایت از کشورهای مبتلا به کرونا ۵۰ میلیارد دلار کمک خواهد کرد. همزمانی این خبر با اعلام شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در ترکیه از نظر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مغفول نمانده است.

به نوشته نشنال اینترست، «اتحادیه پزشکان ترکیه» یک نهاد حرفه‌ای مستقل پزشکی و بهداشتی است که هدف آن حفاظت از بهداشت عمومی و بهبود آن، کمک به آموزش‌های بهداشتی و دفاع از حقوق پزشکان است.

مناسبات دولت ترکیه و این اتحادیه همواره پرتنش بوده است. دادگاهی در ترکیه اخیرا ۷ عضو شورای اتحادیه پزشکان را به دلیل صدور دو بیانیه علیه عملیات‌های نظامی سال گذشته در شمال سوریه، به زندان محکوم کرد.

اتحادیه پزشکان ترکیه اعلام کرد به رغم تلاش‌هایی که برای همکاری در خصوص شیوع کرونا داشت، هنوز هیچ پاسخی از سوی دولت ترکیه دریافت نکرده است.

عملکرد موثر و منصفانه نهادهای دولتی مستلزم اعتماد عمومی به دولت است. ایجاد اعتماد به زمان نیاز دارد اما از بین رفتن آن سریع است. این مساله خصوصا در وضعیت‌های بحرانی موضوعیت دارد؛ یعنی زمانی که دولت توصیه‌هایی به مردم می‌کند یا اطلاعات مهمی منتشر می‌کند، اعتماد به دولت اهمیتی حیاتی دارد. شهروندان ترکیه در حالی که از بحران کرونا عبور می‌کنند باید با این مشکلات نیز مبارزه کنند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1364118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    0 0
    اینکه خودزنیه. سکوت و پنهان کاری باعث اپیدمی شدن بیماری میشه و اون موقع هزینه های درمانی چند برابری داره و بیشتر به اقتصادشون ضربه میزنه!
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    0 0
    ترکیه خیلی وقته که کرونا را داره اون فقط قایم میکنه