«شیطان در جزئیات پنهان است» نیاز به حاشیه پردازی نیست!

روزنامه نگار ترک در گزارشی تحلیلی نوشت: هرچند اردوغان پیوسته از دولت سوریه به عنوان{رژیم}نام می برد، اما شما حرف او را باور نکنید. به گونه ای که روس ها با دادن متن توافق آتش بس به دست مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای قرائت آن به زبان ترکی، علناً او را وادار به قرائت عبارت "جمهوری عرب سوریه" که در این متن جای دارد کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زینب گورجانلی روزنامه نگار معروف ترکیه ای در تازه ترین سرمقاله خود به توافق مسکو و آنکارا بر سر ادلب پرداخته و در تارنمای سوزجو می نویسد:

توافق جدیدی که در رابطه با ادلب در مسکو حاصل شد و یا از سوی روس ها به ترکیه دیکته و تحمیل شد، به معنای واقعی یک شکست دیپلماتیک است. چطور؟

جزئیات قضیه به شرح زیر می باشد:

نه آتش بس بلکه متوقف شدن فعالیت های نظامی: هرچند اردوغان عبارت آتش بس را بکار برد، اما در متن توافق عبارت"آتش بس-Ceasefire" بکار برده نشده است. به جای عبارت آتش بس عبارت"توقف فعالیت های نظامی" بکار برده شده است. در اینجا منظور از "فعالیت نظامی" فعالیت نیروهای نظامی مشروع در منطقه یعنی ارتش های روسیه، ترکیه و بشار اسد (سوریه) است. حتماً خواهید گفت، در حالیکه دولت ترکیه بشار اسد را به رسمیت نمی شناسد، چنین چیزی چطور ممکن خواهد بود؟ نگران نباشید زیرا روس ها این مشکل را نیز حل و فصل کردند...

هرچند اردوغان پیوسته از دولت سوریه به عنوان{رژیم}نام می برد، اما شما حرف او را باور نکنید. به گونه ای که روس ها با دادن متن توافق آتش بس به دست مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای قرائت آن به زبان ترکی، علناً او را وادار به قرائت عبارت "جمهوری عرب سوریه" که در این متن جای دارد کردند. در واقع "جمهوری عرب سوریه" نام رسمی کشور تحت مدیریت بشار اسد در نزد سازمان ملل متحد می باشد. یعنی روس ها با توافق مسکو، ترکیه را به کشوری که دولت بشار اسد را به رسمیت می شناسد، تبدیل کردند. (سخنان اردوغان در مسکو که به دلیل باز ماندن میکروفون سهواً پخش شد مبنی بر اینکه: "آیا اسد اطلاع دارد؟"، نیز حاکی از همین امر است.)

روسیه کنترل 2 بزرگراه استراتژیک M-4 و M-5 که از اهمیت کلیدی برخوردار هستند را از دست ترکیه گرفت...

در واقع به موجب توافق سوچی که در سال 2018 به امضا رسید، وظیفه بازکردن اتوبان های M-4 و M-5 بر عهده ترکیه که در منطقه مراکز دیدبانی تشکیل داده است، سپرده شده بود. اما با توافق جدیدی که در مسکو به امضا رسید، این وظیفه از ترکیه پس گرفته شد.

در واقع ارتش بشار اسد در جریان حملات اخیر در آن منطقه، کنترل اتوبان M-5 را به دست گرفته بود. اما کنترل برخی از مناطق مسکونی واقع در مسیر اتوبان M-4 بین جهادگران(تروریست های)  تحت حمایت ترکیه و ارتش بشار اسد، پیوسته دست عوض می کرد. روسیه با ایجاد منطقه گشت زنی مشترک، در واقع مانع از عهده داری مسئولیت بازکردن M-4 توسط ترکیه شد و گفت: "من خود این اتوبان را باز می کنم".
در نهایت امر بزرگترین آرزوی اسد و روسیه تحقق یافت و دو اتوبانی که دو شهر بزرگ سوریه را به یکدیگر متصل می کند باز شد. وسعت مناطق تحت کنترل جهادگران (تروریست ها) در ادلب به نیمی از وسعت قبلی آن کاهش یافت.
ماده مربوط به عملیات گشت زنی مشترک در مسیر اتوبان M-4 در توافق مسکو، نمونه بارزی از مهندسی دیپلماتیک روسیه است. منطقه عملیات گشت زنی مشترک و مناطقی که با عمق 6 کیلومتر در شمال و جنوب اتوبان M-4 در نظر گرفته شده است، رسماً بر روی جهادگران (تروریست)  بسته می شود. در سایه منطقه عملیات گشت زنی مشترک، ارتباط منطقه واقع در جنوب اتوبان M-4 با مرز ترکیه کاملاً قطع می شود. ولی در این منطقه جهادگران که از سوی نیروهای دولت بشار اسد محاصره شده و امکان دریافت حمایت لجستیکی از سوی ترکیه را نیز نخواهد داشت، چقدر می توانند مقاومت کنند؟ حداکثر شاید یک هفته...

پوتین از زیر عبا چماق نشان داد

از آنجایی که همه به جزئیات توافق متمرکز شده بودند، هیچ کس متوجه نشد، اما یک جمله پوتین در سخنان وی بسیار جلب توجه کرد. وی از حمله جهادگران (تروریست) با استفاده از موشک اندازهای چند لوله ای به پایگاه هوایی حمیمم روسیه در سوریه خبر داد. طرح چنین جزئیاتی در سطح رئیس جمهور بسیار معنی دار است. در واقع پوتین با اشاره به انجام این حمله با استفاده از سلاح های پیشرفته، با یک اسلوب دیپلماتیک سؤالی مبنی بر اینکه: "جهادگران (تروریست) این سلاح ها را از کجا تأمین کرده اند؟" را مطرح کرد. بی شک در اینجا مظنون مشخص است (ترکیه).


مراکز دیدبانی ترکیه در ادلب ناکارامد شد...

اردوغان اعلام کرد که مراکز دیدبانی ترکیه در ادلب همچنان باقی خواهد ماند. ولی بر اساس توافق جدید، اغلب این مراکز تا حدود زیادی ناکارآمد شد. زیرا با پیشروی ارتش بشار اسد در منطقه، اغلب 12 مرکز دیدبانی ترکیه در مناطق تحت کنترل ارتش بشار اسد ماند. دولت بشار اسد به این مراکز حمله نخواهد کرد. (توقف فعالیت های نظامی در اینجا اعتبار خواهدداشت) اما مراکز دیدبانی ترکیه در مناطق تحت کنترل گروه هیأت تحریر شام و جهادگران (تروریست) واقع در نزدیکی مرکز ترکیه با خطر بزرگی مواجه هستند. توافق دولت حزب عدالت و توسعه با روسیه و به رسمیت شناختن دولت سوریه توسط آن در واقع پر و بال جهادگران (تروریست) در ادلب را شکست. امیدوارم این گروه های تروریستی در صدد گرفتن انتقام این اقدام دولت حزب عدالت و توسعه از سربازان ترک مستقر در مراکز دیدبانی ترکیه بر نیایند.

راحتی ناشی از شکست دیپلماتیک ...

رهبر حزب عدالت و توسعه و تیم وی، شکست خود بر سر میز مذاکرات در مسکو را به عنوان پیروزی ترکیه نشان می دهند. دولت حزب عدالت و توسعه که درعرصه سیاست خارجی در تنگنا قرار گرفته و در داخل با بحران اقتصادی کلنجار می رود، برای نجات از این وضعیت به روش های نظامی متوسل شده بود. لذا ماجراجویی دولت حزب عدالت و توسعه در ادلب را نیز می توان به عنوان تلاشی برای کسب مجدد حمایت پایگاه مردمی حزب عدالت و توسعه از اردوغان نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان فرمانده ارشد قوای ترکیه که گویا با انجام عملیات های برون مرزی حماسه آفرینی می کند، ارزیابی کرد.
بدین ترتیب دیگر نیازی به تلاش برای ایجاد یک حاکمیت انفرادی از طریق تعیین سرپرست (قیم) در مناطقی که حزب حاکم حمایت مردمی را از دست داده است و یا لغو مصونیت نمایندگان مخالف در مجلس باقی نخواهد ماند. بدین ترتیب مسیر اتخاذ تدابیر کلی تر از سوی اردوغان برای خفه کردن صداهای مخالف درکشور با توسل به موقعیت وی به عنوان "فرمانده ارشد قوا" و با نطق هایی در راستای "دفاع از میهن" فراهم می شد. شکست دیپلماتیک رهبر حزب عدالت و توسعه و تیم وی در مسکو، فعلاً مانع از تحقق این احتمال شد. در سایه شکست دیپلماتیک رهبر حزب عدالت و توسعه و تیم وی در مسکو، نیروهای نظامی ترکیه نیز از یک شکست بی چون و چرا در ادلب نجات یافتند و خدا را شکر که در ادلب تپه شهدا خالی خواهند ماند.

منبع: تارنمای سوزجو

 23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1365370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    135 0
    ترکیه در تحولات خاورمیانه عربی( لیبی و مصر و عراق و سوریه) بازی را به حریفان باخته است و بناچار با بزرگنمایی توان نظامی و اقتصادی خود و پنهان کردن ضعف ها و بازی با کارت آوارگان و تهدید اروپا قصد گرفتن امتیاز و بازسازی وجهه ی از دست رفته را دارد.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      13 0
      برادر من كجا رو باخته؟؟؟ليبي كه به تنهايي جلوي اين همه كشور وايساده و طبق توافقنامش منابع مديترانه رو گرفته دستش و هركي كاري بكنه بايد از تركيه اجازه بگيره يا سوريه كه با اين توافق عملا شمال سوريه رو گرفت و اسد هم نميتونه كاري بكنه با عراق كه چندين پايگاه داره و نفوذش تو مناطق سني و كرد و تركمن از ما بيشتر هست.يدونه مصر شكست خورد اونم بخاطر كودتا بود كه سيسي عليه دولت قانوني مصر كرد و اونم الان تو فشار گذاشته تركيه و تو ليبي نميبيني مصر چجوري خودشو داره اينور اونور ميزنه كه مبادا تركيه بياد اونجا باز سيسي بايد بره.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      54 0
      ترکیه شمال سوریه رو گرفته؟ خخخخ برو نقشه رو نگاه کن ببین به یک نوار مرزی که فقط یک قسمت مرز رو هم میتونه پوشش بدهدهیچکاذ دیگه ای نتونست بکنه.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      69 0
      ناشناس ۱۲:۴۰ ، حرفهای شما به آرزوی خود شما بیشتر شباهت داره تا واقعیت!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      0 0
      شهرهاي ادلب الباب جرابلس عفرين تلعفر تادف تل البض راس العين سلوك مبروجه و چندين شهر ديگه كه تركيه تو شمال سوريه دستش هست و اين شهرها رو جمع كني يه كشور حساب ميشه.متاسفانه تركيه شمال سوريه رو دستش داره و احتمالش خيلي زياده ضميمه خاكش بكنه.اسد هم كه سال بعد تو انتخابات رفتنيه.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    100 0
    ترکا بخوان زیاده روی کنن مثل تیمور رو سرشون می ریزانیم دنیارو و سلطان عثمانی را به بند می کشیم سر جان و مال و ناموس مردم دنیا شوخی نداریم باش تا صبح دولتت بدمد ک تازه این از نتایج سحر است هر گروهی شوما را تحریک کنه یا خودتون زیاده خواه باشین آخر قصه غصه نامرداست آینده روشن از آن مرداست نه نامردای حاکم
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    42 0
    خاک بر سر روس پرست شما
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    64 0
    کل ترکای ایران اوراسیا و آناتولی جمع شوند هیچ کاری نمی تونن علیه همسایگان انجام بدن هیچ کاری... شب دراز استو قلندر بیدار فرداها هم پیش رو
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      16 0
      هدف و نیت واقعیت از نوشتن"ترکای ایران"در این نظرت چیه؟
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      9 0
      این نوشته ها اهداف پلیدی پشتش داره. ترکای ایران قومی ایرانی به تمام معنا هستند. ننگ بر تفرقه انداز.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    8 0
    شما باز رفتی حرفهای یه کمونیست بدون طرفدار تو ترکیه رو منتشر کردی؟؟؟
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      12 0
      شلوغ نکن آقا. مگه نگفته حاشیه سازی نکنید؟ هیس شیطان در جزییات پنهان است
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    90 0
    عاقبت توهمات عثمانی بهتر از این نیست. مگه ما میتونیم الان ادعا کنیم میخوایم امپراتوری هخامنشیان یا صفویه رو زنده کنیم؟ این حرفها جز برای تحریک نژادپرست ها و تندروها کاربرد دیگه ای نداره. آخرش هم سلطان‌شون مجبور شد بره دست بوسی پوتین اونجا پشت در معطلش کنن تا حالش جا بیاد.
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    12 0
    متن ترکی استانبولی است و من نمیدانم چه گفته اما حدس میزنم اشتباه ترجمه شده. فرضا نوشتید « پوتین از زیر عبا چماق نشان داد». داشتم فکر میکردم که مگر پوتین عبا دارد که چماقی در زیر آن پنهان باشد و پوتین دنبال نشان دادن آن باشد؟ اونی که عبا داره خلیفه رجب است و نه پوتین. توضیحات ذیل تیتر نشان میده که پوتین به رجب نشان داده که زیر عبایش چه چیزی را پنهان کرده. رجب چه چماقی را زیر عبا پنهان کرده؟ توضیحات مترجم نشان میده که موشک انداز چند لوله ای!!!! جهادیون در زیر عبا پنهان بوده و پوتین هم کشف اش کرده. «شیطان در جزییات پنهان است» یعنی چه؟ حتما منظورتان این بوده که متن جای دبه کردن زیادی داره. درست مثل متن برجام که آمریکا سرش کلی دبه کرد. اما واقعا چنین تیتری، چنین معنایی را می رساند؟ من اینطور به ذهنم رسید که شیطان در جزییات چماق پنهان است.
  • شمس تبریزی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    7 0
    اولا باید عرض کنم که نویسنده یا کور بوده و یا تجاهل کرده. اولا آنقدرها هم بزرگ نبوده که این به چماق تشبیه کرده. برای خلیفه حداکثر تفنگ ساچمه زنه. تفنگ ساچمه زن جزییاتی نداره که این بابا گفته شیطان در جزییاتش پنهان است. مورچه چیه که کله پاچه داشته باشه؟ حالا اگه چماغ ما را میگفتن یه چیزی. البته من در اینجا قصد ندارم که جزییات رو توضیح بدم چون خبرچین های آمریکایی در این خبرآنلاین پرسه میزنن و ممکنه به آژانس اطلاع بدن و گروسی هم فردا درخواست بازدید داشته باشه. راستش دوست ندارم به خاطر باز شدن بی موقع دهانم، پرونده ما به خاطر اینکه اجازه بازدید گروسی از تجهیزات ایران، به شورای حکام بره. به خاطر همین از بیان جزییات معذورم.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    11 0
    اين متن نشان دهنده وجود دموكراسي در تركيه هست كه مخالفان اردوغان به راحتي نفر اول يه مملكت رو به باد انتقاد ميگيرن.تا جايي كه رويترز گزارش نوشته دختلت نظامي تركيه روسيه رو مجبور كرد تا اتش بي كنه چون نميتونست كاري بكنه و تو يه هفته درگيري كه شد تركيه به شدت نيروهاي اسد رو زد و تلفات بسيار زيادي دادن و تجهيزات نظامي روسيه هم كاري نتونست بكنه و تركيه با پهپادهاش علنا اسمان شمال سوريه رو گرفته بود.تركيه به خواستش رسيد و از اين به بعد طبق سند اگه اتش بس رو اسد و روسيه نقض كنن ديگه راحت وارد جنگ ميشه .متاسفانه خدا نكنه روسيه حمايتشو قطع كنه .خلاصه روسيه مجبور شد و تركيه به خواستش رسيد و شمال سوريه علنا رفت زير دست تركيه و محاله خارج بشه و تا انتخابات سال بعد ميمونن و وقتي اسد رفت اونوقت به مردم سوريه برميگردونن.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      74 0
      داداش اون پهپادهایی رو که میگی رو که ده تا ده تا زدنشون که! یعنی اینقدر ازشون زدن و منهدم کردن که حتی اون پهپادی رو هم که اردوغان شخصا امضا کرده بود رو هم منهدم کردند و عکس و فیلمهاش هم هست. درباره دموکراسی تو ترکیه هم گفتی چیزی نمیگم چون حرفت خیلی خنده داره!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      78 0
      ترکیه بیشترین تعداد روزنامه نگار زندانی در کل دنیا را دارد. این حد از انتقاد در کره شمالی هم تحمل می‌شود عزیز من. قرار نیست که همه جلوی اردوغان خم و راست شوند؟ مگر اینجا به روحانی و دولتش کم حمله می‌شود؟
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      14 0
      اسد اگه میخواست بره همون 9 سال پیش رفته بود. یه نگاه به هزینه هایی که ترکیه برای رفتن اسد در این 9 سال کرده بکن و وضعیت الانش را ببین. این همه هزینه های آوارگان و تجهیز جهادی ها و آخرش هم فقط ادلب؟ اون هم ادلبی که به خاطر وضعیت مبهم منطقه فعلا موافقت کردن در اختیارش باشه. آمریکا برای چانه زنی بر سر سوریه، رجب را اونجا کاشته. فشار از واشنگتن بر مسکو همین توافق های نیم بند را بین ترکیه و روسیه درست کرده. شما واقعا خیال کردی که رجب آدم خودشه که به تصمیم خودش وایسه اونجا؟ در ضمن در یک کشور دموکرات ارتش دست به کودتا نمیزنه. در همین زمان رجب اونجا کودتا شد. در ترکیه درباره گولن نمیتونی بنویسی و گولنیست ها اخراج شدن. مهمتر از همه، مسخره ترین حرف اینه که زن رییس جمهور لچک سر کنه و شوهرش هم روزی پنج نوبت نماز بخونه و تو بگی در آنجا دموکراسی داریم. البته دموکراسی برای بنده ارزش نیست اما میدانم دموکراسی و دین با هم جمع نمیشن.
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      6 0
      طرف بر پایه عقاید دینی اش به سوریه لشکر کشی میکنه. ازش دلیل هم بخواهی میخواد پای برادری و سایر آموزه های دینی را وسط بکشه. آموزه دینی در یک سیستم دموکراتیک کیلویی چنده؟ البته احمق بودن به این ترکها ختم نمیشه و ما در آلمان هم دموکرات مسیحی داریم. غیر ممکنه که تو اهل کلیسا رفتن باشی و بتوانی به دموکراسی باور قلبی داشتی باشی و بر پایه آن عمل کنی. مگر میشه هفته ای یه بار برم کلیسا و این کلیسا بر اعتقادات سیاسی من تاثیر نذاره. دموکراسی در آمریکا یعنی چه؟ مبنای سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه چیست؟ در یک دموکراسی فرقی بین اورشلیم و غیر اورشلیم نیست. تقدس را بریز دور آقا. معنی نداره که رییس جمهور آمریکا کیپا بر سر بذاره و کنار دیوار دعا در اورشلیم دعا کنه و کمر تکون بده. اون اعتقاد تو به دعا دموکراسی را خراب میکنه. وحی باوری تو مخرب دموکراسی است آقا. برو این دام بر مرغی دگر نه. که عنقا را بلند است آشیانه.
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      8 0
      خیلی خودم را نگهداشتم تا بنابر توصیه خبرآنلاین از مسیر ادب خارج نشم.اصلا میخوام بگم دموکراسی خودش یک دین است و خدای این دین خود آدمی است. مسلمان یا مسیحی دموکرات یعنی چه؟ این به همان اندازه بی معنی است که من بگویم من یک یهودی مسلمان هستم. جمع دو دین در یک آدم؟ خب من در برخورد با کسی که میگوید من مسلمان یهودی هستم باید چه بگویم؟ خبرآنلاین مودب تو بگو چه بگویم؟ من فقط بلدم که به او دشنام رکیک بدم تا بار دیگر مرا به تمسخر و ریشخند نگیرد. تو راه دیگری بلدی؟ به من هم یاد بده
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      4 0
      کره شمالی روزنامه نگار مخالف رو تحمل میکنه؟؟؟؟!!!! همین جمله نشون میده با کیا طرف حساب هستیم.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    29 0
    اردوغان فاشیست است
  • کیکاوس IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    18 0
    نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی، بقول امام راحل، ان شاالله اسرائیل ازصفحه روزگارمحوخواهدشد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      1 0
      شما برو هتک حرمت کنندگان به حرمین داخل کشورتو جمع کن محو کردن اسراییل پیش کش ات. شتر در خواب بیند ....
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    1 0
    حتما باز هم سیاستهای درست اردوغان در تقابل با تروریستها جواب داده است که عده ای تاب و توان دیدنش را ندارند