انتقاد صریح چهره اصولگرا از هتاکان به حرم حضرت معصومه/میبدی: آیت‌الله بروجردی برای درمان به جای حرم به بیمارستان رفت، آیت الله سیستانی هم به لندن

مدیر مسئول روزنامه جوان از هتک حرمت به حرم اهل بیت (ع) انتقاد کرد. آیت الله غروی نیز این رفتار را خلاف شرع دانست.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: شخصیت بزرگی از خیابان عبور می کرد. یک نفر خیلی فشار و اصرار داشت دست این شخصیت را ببوسد. محافظ اون شخصیت گفت ول کن بابا دستش را شکستی. طرف گفت جهنم بشکند بگذار ببوسمش. حالا حکایت شکستن درب حرم به بهانه ارادت است. 

او این توئیت را با هشتگ های تحجر و کرونا منتشر کرد. 

تصمیم تولیت حرم‌های مطهر مدبرانه و خردمندانه بود

جواد آرین‌منش نیز در خصوص اقدام تولیت‌های حرمین مطهر در خصوص اعمال محدودیت در زیارت اظهار کرد: اقداماتی که از سوی تولیت‌های حرمین شریفین انجام شد به ویژه در مورد حرم مطهر امام رضا یک اقدام خردمندانه و مدبرانه بود. براساس تشخیص صاحب‌نظران بهداشتی و درمانی و در پی شیوع بیشتر کرونا در شهرهای مذهبی که مرکز تجمع زائرین است، اقدام تولیت‌های حرمین مطهر به صورت عاقلانه انجام شد.

arianmanesh.jpg

بنابر گزارش ایسنا، این فعال سیاسی تصریح کرد: علاوه بر این تقاضاهای گسترده‌ای از سوی شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و همچنین خانه احزاب و بسیاری از شخصیت‌های دیگر در مشهد و خراسان درخواست‌هایی در جهت شکسته شدن زنجیره شیوع کرونا و حفظ سلامت زائرین از تولیت حرم‌ها صورت گرفته بود. طبیعی است که در چنین مواردی که متخصصین باید اظهار نظر کنند و در این مورد نظر ستاد ویژه‌ای که در این موضوع تشکیل شده و سلامت جامعه را دنبال می‌کند، نظر عالمانه و منطقی است.

آرین‌منش خاطر نشان کرد: همواره در طول تاریخ عده‌ای بوده‌اند که نتوانسته‌اند میان دو بال علم و دین، علم و ایمان، تعهد و تخصص آشتی ایجاد کنند و این دو مقوله رو در کنار یکدیگر و نه در مقابل یکدیگر ببینند.

هتک حرمت به حرم اهل بیت(س) محکوم است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: اقدامات خودسرانه‌ و هتک حرمت نسبت به حرم اهل بیت(ع) که سوژه و فرصت سوء استفاده به دست ایادی استکبار جهانی و دشمنان هم داده، محکوم است. نباید به نام دین و دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی، دست به ناهنجاری زد و اقداماتی غیرمنطقی و به دور از عقلانیت انجام داد.

بنابر گزارش ایسنا، عضو خبرگان رهبری افزود: اقدامات خودسرانه‌ هتک حرمت به حرم حضرت معصومه(س) که سوژه و فرصت سوء استفاده به دست ایادی استکبار جهانی و دشمنان داد، محکوم است.

وی تصریح کرد: در شرایطی به سر می بریم که تمامی علمای عظام و مراجع و بزرگان دینی و به ویژه رهبر انقلاب با تصمیمات ستاد پیشگیری با بیماری کرونا همراهی می‌کنند و این دستورات را در جهت حفظ سلامت جامعه الزامی و قابل اجرا می‌دانند.

حجت السلام والمسلمین دیرباز بیان کرد: هتک حرمت به حرم مطهر و شکستن درب‌ها برای ورود، اقدامی بسیار نادرست و ناشایست است و این ساختارشکنی‌ها مورد تائید نیست. پس از دستورات ستاد مقابله با کرونا، نماز جمعه تعطیل شد، این فریضه ارزشمند همواره از مستحبات موکد بود اما وقتی مساله پرهیز از حضور مردم در اجتماع به میان می‌آید باید به این تصمیمات احترام گذاشت.

کرونا را قاطی دین و مذهب نکنیم

 محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم گفت: این روزها روزهای حساسی است و مردم باید با کارهای عقلانی به فکر رویارویی با کرونا باشند. همچنین باید مراقب باشیم کرونا را قاطی دین و مذهب نکنیم؛ یعنی به جای اینکه برای شفا گرفتن به حرم و مسجد برویم، توصیه‌های بهداشتی را گوش کنیم تا انشاءالله از شر این ویروس همه‌گیر خلاص شویم. 

بنابر گزارش اعتمادآنلاین، استاد دانشگاه مفید قم در ادامه سخنانش گفت: اینکه برخی از رفتن به حرم حرف می‌زنند و عده‌ای می‌گویند امام رضا شفا می‌دهد، مردم را پریشان‌تر می‌کند. لازم است با کرونا برخورد کارشناسی شود و از رفتن به مجامع عمومی، چه مثلاً مجلس عروسی باشد چه حرم، پرهیز کرد؛ مسجد و حرم چند روز تعطیل شوند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، چون اسلام هیچ چیزی را مهم‌تر از جان انسان نمی‌داند.

او افزود:‌ اگر سال‌ها مسجد و حرم را برای نجات انسان‌ها تعطیل کنند،‌ هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اساساً اسلام برای رهایی جان و روح انسان آمده است و به همین دلیل، باید از هر چیزی که سلامت را تهدید می‌کند دوری کرد.

محمدتقی فاضل‌میبدی در پایان سخنانش گفت: در واقع دعا و توکل بعد از توصیه‌های بهداشتی مهم هستند و باید تاکید کنم، چیزی به نام طب اسلامی نداریم. به همین دلیل مرحوم آیت‌الله بروجردی به جای حرم به  بیمارستان فیروزآبادی در تهران و آیت‌الله سیستانی به لندن رفتند تا دردشان را درمان کنند.

شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت است

آیت الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز با تأکید بر اینکه شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه است، گفت: حقیقت این است که چنین مشکلی برای ما و بسیاری از کشورهای دیگر فراهم آمده که نمی شود رفتارهای فردی، اجتماعی و ارتباطات و بسیاری مسائل دیگر ما مثل گذشته رقم بخورد. برای اینکه در آن صورت این بیماری و ویروس کنترل نمی شود و اگر هم کنترل نشود آسیب های بسیار خطرناکی برای جامعه و افراد دارد.

بنابر گزارش جماران، وی در واکنش به شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توسط برخی افراد، اظهار داشت: نباید کارهای بر خلاف انضباط انجام بگیرد. مردم باید سعی کنند آرامش را حفظ کنند و اگر اعتراضی هم دارند، این راهش نیست که در این شرایط تجمعی انجام بگیرد. این اصلا چیز پسندیده ای نیست و زمینه بروز مشکلات و بر خلاف دستورهای بهداشتی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: این کار جالب و خوبی نبوده و کسانی که این کار را انجام داده اند ضامن هستند و از نظر شرعی کار آنها قابل توجیه نیست. کارهای تند و تیز، به خصوص در شرایط امروز، محکوم است و هیچ جای تردید ندارد. این را باید بفهمیم که شکستن درب حرم حضرت معصومه(ع) توهین به حضرت معصومه(ع) و کار زشت و بدی است که اصلا قابل توجیه نیست.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1366090

برچسب‌ها