۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
پیش بینی فائو از گرانی مواد غذایی در جهان

تسنیم نوشت: اقتصاددان ارشد سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد خرید های سراسیمه از ترس کمبود مواد غذایی و قرنطینه ها می تواند باعث تورم مواد غذایی در جهان شود.

 به گزارش رویترز، یکی از اقتصاددانان های ارشد فائو و تحلیل گران بخش کشاورزی می گویند قرنطینه ها و افزایش خرید مواد غذایی از ترس ویروس کرونا می تواند باعث تورم مواد غذایی در جهان شود حتی اگر ذخایر بالای غلات و دانه های روغنی در کشور های اصلی صادر کننده وجود داشته باشد.

 با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر اروپا و آمریکا و پیشی گرفتن آمار مرگ و میر این ویروس در ایتالیا از چین، ثروتمندترین کشورهای دنیا کمک های بی سابقه خود را وارد اقتصاد جهان کرده اند.

 ویروس کرونا با مبتلا کردن بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان و مرگ هزاران نفر، دنیا را حیرت زده کرده است و حالا شیوع آن را با شرایط جنگ جهانی دوم و همه گیری آنفولانزای اسپانیایی در ۱۹۱۸ مقایسه می کنند.

 عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید:« خرید های سراسیمه واردکنندگان بزرگ از ترس کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت آن تنها چیزی است که باعث یک بحران می شود».

« مشکل در اینجا عرضه نیست بلکه تغییر رفتار در مورد امنیت غذایی است. اگر خریداران بزرگ فکر کنند نمی توانند محموله‌های گندم و برنج را در ماه می و ژوئن به دست آورند، یک بحران جهانی در عرضه مواد غذایی به وجود خواهد آمد».

 مصرف کنندگان در سراسر دنیا از سنگاپور گرفته تا آمریکا در هفته‌های اخیر در سوپر مارکت ها برای خرید انبوهی از کالاها مانند برنج، شوینده های دست و دستمال توالت صف کشیده اند.

 شاخص جهانی گندم شیکاگو ۶ درصد در این هفته افزایش داشته که بیشترین افزایش هفتگی آن طی نه ماه گذشته بود، در حالی که قیمت برنج در تایلند، دومین صادرکننده بزرگ غلات دنیا به بالاترین حد از اوت ۲۰۱۳ رسیده است.

 صنعت غلات فرانسه در بحبوحه همزمان شدن افزایش خرید پاستا و آرد در این کشور با بالا رفتن صادرات گندم، به دنبال یافتن کامیون ها و کارکنان بیشتر برای حفظ فعالیت کارخانه ها و پایانه های خود است.

 محدودیتهای اعمال شده توسط برخی کشورهای اتحادیه اروپا در مرزهایشان در پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا به عرضه مواد غذایی آسیب رسانده است.

 وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند ذخایر جهانی گندم در پایان ماه ژوئن تا ۲۸۷.۱۴ تن افزایش یابد که بیشتر از ۲۷۷.۵۷ میلیون تن سال گذشته است.

  کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه که وارد کنندگان خالص غلات هستند، آسیب مالی بیشتری می‌بینند چون نفت خام بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را در سال جاری از دست داده است.

 ۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =