بحران کرونا باعث شد همه زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شود؟

فارس نوشت: یک متخصص زنان و زایمان در خصوص شایعه سزارین کردن مادران باردار به خاطر شیوع ویروس کرونا، گفت: این خبر صحت ندارد، مادران باردار می‌توانند به صورت طبیعی زایمان کنند.

طراوات  فاخری امروز اظهار داشت: شیوع گسترده ویروس کرونا تمام بخش‌های جامعه را تهدید می‌کند، اما در این میان خانم‌های باردار به توجه ویژه‌ای نیاز دارند.

وی ادامه داد: مادران باردار در صورت مواجهه با علائمی شایع آلوده شدن به کرونا ویروس از جمله سرفه،گلودرد، تب، لرز، تنگی نفس، علائم گوارشی شبیه اسهال، درد عضلانی، اختلاط در حس بویایی نیازمند توجه ومراقبت بیشتری هستند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در زنان باردار تهوع و استفراغ به‌خصوص اگر صبحگاهی باشد جزء علائم یک حاملگی طبیعی است و نشانه سلامت بارداری است، در این گروه هدف تا زمانی که علائم اختصاصی کرونا (علائم تنفسی) بروز نکند، جای نگرانی نیست.

وی در خصوص تهوع و استفراغ مادران باردار، اضافه کرد: اگر قابل تحمل است تحمل کنند چرا که جزء علائم طبیعی بارداری است اگر نه براساس تشخیص پزشک معالج از داروهای مخصوص ضدتهوع استفاده کنند، استفاده از مایعات را کمتر کنند، از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنند و و عده‌های غذایی را بیشتر و حجم  غذا را کمتر کنند.

فاخری در توضیح تفاوت تنگی نفس بارداری با تنگی نفس کرونا، گفت: تنگی نفس معمولا جزء علائم ابتدایی حاملگی است، البته همیشه نمی‌تواند طبیعی باشد با مراجعه با متخصص زنان این مشکل بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که فشار شریانی اکسیژن افت پیدا کند و از سوی همراه با افزایش تعداد تنفس در حد ۲۳ تا ۳۰ تنفس  اشد شک به کرونا بیشتر می‌شود.

احتمال انتقال کوید ۱۹ از مادر به جنین اثبات نشده است

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سئوال که آیا کرونا ویروس در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل می‌شود؟، گفت: طبق شواهد و مطالعات که براساس دو مقاله به چاپ رسیده، شواهدی از انتقال ویروس کوید ۱۹ از مادر به جنین از طریق جفت و بندناف مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: انتقال ویروس از شیر مادر نیز تاکنون طبق مطالعات مشاهده نشده، اما اگر مادری مبتلا به کرونا است باید به خاطر رعایت فاصله بهداشتی شیردهی را قطع کند.

فاخری در خصوص شایعه سزارین کردن مادران باردار به خاطر شیوع ویروس کرونا، گفت: خیر این صحت ندارد، طبق مقالات منتشر شده در چین، مادرانی که مبتلا به کرونا مثبت بوده به دلیلی اینکه از روش انتقال این ویروس از داخل کانال زایمان اطمینان نداشتند، عمل سزارین انجام داده، مادران باردار می‌توانند به صورت طبیعی زایمان کنند.

وی به خانم‌های باردار توصیه کرد،که از کرونا نترسند ولی آن را جدی بگیرند و توصیه‌های احتیاطی را از جمله شست‌وشو مکرر دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، رعایت فاصله بهداشتی، پرهیز از حضور در مجامع عمومی برای محافظت از خودشان در برابر ویروس رعایت کنند.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =