پساکرونا و سه نظریه؛ آخرالزمان، افول آمریکا یا پایان تاریخ؟

این روزها پساکرونا از خود کرونا مهمتر شده است. اینکه چه خواهد شد؟ آیا باید شاهد جنگی عظیم بر سر قحطی یا رکود اقتصادی سهمگینی باشیم؟ ایا آخرالزمان رسیده است؟ آیا پایان تاریخ است؟ ایا واقعا بر سر دستمال توالت بر روی یکدیگر اسلحه می کشیم؟ برای پاسخ نسبی به این سوالات؛ مقاله را بخوانید!

زهره نوروزپور: امانوئل والرشتاین نظریه پرداز و جامعه شناس معروف آمریکایی، در کتاب نظم نوین جهانی از انقلاب ها علیه سرمایه داری می گوید و در نهایت معتقد است که جهان از دو قطبی خارج شده و به سه قطبی یا بعضا به چند قطبی سوق پیدا می کند. غرض از نظریه این استاد بزرگ این است که آیا ویروس کشنده کرونا نیز قرار است نظم جهان را بار دیگر بهم بریزد؟

جرج دبلیو بوش یک بار با حمله به عراق نظم جهانی را تا به امروز تغییر داد و خاورمیانه، اروپا و آمریکا همچنان روی همان پاشنه هستند و با تبعات آن دست و پنجه نرم می کنند، نتیجه تغیر این توازن و بهم ریختگی نظم جهانی، وضعیت فعلی افغانستان، سوریه، عراق و یمن است و حتی ترکیه و ایران نیز از آن مستنثنی نبودند. البته نظم جهان قبل تر، با جنگ جهانی دوم، انقلاب کبیر فرانسه، روسیه و ایران تغییر کرد.

امروز اما به تعبیر برخی یا با یک جنگ بیولوژیک طرف هستیم یا به واقع این یک ویروس طبیعی است! این دو حالت را زمان مشخص می کند، آن زمانی که پس از چند دهه،معمولا سازمان های اطلاعاتی اسناد محرمانه را از ارشیو خارج می کنند و به اطلاع عموم می رسد، اگر زنده باشیم بالاخره متوجه می شویم داستان از چه قرار بوده است؟!

برای درک وضعیت فعلی و پسا کرونایی نگاهی به مقاله والرشتاین می اندازیم که معتقد است با افول آمریکا مرحله آخر نظم نوین جهانی را شاهد خواهیم بود و دیگر اینکه نیم قرن طول خواهد کشید تا هژمونی آمریکا در منطقه جایگزین خود را پیدا کند. او افول ایالات متحده را در زمان ریاست جمهوری بوش می داند. والرشتاین این مقاله را درنوامبر 2013 در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما درباره افول هژمونی ایالات متحده پرداخته است Consequences of U.S. Decline که مشروح این مقاله در سایت نقد اقتصاد سیاسی منتشر شده که در ادامه می خوانیم:

 مدت زمان درازی است که بحث کرده‌ام افول ایالات متحد به‌مثابه یک قدرت هژمونیک از حدود ۱۹۷۰ آغاز شد و این افول آرام در دوران رییس جمهوری جورج بوش شتاب گرفت. نخستین بار نوشتن در این مورد را در ۱۹۸۰ یا بعد از آن آغاز کردم. در آن زمان واکنش همه‌ی اردوگاه‌های سیاسی به این بحث این بود که آن را به عنوان بحثی نامعقول رد می‌کردند. در دهه‌ی ۱۹۹۰، کاملاً برعکس، بازهم واکنش همه‌ی طرف‌های طیف سیاسی این بود که ایالات متحد به اوج سلطه‌ی تک‌قطبی دست یافته است.

اما بعد از شکستن حباب ۲۰۰۸، تغییر نظر صاحب‌نظران و عامه‌ی مردم آغاز شد. امروز، درصد بزرگی از مردم (هرچند نه همه‌ی آن‌ها) واقعیت افول نسبی در قدرت و جایگاه و نفوذ ایالات متحد را پذیرفته‌اند. این پذیرش در ایالات متحد کاملاً با اکراه صورت پذیرفته است. سیاست‌مداران و صاحب‌نظران در پیشنهاد این که چگونه هنوز می‌توان جلوی این افول را گرفت با هم رقابت می‌کنند. به باور من این فرایند بازگشت‌ناپذیر است.

پرسش حقیقی این است که پی‌آمدهای این افول چه هستند. نخست بیان‌گر کاهش توان ایالات متحد در کنترل وضعیت جهانی و به طور خاص بی‌اعتمادی همپیمانان پیشین ایالات متحد به رفتار این کشور است. در ماه گذشته، به سبب افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همه آگاه شدند که سازمان امنیت ملی امریکا به طور مستقیم از جمله از رهبران رده‌بالای سیاسی آلمان، فرانسه، مکزیک و برزیل (البته علاوه بر آن از شهروندان بی‌شمار این کشورها) جاسوسی می‌کرده است.

تردیدی ندارم که ایالات متحد در ۱۹۵۰ هم درگیر فعالیت‌های مشابهی بود. اما در ۱۹۵۰ هیچ کدام از این کشورها جرئت نداشتتند که خشم‌شان را به یک رسوایی عمومی بدل کنند و از ایالات متحد بخواهند این کار را متوقف کند. اگر آن‌ها امروز این کار را می‌کنند به خاطر آن است که امروز بیش از آن که آن‌ها به ایالات متحد نیاز داشته باشند ایالات متحد به این کشورها نیاز دارد. این رهبران کنونی می‌دانند که ایالات متحد هیچ گزینه‌ای ندارد به جز این که قول دهد این روش‌ها را متوقف کند، همان‌طور که پرزیدنت اوباما این کار را کرد ( ولو آن که ایالات متحد چنین نیتی نداشته باشد). رهبران این چهار کشور همه می‌دانند که با پیچاندن گوش ایالات متحد موقعیت داخلی‌شان تقویت خواهد شد نه تضعیف.

تا جایی که رسانه‌ها از افول ایالات متحد بحث می‌کنند بیشترین توجه به چین به عنوان هژمون بالقوه‌ی بعدی می‌شود.این بحث نیز نکته‌ی اصلی را نادیده می‌گیرد. تردیدی نیست که قدرت ژئوپلتیک چین درحال رشد است.اما دستیابی به نقش قدرت هژمونیک فرایندی طولانی و صعب‌الوصول است. طبیعتاً دست‌کم نیم‌قرن دیگر طول می‌کشد که کشور دیگری به چنین جایگاهی برسد که بتواند قدرت هژمونیک اعمال کند و این زمان درازی است که طی آن خیلی چیزها می‌تواند رخ دهد.

در آغاز جانشین بلافصلی برای این نقش وجود ندارد. بلکه وقتی کاهش بیش‌تر قدرتی که تاکنون هژمونیک بوده بر دیگر کشورها روشن می‌شود آن‌چه رخ می‌دهد این است که مبارزه‌ی پرآشوب میان قطب‌های متعدد قدرت که هیچ‌یک قادر به کنترل وضعیت نیست، جایگزین نظم نسبی در سیستم جهانی می‌شود. ایالات متحد همچنان یک غول است، اما غولی پوشالی. اکنون همچنان قدرتمندترین نیروی نظامی را دارد، اما خود را ناتوان از آن می‌یابد که استفاده‌ی چندان مناسبی از آن کند. ایالات متحد تلاش کرده با تمرکز روی جنگ‌افزارهای پهباد (هواپیماهای بدون سرنشین) مخاطراتش را به حداقل برساند. رابرت گیتس وزیر پیشین دفاع پیش‌تر این دیدگاه را رد کرده چراکه به لحاظ نظامی کاملاً غیرواقع‌بینانه است. وی یادآور شد که تنها با نبرد زمینی برنده‌ی جنگ مشخص می‌شود و رییس‌جمهور ایالات متحد اکنون تحت فشار شدید سیاست‌مداران و احساسات عمومی برای عدم استفاده از نیروهای زمینی است.

مسئله‌ی همگان در وضعیت آشوب ژئوپلتیک سطح بالای اضطرابی است که به بار می‌آورد و فرصت‌هایی است که برای شایع شدن حماقت ویرانگر ایجاد می‌کند. مثلاً ایالات متحد دیگر قادر نیست برنده‌ی جنگ‌ها شود اما قادر است با اقدامات غیرمحتاطانه خطر عظیمی برای خود و دیگران پدید می‌آورد. ایالات متحد در خاورمیانه‌ی کنونی به هر کاری دست بزند شکست می‌خورد. هم‌اکنون هیچ‌یک از کنش‌گران قدرتمند خاورمیانه (منظورم هیچ کدام است) دیگر از رهنمودهای ایالات متحد پیروی نمی‌کند. این شامل مصر، اسراییل، ترکیه، سوریه، عربستان سعودی، عراق، ایران و پاکستان است (بگذریم از روسیه و چین). وضعیت بغرنج سیاسی که این وضعیت بر ایالات متحد تحمیل می‌کند به‌تفصیل در نیویورک تایمز ثبت شده است. نتیجه‌ی اختلاف‌نظر داخلی دردولت اوباما یک مصالحه‌ی فوق‌العاده مبهم بوده است که به نظر می‌رسد در آن پرزیدنت اوباما بیش‌تر دچار تردید می‌شود تا قدرت.

سرانجام آن که دو پی‌آمد حقیقی هست که می‌توان در دهه‌های آتی نسبت به آن تا حد زیادی یقین داشت. نخست پایان دلار ایالات متحد به عنوان ارز مرجع است. وقتی این وضعیت حاکم شد، ایالات متحد پشتوانه‌ی گسترده‌ی بودجه‌ی ملی‌اش و هزینه‌های عملیات اقتصادی‌اش را از دست داده است. دومین پی‌آمد، احتمالاً افول جدی در سطح نسبی زندگی شهروندان و ساکنان ایالات متحد است. پی‌آمدهای سیاسی این تحول اخیر را دشوار بتوان به‌تفصیل پیش‌بینی کرد اما بی‌اهمیت نخواهد بود.

 خروج آمریکا از عراق و افغانستان و جایگزین دلار در تبادل تجاری روسیه با کشورهای آسیایی و ترکیه

این مقاله برای سال 2013 است.در جهان فعلی دیگر سخن از دو قطبی بودن نیست، بر اساس آنچه که این نظریه پرداز پیشبنی کرده است برخی از احتمالات او از آینده اتفاق افتاده است.در دوره پساکرونا ممکن است شاهد بسیاری از اتفاقات سهمگین جهانی شویم. از نظر این اندیشمند آمریکایی اخرین مرحله از نظم نوین جهان افول آمریکا است اما چه طور در سال 2020 پیشبنی سال 2013 این اندیشمند تعبیر شده است؟ وضعیت آمریکا را می توان اینگونه سنجید:

جایگزین ارز ملی هر کشور در مبادلات تجاری روسیه، ایران، ترکیه و کشورهای آسیایی و چین است، در کنار آن جنگ ارزی پکن با واشنگتن بر سر جایگزین شدن یوان چین، قدرت گرفتن ایران در منطقه، مبارزه گروه های نیابتی با هژمونی آمریکا در خاورمیانه، خروج از عراق، افغانستان با شکست های تحقیر آمیز ، جایگزینی روسیه در سوریه و کنار زدن آمریکا، همگی نشان از افول ایالات متحده دارد. آمریکا به مثابه پیرمردی شده است که برای زنده ماندن به زندگی چنگ زده است و خود را به در و دیوار می کوبد تا بگوید من هنوز هستم! این در حالی است که این قدرتی که زمانی بلامنازع بود در اروپا هم دیگر مانند سابق حنایش رنگی ندارد!  اما برای عرب ها همچنان سری از سرها سوا است!

اما همین عرب ها در نشست اخیر اوپک، بلایی که بر سر نفت آوردند در تاریخ بی سابقه است. سیاستگذاران ایالات متحده معقتدند که ترامپ نشسته است و از سوی یک ولیعهد خام مشت می خورد و هیچی نمی گوید. هر بشکه 28 دلار! از زمانی که حمله به سوریه بر سر گاز مدیترانه قدرت های جهان را به جان هم انداخت، اصل هدف بر همین بود که ارزش دلار در جهان حفظ شود. اما سوریه، وضعیت خاورمیانه و ارزش نفت در حال بهم ریختن معادلات آمریکا است. و سقوط دلار به مثابه سقوط هژمونی آمریکا است.

شدت دشمنی ایالات متحده با ایران نیز اساسا بر همین امر استوار است که واشنگتن افول قدرت خود را از چشم تهران می بینید. ایران با راهبردی زیرکانه از طریق دیپلماسی و تاکتیک نظامی، در دو مرحله آمریکا را در منطقه دور زد. اولین آن افغانستان که در دو مرحله این اتفاق افتاد، یکی در زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی، دوم در زمان اشغال این کشور از سوی آمریکایی ها، در دور اول ایران در هر دوحالت به آمریکا کمک دیپلماسی و نظامی کرد اما بسیار زیرکانه اوضاع را به نفع خود تغییر داد. مهمترین آن از جنبه دیپلماسی کنفرانس بن بود و دیگری تاکتیک نظامی شهید سپهبد سردار سلیمانی در سقوط حکمرانی طالبان بود که پس از آن این گروه نیز از سوی تهران نرم شد و همکاری کرد.ایران زیرکانه درعراق و افغانستان، بدون جنگ با ایالات متحده هژمونی ایالات متحده را ناچیز کرد. بر همین اساس است که والرشتاین افول آمریکا و تغییر نظام نوین جهانی را چشم جرج بوش می بیند. لشگر کشی ایالات متحده به خاورمیانه تنها به افول آنها انجامید کما اینکه امروز وضعیت عراق گویای این امر است.

پساکرونا

عرض غرض از این مقاله تنها افول آمریکا نیست. این بود که امروز، کرونا حال اگر سلاح بیولوژیک باشد یا نباشد، قطعا نظم جهانی را تغییر می دهد آنهم نه با سلاح هسته ای! کرونا نشان داد که قدرت سلاح هسته ای قدیمی شده است! قدرت این روزها به دست علم (بیولوژیک) افتاده است . علمی که به سلاحی علیه بشر تبدیل شده است. زمانی آلمان نازی روی اسیرها صدها ازمایش بیولوژیک انجام می داد و همه جهان او را محکوم کردند اما امروز همه جهان قربانی همان ازمایش ها شده اند. این روزها جوامع از فرزانگان و نخبگان عاری است. زمانی که افلاطون درباره حکمرانی جوامع گفت از فرزانگان و نخبگان استفاده کنید شاید او همچین روزهایی را می دید و شاید باید نظریه های ماکیاولی و تزو را کنار می گذاشتیم و افلاطونی پیش می رفتیم تا بلکه امروز از این حملات بیولوژیک در امان باشیم!

در جنگ جهانی دوم همگان گمان می کردند که دوره آخرالزمان است. اما پس از این جنگ که کشتار آن را حتی قرون وسطی هم به خود ندیده است، اروپا وارد رشد اقتصادی و صنعتی شد. و آنجا بود که نظم جهانی بار دیگر چهره خود را نشان داد ، اروپای ستم دیده در دوره کمونیسم و جنگ، چنان با قدرت پیش رفت که امروز عمده کشورهای آن از اقتصاد و سرمایه خوب بهرمند هستند که مثال واضح آن آلمان، فرانسه و انگلیس است که با ظهور اتحادیه اروپا و تشکیل سازمان های بین المللی کشورهای قاره سبز را به سطح بالا رساندند. اما همین اروپای جنگ زده قربانی کمونیسم که پس از جنگ جهانی دوم خوی استعمارگری خود را کنار گذاشت، امروز کشتی های حامل تجهیزات پزشکی را در آب ها می رباید! و ایالات متحده طلب کمک می کند! اقلام بهداشتی و پزشکی با کمبود جدی در جهان مواجه شده است!

روی دیگر سخن این است که در جهان پساکرونا به نظر می رسد که کشورهای صنعتی با رهبری آمریکا احتمالا دیگر صنعتی نباشند یا برد با کشوری باشد که اولین واکسن این ویروس را تهیه کند. با توجه به پیشبینی والرشتاین و فرانسیسی فوکویاما با نظریه پایان تاریخ ، افول کشورهای صنعتی بعید به نظر نرسد. شاید مانند پسا جنگ جهانی دوم ، جهان با یک رکود عظیم اقتصادی رو به رو شود و در این میان با توجه به همان نظریه والرشتاین آیا چین است که جهان را نجات می دهد؟ یا جای هژمونی غرب را می گیرد؟ در شرایط فعلی تنها چین است که با وجود اینکه کشورش کانون شیوع این ویروس در جهان بود وضعیت خوبی دارد، با وجود جمعیت یک میلیاردی، تعداد کشته های این کشور در مقابل کشته های جهانی یک سوزن در انبار کاه است! چین را باید جدی گرفت!

فوکویاما درنظریه پایان تاریخ معقتد است: فرضیه تناهی پیشرفت به سوء تفاهم هایی جدیدتر منجر شده است. او در دکترین سیاسی خود تمام مشخصات مدرنی را که در واقع مایه زوال و افول تمدن غرب خواهد بود را بعنوان ابزار دوام و استمرار بقاء سرمایه داری برمی شمارد. او می کوشد با بکارگیری زور این پایان را به تعویق اندازد و با ترسیم چهره ای دیگر از این پایان به جای نگرانی، امید و تحرک ایجاد کند. در خلال سال 1989 میلادی فرانسیس فوکویاما به اصالت دادن به دموکراسی لیبرال بعنوان اندیشه سیاسی اقتصادی در آمریکای شمالی و اروپای غربی، نظریه پایان تاریخ را ارائه داد که بسیار در مجامع علمی و لیبرال آمریکا جنجال به پا کرد.

با اینحال دوره پسا کرونا اندیشمندان و تحلیلگران را به فکر برده است که چه خواهد شد؟برخی ناظران معتقدند، که جهان به کلی شکل امروزی را از دست خواهد داد، نوع حاکمیت ها در معرض خطر و جهان دیگر به شکل کنونی نخواهد بود. برخی می گویند آخر الزمان نزدیک است و در انتظار منجی به سر می برند برخی می گویند حاکمیت ها در خطر است، با اینحال غرب تا کنون عاجز از کنترل این بیماری بوده است، اروپا و آمریکا از وضعیت بهداشت و سلامت رضایت خاطری ندارند و عجیب آنکه از غرب تا شرق درباره کرونا لاپوشانی می شود.  وقتی ترامپ می گوید تنها دو هفته امریکا تعطیل است یعنی زنگ خطر اقتصاد جهان، که ارزش آن بیشتر از جان انسان هاست، وقتی رهبران اروپا به جان هم می افتند و یکدیگر را متهم می کنند یعنی آن زنگ به صدا درآمده ، یا وقتی که ترکیه در سکوت محض است و عربستان خاموش!  چه پیامی را می رساند؟ حتی آمریکای به ظاهر مهد دموکراسی ، دروغ پراکنی می کند  مرزهای خود را به روی اروپا می بندد!پاسخ شاید این باشد که غرب و قدرت های نفتی نمی خواهند تجربه جنگ جهانی دوم و جنگ سرد را تجربه کنند، زمانی که سیب زمینی پخته حکم استیک فعلی را داشت! اقتصاد را در یابید، چرخه مرگ و حیات به کار خود ادامه می دهد، زاد و ولد شکل می گیرد و جهان به مرحله نهایی می رسد! شاید هم به قول مذهب اوانجلیکال ها: آخرالزمان است  و نظریه علمی: پایان تاریخ است!کرونا دو سر دارد یا افول هژمون آمریکا، یا قدرت گرفتن مجدد ایالات متحده، ترامپ پیروان اوانجلیست بسیار دارد که او را ناجی جهان می دانند! کسی چه می داند؟ آینده نامعلومی در انتظار جهان است!

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1369179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    85 1
    یک احتمال دیگر هم هست که هیچ اتفاقی نیفتد
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      122 0
      آمریکا با چاپ دلار تا یک جای میتونه ادامه بده و تورومش رو به بقیه دنیا منتقل کنه ، ولی هم خودشون و هم تحلیلگران اقتصاد میدونن که دهه آینده متعلق به چین هست. خودتون برید پیش بینی ها درباره سود ناخالص داخلی (GDP) کشوورها در دهه آینده رو ببینید متوجه میشید که چین با چه سرعتی داره از کنار آمریکا رد میشه. چین همه مولفه های ابرقدرت شدن رو در اختیار داره و احتمال خیلی زیاد هم بهش میرسه... پی نوشت: پیش بینی هایی که گفتم غربی هستند و در هیچکدوم هم سقوط احتمالی دلار آمریکا رو در نظر نگرفتند! و با وجود دلار گفتند چین ابرقدرت میشه که این خودش خیلی چیزها رو نشون میده...
    • AE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      92 0
      اگر امریکا به چاپ بدون پشتوانه ی دلار رو بیاره ، گور خودش رو کنده و با سر به زمین خواهد خورد دیگه این دفعه نمیتونه اشتباهی رو که نیکسون در 1971 انجام داد ، تکرار کنه دنیای اون زمان ، با دنیای حالا ، خیلیییییییییی فرق داره
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      94 4
      امریکا قدرت اول جهان هست. اگر نابود بشه یعنی دنیا رو به فنا میره. چینی ها و روس ها مثل هیتلر جهانخوار میشن
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      81 0
      تکنولوژی دست امریکا هست! بزرگترین شرکت های دنیا بالای ۷۰ درصد توی امریکا هست! حتی امریکا بخواد سقوط کنه، این شرکت ها که هر کدومش به اندازه یه کشور درامد زایی دارن اجازه این کارو نمی دن! بعدشم فکر میکنید سرمایه گذاران خارجی که داخل امریکا دارن سرمایه گذاری می کنن و سال ها تو صف گرین کارتش می مونن این چیزهارو در نظر نمیگیرن؟! فکر میکنی میلیاردها دلار میارن داخل کشوری که قراره دهه اینده سقوط کنه!؟ امریکا بدهی داره خیلی هم داره ولی در مقایسه با جی دی پی ش درصد معقولی هست! همین ژاپن هم چند برابر جی دی پی سالانه بدهی داره! موضوعی که تو امریکا هست اینه که کلی ادم تاپ تو همه چیز ریختن اونجا! بهترین دانشمندان بهترین اقتصاددانها بهترین مهندس ها بهترین انسان های خبره تو هر زمینه ای رو می تونید تو این کشور پیدا کنید! اکثرا دانشگاه های تاپ دنیا در این کشور قرار داره! چین اگه قراره قدرت بگیره در اینده به خاطر نیروی کار ارزان و فراوان هست ولی نقطه ضعف هایی هم داره به خاطر جمعیتش!
    • ناامید AE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      55 1
      فقط خدا میدونه ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰ چه حوادثی رخ میدهد
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      18 0
      این دوست ما از دانشگاه ها و فناوری آمریکا گفته. حرفی نیست. بحث مقایسه وضعیت امروز با دیروزشان یعنی دهه 70 است. در ضمن این بزرگانی که شما میگی نماینده ای را انتخاب کردن به نام ترامپ. شما فرض کن انتخابات نظام پزشکی برگزار بشه و ریاست نظام پزشکی را به عسکر گاریچی واگذار کنن. آیا نباید این سوال در ذهنت پیش بیاد که این هم دکتر متخصص چطور عسکر گاریچی را کردن رییس نظام پزشکی؟ الان داستان آمریکا هم همین شده. نسبت ترامپ به جامعه آمریکا مثل نسبت عسکر گاریچی به سازمان نظام پزشکی هست. این افول نظام پزشکی را نشان میده جانم
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      4 0
      ترامپ رو مردم انتخاب کردن و این مردم همه شون اون قشر نخبه کشور نیستند! کشوری مثل امریکا اکثر جاهاش مخصوصا تو بخشی غیر دولتی شون توسط افراد شایسته داره اداره میشه! برعکس کشور ما که نخبه ها یا فرار کردن یا توی جای غیر مرتبط دارن کار می کنن ولی اونجا سر جای درستشون اکثرا هستند! همین ترامپی که هم که عرض می کنید، اتفاقا برای کشورش بسیار تلاش کرده و می کنه! مالیات رو کمی کم کرد و میانگین دستمزدهارو بالا برده و الان به طور کلی قدرت خرید مردم چند درصد افزایش داشته! میزان بیکاری به میزان ۵ درصد اورده نزدیک ۳.۵ درصد! ترامپ رو هم با احمدی نژاد مقایسه می کنن ولی احمدی نژاد یه دیونه کارنابلد نبود، اما ترامپ دیونه کاربلد هست! درصد رضایت مردم هم ازش ۵۰ درصد هست از میزان رای ۴۶ درصدی هم بهش بیشتر هست. می دونم کل کشور منجمله امثال شما بسیج شدن که این نفرت و دشمنی رو بین امریکا و کشور بیشتر کنید.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      عجب نظرات عجیبی! سیستم اقتصادی فعلی همه کشورها بر پایه چاپ پول هست. کشورهای کم جمعیت ثروتمند هم فقیر دارند و بحران مالی شدید تجربه کردند. چه برسه به کشوری مثل چین با جمعیت میلیاردی.
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      این بحث شایسته سالاری در بدنه جامعه آمریکا مورد بحث من نبود که شما مطرح کردید. اون بحث جدایی است. من تا به حال ندیدم کسی رییس جمهور بشه که اسمش در Main media مطرح نشده باشه و براش تبلیغ نکرده باشن. این رسانه ها همگی توسط نخبگان اداره میشن. لابی های آمریکا همگی توسط نخبگان اداره میشن. اگر اینها از کسی حمایت نکنند، اصلا رایی نخواهد داشت. مردم بین نامزدهای برگزیده توسط همین نخبگان، یکی را انتخاب میکنن. شما نمیتوانید تقصیر انتخاب ترامپ را صرفا گردن مردم بندازید. ترامپ به دلایلی که در بالا گفتم، ابتدا توسط نخبگان آمریکا انتخاب شده و بعد توسط رای مردم.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 1
      از کرونا هیچی نمیخوام. فقط وقتی داری میری این شمس تبریزی را هم با خودت ببرید
    • پروفسور ماگدانوویچ US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 0
      با توجه به ایده های اگزیستانسیالیستی و ناتورالیستی مدعیان دروغین اسارت بازارهای اقتصادی شرق آسیا و اتحادیه آسه آن شمالی همینطوری باید بگم که سقوط آمریکا در وعده گاه تجلی اقتصاد و نظم نوین جهانی در عرصه گاه مفاهیم پسا کرونایی همیطوری شاید باشد سلام برسونید
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    19 0
    کرونا را زیادی گنده کردن. اصلا با کشتاری که طاعون و وبا در قرون معاصر و گذشته داشتن قابل قیاس نیست. با آخر الزمان هنوز فاصله زیادی داریم. جامعه بشری اصلا آمادگی حضور موعود را نداره. فساد بیش از آن است که زمینه برای ظهور فراهم باشه مگر اینکه اتفاقهای عجیب و غریبی پیش بیاد که یهو دلها را متوجه خدا کنه. وضعیت امروز دنیا که چنین چیزی را نشان نمیده. بشر هنوز خیال میکنه با دموکراسی و علم میتونه زندگی اش را اداره کنه. وقتی باور نداره که نیاز به حضور خلیفه خدا برای اداره زندگی اش داره، ظهور بی معناست
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      60 0
      اتفاقا زمان ظهور منجی هیچکس به فکر خدا نیست (بجز عده ای اندکی) و همه درگیر "فتنه ها" یا اتفاقات سخت آخرالزمانی هستند و فقط عده ی کمی باقی می مونن که ایمانشون رو حفظ میکنن. از علی(ع) پرسیده شد: آن زمان چه زمانی است؟ (زمان نزدیک به ظهور منجی) ، پاسخ گفته شد: «زمانی است که پست‌فطرتان همه جا را پر می‌کنند؛ بزرگواران کمیاب می‌شوند؛ روزگاری است که پادشاهان چون درندگان، وتهیدستان طعمه آنانند؛ راستی و درستی غارت می‌شود و دروغ، فراوان می‌گردد. مردمانشان با زبان، تظاهر به دوستی دارند؛ اما در دل، دشمن هستند. گناه همه جا را فرا می‌گیرد و علنا به گناه افتخار می‌کنند و اسلام را چون پوستینی واژگونه می‌پوشند.»
    • مریم IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      75 0
      حضرت مهدی عزیزم از ته دلم امروز میخوام از خدا ظهورت نزدیک شه. خیلی خیلی زجر کشیدم . بیا و یه حکومت عدل را ایجاد کن. بخدا خستم . یا حضرت مهدی ظهورررررررر کن .
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      38 0
      بیکارالدوله چقدر کامنت میذاری. چه اسمی هم گذاشته شمس و قمر
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      43 1
      در قرن ۲۱ خرافات جایی نداره
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      11 0
      فرمایش ایشان درست. اما مگه الان دنیا غیر از اینی هست که ایشان فرمودن؟ شما چند تا دولتمرد بزرگوار را در دنیا اسم ببر. مگه الان پست فطرتان دنیا را پر نکردن؟ مال الان هم نیست. 200 سال پیش هم پست فطرتان بیشتر از الان بودن. ظهور نزدیک بود؟ بستگی داره نزدیکی که ایشان فرمودن همان معنی نزدیکی را که ما در ذهن داریم باشه یا نه. برای مثال در قرآن میگوید از آدم پس از مرگ میپرسند کم لبثتم فی الارض عدد سنین پاسخ میدن لبثنا یوما او بعض. میگن یه روز یا یا کمتر از یه روز در دنیا بودیم. بهشون پاسخ میدن نه جانم ان لبثتم الا قلیلا. میگن شما یه کمی بیشتر در دنیا نبودی. حالا طرف 100 سال اینجا زندگی کرده و باباش دراومده. اونوقت میگن یه کم. از کجا معلوم نزدیکی که امام میگه از همین جنس باشه؟ تجربه 1000 سال گذشته که نشون داده ظاهرا قریب که میگن باید از این جنس باشه و خیلی طولانی تر از اونی هست که ما خیال میکنیم
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      18 0
      حالا یه سوال. اگه این پست فطرتان با رای مردم و به شکل دموکراتیک انتخاب بشن چه؟ خب همین پست فطرتان را دوست دارن. میگه من نیاز به آدم حسابی ندارم. تکلیف چیه؟ آیا موعود را یاری میکنن؟ ایشان که قرار نیست در خلا حکومت کنه. قراره بر همین مردم حکومت کنه. اینها سوالات ابتدایی هست که من میپرسم. همه اینهایی که شما از امام نقل کردید درسته. اما اینها تماما پیش از ظهور اتفاق میفته و یک بازه زمانی بین این لا ابالی گری تا آمادگی برای ظهور قرار داره. به نظر من غیر این نمیتونه منطقی باشه. نمیتونم بفهمم که چطور میشه مردم اراده ای برای تغییر نداشته باشن و این تغییر جبرا حاصل بشه. واقعا نمیدونم. چون فرمود ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. در هر صورت باید بسیاری را پیش از ظهور ایشان آدم کرد. این کار ماست نه ایشان. من غیر از این نمیفهمم.
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      12 0
      مریم خانم، جسارتا یه شوخی میکنم. به دل نگیرید. اگه ماهی 10 هزار دلار بهتون بدن، باز هم میگید خسته هستید و ظهور امام را میخواهید یا نه؟ عرض بنده اینه که اون چیزی را که من و شما میخوایم ترامپ هم میتونه تامین کنه. نیازی به زحمت دادن به امام نیست
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      5 0
      یه نفر هست که همیشه مرا به اسم بیکارالدوله صدا کرده. من صداش میکنم حاج بابا. بچه خوزستانه و در عملیات بیت المقدس هم شرکت کرده. نمیدونم چه هیزم تری بهش فروختم که دو ساله میاد راه و نیمه راه به من میگه بیکارالدوله خخخخخخخخخخ. حاجی جون، من بیکارم. شما برام کار پیدا کن تا از این بیکاری در بیام. اگه نمیتونی کار پیدا کنی، چرا راه و نیمه راه سرکوفت میزنی؟
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      18 0
      یکی گفته اینها در قرن 21 خرافاته. مرد حسابی هزاران ساله بشر دنبال عدل و عادل میدود. خود شما هم یکی از اونها هستی و تا حالا هم پیدا نکردی. به نظرت در پی عدل و عادل بودن خرافاته؟ بالاخره وقتی دنبالش هستی یعنی واقعیت داره.
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      13 0
      کل نگاه و تفکر و منطق شمس رو تو این جمله خودش خلاصه میشه! <> در واقع خودش اعلام کرده که نه به دموکراسی اعتقاد داره نه به علم! حالا شما با این فرد با چه زبونی می خواید صحبت کنید؟!
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      6 0
      دموکراسی یعنی چه؟ از دو واژه Demos به معنی عوام و Kratos به معنی قدرت گرفته شده. من نمیفهمم حقانیت قدرت عوام از کجا میاد. اما نگفتم علم را باور ندارم هر چند که سوالات زیادی هستن که علم برایشان پاسخی ندارد. مثلا الان من استرس زیادی دارم که ایا تا فردا صبح زنده هستم یا نه؟ شما با علم نمیتونی پاسخ سوال مرا بدی. اگر میتونی پاسخ مرا بده و بذار امشب یه خواب راحت کنم
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      دموکراسی بهترین راه نیست ولی تنها راه هست! چطور می خوای یه جمعیت چندمیلیونی تا میلیاردی رو در یک تصمیم بزرگ به اجتماع رسوند؟! علم رو بیشتر قبول داری یا دین رو؟! علم اون قدر به مردم منفعت رسونده که پذیرفتنش به مراتب راحتتر از پذیرفتن چیزهای غیرعلمی هستند! اینکه علم برای چیزی دلیل نداره حداقل میگه که جواب ندارم و برعکس دین دست به دامن چیزهای ماورایی و خیالی نمیشه! بعدشم اگه علم نبود الان اینقدر دردمند داشتی زندگی میکردی که در برآورده کردن نیازهای ابتدایی زندگیت به مشکلات عمده می خوردی و دیگه ذهنت به این سوالات که من به خاطر استرس فردا زنده ام یا نه رو نمی پرسیدی! به چیزهایی که تجربه کردی به چیزهایی که میلیون ها نفر تجربه کردن از هزاران سال قدیم تا الان و در اینده هم تجربه خواهی کرد و با قطعیت صحبت می کنه اعتقاد نداری
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      دوست عزیز از من پرسیده علم را قبول داری یا دین را؟ عرض میکنم من فقط علم را قبول دارم و قلبا به دین باور ندارم. در ضمن دوست ندارم از چیزهای غیر علمی صحبتی بشنوم. بنابراین یه خواهشی از همه شما دارم. نه از حقوق با من صحبت کنید و نه اخلاق. چون اینها هیچکدام علمی نیستن. در ضمن آدرس منزلتان را اینجا برای من بنویسید. با یک عده از رفقا میخوام بیام از منزل بندازمت بیرون. اگر هم اعتراض کنی، عرض خواهم کرد فضولی موقوف. من فقط علم را قبول دارم و علم هم درباره این کاری که میکنم حرفی نزده. نه گفته بکن و نه گفته نکن. البته شما در پاسخ خواهی گفت این به ضرر شماست. خب به ضرر شماست. اما به نفع من است. البته ممکنه اکثریت طرف شما را بگیرن و بگن این کار من به ضرر شماست. بنده هم عرض خواهم کرد، اکثریت هم مثل شما حرف غیر علمی میزنند.
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      فرمودید دموکراسی بهترین راه نیست اما تنها راه است. این تنها راه مقصدش کجاست؟ اول مقصد را بگو کجاست تا من ببینم آیا بهترین راه است یا خیر. لطفا غیر علمی حرف نزنید.
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      هر سوالی تو علم، علمی نیست. علم به سوالاتی می تونه جواب بده یا نده(بگه نمی دونم) که علمی باشه! در مورد حقوق و این چیزا گفتی که این چیزا ربطی به علم نداره و سوالت هم سوال علمی نخواهد بود که بخواد علم براش جوابی داشته باشه!این چیزهای فلسفی قرار نیست به تنهایی کشور رو اداره کنه! این دوتا در کنار هم هستند و بهم دیگه کمک می کنند که به نتیجه بهینه برسند. و اینکه تا دلت بخواد مکتب های فلسفی به وجود اومدن و هستن و کلی ادم هم بابتش کشته شدن یا زندگی شون بهتر شده به واسطه تاثیری که رو سیستم حکومتی موجود یا ایجاد سیستم حکومتی جدید داشتند! زندگی و دنیا یک مسیر واحد نداره که برای همه ادمها و کشورها یک نسخه چید، اگه اینطوری بود بعد از چندهزار سال تفکرات فلسفی تهش به نتیجه یکسان میرسیدن! پس خیلی امیدوار نباش به دنبال جواب سوالات غیرعلمیت ( منظورم مثبت بود) باشی و به جواب درست و یکتا برسی! و اینکه هیچ وقت علم رو به خاطر چیزهایی که نمی دونه فعلا زیر سوال نبر! علم تا الان پتانسیل بالایی رو ایجاد کرده که انسان ها ازش برای کارهای مثبت استفاده کنند! و یه سوال دقیقا به چی چیزی باور داری و اصول فکریت چیه؟
    • شمس تبریزی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      برادر من، سوال مرا جواب بده. شما برای اداره جامعه به تعریف حقوق انسان ها نیاز داری یا نه؟ اگر نداری که باز هم میگم آدرس خونه ات را به من بده و طفره نرو. اگر داری که به من بگو این حقوق علمی هستن یا نه؟ شما داری به من میگی علم را بیشتر قبول داری یا دین را. من میگم اصلا دین را قبول ندارم. من فقط علم را قبول دارم. راستش از شما چه پنهون که خیلی هم دوست دارم چند تا برده انگلیسی زبان هم داشته باشم. آیا چنین حقی را دارم یا نه؟ پاسخ ات هر چه هست را به شکل علمی برای من توضیح بده. این را از این جهت پرسیدم چون خواسته من خلاف ماده 4 منشور حقوق بشر است. شما منشور حقوق بشر را قبول داری؟ اگر داری بگو تا چه اندازه این منشور بر پایه علم است. یه عده دور هم جمع شدن و این حقوق را تعریف کردن. چرا من باید قبول کنم؟
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    13 0
    یه چیز دیگه به ذهنم رسید. براتون گفتم این ویروس شناسان میروند در این غارها برای اینکه نمونه خون خفاش ها را بگیرند و صدها ویروس موجود در بدنشان را مطالعه کنند تا ببینند کدام خطرناک و کدام برای آدم بی ضرره و فرضا واکسن اینها را جلوتر بسازن. خب الان یکی از همین ویروس ها از آزمایشگاه به بیرون منتشر شده. اگر این ویروس ها مطالعه نمیشدن و برای مطالعه در آزمایشگاه ذخیره میشدن، احتمال اینکه این ویروس از بدن خفاش به انسان منتقل بشه چقدر بود؟ خداوند به این خفاش امر کرده که توی غارها باشه و به محل زندگی آدمها نزدیک نشه. اینها رفتن توی سوراخ غار و ویروس را آوردن در آزمایشگاه و یه آدم عوضی هم آن را میان مردم منتشر کرده. آخه این چه کاری هست که میروید 16 سال توی غار و به اسم علم، این گرفتاری را درست میکنید؟
    • AE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      44 0
      قدرت تخیل و توهم تان ، قابل تحسین است اگر نویسنده ی رمان هایی مثل هری پاتر بشین ، خوب پول در میارین جناب
    • mehdi IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      3 0
      خواهشا چرت و پرت نگو...
    • Crazy boy IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      1 0
      اولا اون عدل و عدالتی که ازش حرف میزنی تو ذهنت اتفاق میفته و بعد رفتارت...این عزیزان چه گناهی کردن که تو هی داری واسشون آبجکشن میسازی،توهمات میسازی،گناه میسازی...تمام انسان ها نابغه به دنیا میان،اما تو خانواده و جامعه و خرافات و اعتقادهایی که وجود خارجی ندارن رشد منفی میکنن و همچنین توسط افرادی مثل جنابعالی هی دنبال این و اون می‌گردن واسه بهانه که بگن آره مقصر فلانیه که الان این زندگیه گوه رو دارم،به خودتون بیاین،همه چیز از خودمون شروع میشه...دنیا خوب و بد داره مهم اینه که کدومو ببینیم،خوب یا بد!؟تا حالا نشستی یه لحظه فک کنی ببینی که کی هستی و واسه چی آفریده شدی!همش داری از چیزایی حرف میزنی که پشیزی ازشون نمیدونی(ن اینکه خودم میدونم)منظورم اینه که حواست به خودت باشه،دنیا دنیای بازتاب هاست،دنیای تضاده(اگه تونستی اینو به خوبی درک کنی میری مرحله بعد اگه نفهمیدی هم میمونی سرجات)...تا کی میخواین همرنگ جماعت باشین؟...بنده نه اعتقادی به دین دارم و ن اعتقادی به خرافات ...سعی کنین خودتون باشین(بروز) و تو تاریخی که بهتون ربط نداره دخالت نکنین،از الان شروع کنین.که حداقل مثل یه علف هرز از بین نرین
    • شمس تبریزی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      مهدی جون، بنده چرت و پرت نمیگم. برای مطالعه بیشتر درباره غار و خفاش به لینک زیر مراجعه کنید. بسیار داستان شیرینی است https://www.scientificamerican.com/article/how-chinas-bat-woman-hunted-down-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/ مطلب مال ساینتیفیک امریکن هست نه این نشریات دوزاری وطنی که چهار کلمه به درد بخور درباره کرونا نگفتن تا مجوب تحریض کنجکاوی آدمی بشه
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      خب این آقا پسر دیوانه که خودش هم اعتراف به دیوانگی کرده گفته من از چیزهایی دارم حرف میزنم که پشیزی ازشون نمیدونم. قبلا عرض کردم که با من غیر علمی حرف نزنید. من از گناه دیگه صحبت نخواهم کرد و شما هم به من نگو دنیا خوب و بد داره. خوبی و بدی موضوعات غیر علمی هستن .از من پرسیده شما تا به حال نشستی فکر کنی کی هستی و برای چی آفریده شدی؟ دوباره سوال غیر علمی از من پرسیده. اینکه شما میگی من آفریده شدم یعنی ناخودآگاه داری به آفریدگار اشاره میکنی. بحث درباره آفریدگار علمی نیست. قبلا عرض کردم که مایل به فکر کردن راجع به موضوعات غیر علمی نیستم. چون غیر علم را خرافات میدانم. شما میتونی حداکثر از من بپرسی من شمس تبریزی چطوری درست شدم. نه اینکه بپرسی برای چی آفریده شدم.
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      البته خواستم علمی جواب بدم وگرنه میگفتم عاشق شدن و بعد عاشق شدن غلط زیادی کردن که من درست شدم. اما چون عشق و غلط زیادی کردن موضوعات غیرعلمی هستن، بنده بهشون اشاره نکردم. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خبرآنلاین، شما هم لطف کن و سوالات غیر علمی را که کاربران از من میپرسن منتشر نکن چون واقعا بنده اهل پاسخگویی به خرافات نیستم.
    • شمس تبریزی IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      خبرآنلاین، من از چگونگی پیدایش اتم هیدروژن نوشته بودم. به دنبالش هم چگونگی پیدایش خودم را به شکل علمی توضیح دادم. برای چی سانسور میکنی و به شکل نامفهوم کامنت را انتشار میدی؟ ساعتها مرا منتظر نگهداشتی و آخر سر هم اینطوری منتشر میکنی؟ این چه مدل انتشار کامنته؟ اتم هیدروژن هم جزو موضوعات ممنوعه است؟
  • ابوالفضل IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    38 0
    جواب این است تاریخ پاسخگو است و جهان اولین بار نیست که با چنین بحران هایی روبرو می‌شود و قطعا کشوری که اندیشمندان در آن تصمیم می‌گیرند حتما بهترین راه حل مقابله ای را انتخاب می کنند.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      11 0
      اگر اندیشمندان تصمیم میگرفتن که نوبت به مردان خدا چون ترامپ و پنس و پمپیو نمیرسید. در جایی مثل آمریکا، وقتی که پای خدا بیاد وسط سیاست یعنی هوا خیلی پسه.
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    16 1
    فکر کنم نویسنده قبل از خواب نرم افزار ضبط صدای موبایلش رو فعال کرده بعد از بیدار شدن گوش داده و گفته عجب خوابی دیدم درود بر ایالات متحد (آمریکای کبیر)
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    36 0
    مگه کرونا را آمریکا به وجود نیاورده ؟ پس چرا باید خودآمریکا نابود بشه؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      23 0
      دمت گرم
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      18 0
      منشاء ویروس رو فقط ویروس شناس ها می تونن تعیین کنند نه سیاستمدارها. وزارت بهداشت ایران هم که بشرساخت بودن اون رو تکذیب کرد. این وسط یک عده چسبیدن به امریکا و چین و ...
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      24 0
      در یک ماه گذشته حتی یک ویروس شناس ایرانی نتونسته بیاد یک مقاله علمی عامه فهم در مورد این ویروس در خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر کنه و به سوالات علاقمندان به علم پاسخ بده. نظر وزارت بهداشت ما اعتبار نداره چون ظاهرا سوادش را ندارند.
    • ناشناس IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      9 0
      مگر حادثه 11سپتامبر-که بیش از 3000هزار نفر بی گناه کشته شدن--چه کسی از دولت آمریکا پشت پرده آن حادثه بود؟دلیل حرفم ؟همین بس که تمام اندیشمندان-پژوهش گران-سیاست مندان قهار وووو که در مورد حادثه فوق -تحقیق عمقی و به نتیجه قطعی (یعنی دست داشتن خود عوامل دولت بوش و...)رسیدند--بعداز مدتی تمام همان افراد یکی یکی به شکل طبیعیسختگی و غیر طبیعی کشته شدند .تا راز -فاش نشه..حالا هم همین ویروس را خود آمریکا ساخته تا با اون نظم نوین جهانی دبخواهی بر جهان پیاده کنه-----برای اثبات -دست داشتن دولتآمریکا در ساخت ویروس ---برید در گوگل سرچ کنید و جلسه خصوصی صدام با عوامل حکومتی خودش را پیدا کنید که در زمان حیات و حکومتش--در جلسه داره میگه: آمریکا به ما پیغام فرستاده که اگر در فلان موضوع چینین کنی یا چنان!!-شماهارو با بمب حامل ویروس کرونا!!؟ میکشیم و .....این فیلم رو من دارمش و واضح داره میگه-
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      این دو مقاله را دقیق بخوانید تا بیشتر درباره نقش آمریکا درباره این ویروس بدانید. به جای جستجو در کانالهای مزخرف تلگرامی که یه عده بی سواد اداره اش میکنن، وقت بذارید و این دو مطلبی را که لینک دادم بخوانید https://www.nature.com/articles/nm.3985 https://www.veteranstoday.com/2020/03/26/neo-the-nasty-truth-about-covid-19/ خبرآنلاین، لطفا منتشر کنید تا معلوم بشه اینها متوهم هستن یا من؟
  • رضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    45 0
    و باز هم مثل همیشه ،،الان کرونا رو به افول آمریکا ربطش دادن، (ماسک ۳۰۰۰۰ تومنی را از داروخانه میخرد )
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      9 0
      عزیز دل برادر اینها اول دنبال نظم جهان به رهبری آمریکا بودن. آخر سر دیدن نمیشه و گفتن Make America great. اگه این افول نیست پس چیه؟ از مدیریت دنیا رسیدن به اول آمریکا. افول که شاخ و دم نداره.
    • رضا IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      22 0
      الان فردا صبح بشنوی آمریکا با خاک یکسان شده چه اتفاقی میوفته؟! مشکلات حل میشه؟! آقا فکر خودت و مملکتت باش،باز خوبه اونا خودشون بجایی رسیدن که نقاط ضعف خودشونو بررسی میکنن دنبال چاره هستن ما چی ؟!
  • Ali US ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    37 0
    واقعا تا کی قرارهست همه چیز رو با توهم دنبال کنیم. در اینوه آمریکا بفور منافع خودش هست و همواره دنبال آقایی جهان بوده شکی نیست و برای رضای خدا کاری انجام نمیده اما ۶ تریلیون دلار برای شرایط کنونی اختصاص داده پس دیگه بهش فکر نکنید لطفا
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      35 0
      شما میدونی 6 تریلیون چقدره؟ کل بدهی دولت آمریکا 23 تریلیونه. اونوقت به نظرت منطقی هست که 26 درصد بدهی اش را به مبارزه با کرونا اختصاصی بده؟ اصلا چنین رقمی را در خزانه داره؟
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      86 1
      دوست عزیز اگه زبانت خوبه ببین خانم کیتی پورتر از اعضای کنگره آمریکا ، درباره کرونا در آمریکا چی میگه! سرچ کن تا متوجه بشی : 40 درصد آمریکایی ها اگر مورد و مسئله ضروری براشون اتفاق بیوفته توانایی پرداخت 400 دلار رو هم ندارن و به قولی از این حقوق تا اون حقوق هستند ، در حالی که هزینه های درمان کرونا چند هزار دلار براشون آب میخوره و به همین دلیل خیلی هاشون اصلا نمیان به دکتر سر بزنن چون اصلا دفترچه بیمه هم ندارن! و این شرایط کشوری هست که مدام در رسانه ها فریاد میزنن بزرگترین اقتصاد جهانه و مردمش در ناز و نعمت هستند وفلان و بهمان ، متاسفانه مثل اکثر مردم خاورمیانه ، شما هم فقط فیلم های هالیوودی رو نگاه میکنید و فکر میکنید چقدر خوبه و فلان... و این فقط روکش ماجراست هرچند بعید میدونم اون عشق توهمی که در ذهنهاتون از آمریکا ساختید ، اجازه دیدن حقیقت رو بهتون بده....
    • نجمه اعتمادی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      47 1
      اقای علی من دانشجوی دکترای روابط بین الملل هستم، نظریه های والرشتاین خصوصا کتابی که در این گزارش ازش اسم برده شده به یکی از واحدهای درسی رشته روابط بین الملل تبدیل شده و مقاله ای که اینجا از ایشون رفرنس داده شده یکی از مهمترین مقالات این دانشمند بزرگ هست که در دانشگاه های امریکا بسیار روش تحقیق و بررسی شد کمی سرچ کنید و متوجه می شوید که این توهم نیست، کافیه تنها به جنگ تجاری چین و آمریکا نگاه کنید پاسخ را دریافت می کنید ، به نظرم بعد از مدتها سایت های داخلی یه گزارش خوب و علمی کار کردن و این باعث خوشحالی امسال ماست که با تحلیل غیر علمی و صرفا ژورنالیستی مواجه نشیم! لطفا در خواندن مطالب احساسات را کنار بگذارید تا بتوانیم به تحلیل بهتری دست پیدا کنیم
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      12 0
      نخیر دوستان امریکا رو به افول نیست! بقیه کشورها در حال پیشرفت کردن هستن در مقایسه با ما و ما برای اینکه از این اتفاق به سود خودمون حرف بزنیم میگیم که امریکا داره افول می کنه ببینید آلمان و چین و هند و ژاپن و ... دارن چقدر پیشرفت می کنن و دارن جای امریکا رو میگیرن! اره این کشورها دارن پیشرفت می کنن ولی پیشرفتشون در گرو حضور امریکا هست! فکر میکنید پیشرفتشون به خاطر دین و ایمانشون هست؟! به خاطر علمشون هستند! به خاطر توانایی ساختن محصولاتی که جای رقابت رو بسیار تنگ میکنه که کشوری مثل ایران در خودش دیگه نمی بینه همچین محصولی رو خودش تولید کنه و ترجیح میده وارد کنه! این کشورها پیشرو در کنار هم می تونن پیشرفت کنن و اتفاقا با هم هم روابط خوبی هم دارند! به خیال اینکه امریکا رو به افول هست دلتون رو خوش کنید و خودتون رو اروم کنید! در حالی که اگه امریکا از بین بره زندگی روزمره تون مختل میشه! همین گوگل رو ازتون بگیرن میخواید چیکار کنید؟! لابد می خواد با یوز تحقیقات پیشرفته تون رو پیش ببرید؟! در ضمن اگه امریکا با ایران اوکی بشه و همه چیز اوکی بشه دیگه از این خبرهای افول امریکا نخواهیم داشت!!!
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      6 0
      علی اون مبلغی که به تریلیون دلار خوندی ترجمه قدیمی لغت billion تو زبان انگلیسی اروپایی هست. نحوه نامگذاری اعداد بزرگ تو امریکا و اروپا و انگلیس باهم فرق داره و تو ترجمه به فارسی هم چندتا ترجمه مختلف داره! مثلا تریلیون امریکایی میشه ۱۰ به توان ۱۲ ولی تریلیون اروپایی میشه ۱۰ به توان ۱۸! تو کتاب های درسی ایرانی چیزی که میخونیم انگلیسی اروپایی یا بریتانیایی هست ولی اعدادی که میبینید تو سایت های امریکایی به صورت نامگذاری امریکایی هست. این اشتباهات رو زیاد دیدم تو ترجمه ها و کلا افراد خیلی اشتباه می کنن و حق هم دارن البته! گمراه کننده می تونه باشه! امریکا چند ده بیلیون دلار بودجه اضطراری برای مقابله با ویروس کرونا گذاشته که کسی از تریلیون دلار میشه!
    • شمس تبریزی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      نه برادر من، ایشان چه تریلیون را در سیستم آمریکا و یا سیستم انگلیس در نظرگرفته باشه، کلا عدد پرتی را گفته. با تغییر سیستم عدد نویسی نمیتونی گاف این عزیز دل انگیز را جبران کنی
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      شمس این فرد اره رقم پرتی گفته و قابل دفاع هم نیست. موضوعی که مطرح کردم در مورد لغت انگلیسی نبود چون اره حق با تو هست ولی بحث من سر ترجمه فارسی این لغات بود. تریلیون می تونه هم ترجمه باشه از یه لغتی که اسپلینگش تریلیون انگلیسی نیست ولی می تونه یکی تو صحبتش چون لغت تریلیون انگلیسی رو دیده به فارسی هم طبق اون چیزی که انگلیسی نوشته میشه بخونه و بگه تریلیون! منظورم این بود. ولی تو مورد اول حق با تو بود اگه لغت انگلیسی باشه چه امریکایی چه اروپایی تریلیون عدد بسیار بزرگی هست و عدد پرتی گفته!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    65 0
    نکته جالب اینکه تعداد زیادی از دانشمندان آلمان نازی که روی سلاح های بیولوژیک کار میکردند بعد از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا دزدیده و به خاک آمریکا منتقل شدند (Operation Paperclip 1945) ، یعنی امریکایی ها از اون موقع دنبال سلاح بیولوژیک بودند و احتمال اینکه این ویروس سلاح آمریکایی باشه رو تقویت میکنه ، اما گویا کنترل سلاح بیولوژیک به اون راحتی که مد نظرشون بوده نیست.... بعد از کرونا هم کشورهای رقیب آمریکا خودشون رو از نظر دفاع بیولوژیک تقویت میکنن و احتمالا برای ساخت سلاح های بیولوژیک قوی تر با آمریکا رقابت خواهند کرد.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    38 0
    کرونا بیشترین تاثیرش را بر دین فروشان گذاشته
  • ناشناس IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    56 0
    شاید یکی از آثار برجا مانده کرونا تلنگری به بشر مغرور باشد که هر هفته دستاوردهای تکنولوژی مدرن از ربات های پیشرفته بگیرید تا اپلیکیشنهای کارآمد را به رخ میکشید که هنوز از مقابله با ویروس های جدید و قدیم عاجز هست و کمی هم باید به فکر سلامت نوع بشر باشند
  • صادق AE ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    44 0
    تحلیل بخش اخر ، موسوم به پساکرونا ، تحلیل خوبی نبود جهان ، به سوی بهتری خواهد رفت
  • نا شناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    28 0
    بشر تجربیات بسیار سخت تری را پشت سر گذاشته و کرونا نیز به علم ، تکنولوژی و عقلانیت بشر تسلیم خواهد شد. خرافه پرستی کافیست
    • سامان IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      20 0
      به کجای مطلب دقیقا میگی خرافه؟ گزارش هم لینک داره هم منبع، هم اینکه درباره کرونا سایت های خارجی هم همینا رو نوشتن که دچار رکود اقتصادی میشیم کلا با همه چی مخالفید
  • زارعی AE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    44 0
    جهان پسا کورونا ، جهان قدرتمند شدن ملت هاست ملت هایی که به چشم خود دیدند که انهمه مالیات دادند اما دولتهای کوتاه فکرشان ، نتوانستند بحرانی را که از 2 سال پیش ، زمزمه هایش توسط دانشمندان شنیده می شد را درست مدیریت کنند ملت ها از این پس ، با دقت نظر و حواس جمع بیشتری با هم همکاری کرده و دولتهایشان را به شدت ، تحت فشار خواهند گذاشت سیاستمداران ، از این پس ، خواب راحت نخواهند داشت اما ملتها ، دوستی ها و همکاری های شان بیشتر خواهد شد.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      27 0
      بله همبستگی و دوستی ملتها بیشتر از گذشته خواهد شد و پیش بینی میشود افرادی همچون ترامپ به حاشیه روند
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      9 0
      ملتها دولتهایشان را تحت فشار قرار خواهند داد؟ مثل اینکه نمیدانید این دولتها برخاسته از همان ملتها هستن.
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      2 0
      جناب شمس صحبت دوران پس از کروناست نه قبل از آن که ملت آمریکا به ترامپ برزیلیها به بولسونارو انگلیسی‌ها به برگزیت و جانسون و سایرین به دست راستیهای افراطی رای می‌دادند این هم در حد یک پیش بینی است نه یک اتفاق حتمی
  • امیر م IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    22 1
    میبینم باز یه فرصت طلایی گیر اوردین برای منحرف کردن افکار مردم بیگناه و بیچاره ایران به کرونا و افول امریکا و این مزخرفات
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    11 0
    داداش از گرونی بگو
  • US ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    22 0
    خوبه خبرانلاين شده جولان گاه شمس تبريزى كه بياد خزعبلاتشو در چندين كامنت تو هر خبر ترويج كنه... اميدوارم به جاي امريكا اين مزخرفگو ها ازبين برن چون هيچ سودي واسه هيچ كس ندارن
    • شمس تبریزی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      12 0
      مودب باش جانم. شما غیر از مواردی که من شوخی کردم، اگه تونستی یه مورد مزخرف به من نشون بدی، قول میدم دیگه ننویسم.
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      6 0
      مرد حسابی، یه دونه از اون مزخرفهای مرا به من نشون بده. شما 8 میلیارد را نوشتی 6 تریلیون. عجیبه که نمیگی چنین رقم پرتی را نوشتی. وقتی هم ایرادت را میگم میای بی نام مینویسی و مدعی مزخرف گویی میشوی . نکن جانم. مسولیت پذیر باشی. تریلیون با بیلیون زمین تا آسمان فرق میکنه
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    45 0
    نظریه ی مهدویت رو ول کردین نظریه اونجلیست ها رو چسبیدین؟
    • شمس تبریزی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 0
      عزیز دلم، این مقاله درباره افول آمریکاست و طبیعی هست که عقاید آخرالزمانی را از نگاه آنها مطرح کنه. ترامپ و پمپیو که مهدیه نمیرن که از مهدویت بخواهی صحبت کنی. اینها کلیسا میرن
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    10 1
    این چرندیات مرغ پخته رو هم به خنده که هیچ به تخم گذاشتن میندازه مزخرفات آخرالزمان چیه الان هرچی میگذره پیشرفت و توسعه تو امریکاس از کدوم اضمحلال حرف میزنین مزخرفات یک چپول رو میزارین که تو کشور خودش هم بهش اهمیت نمیدن فقط چون بد آمریکا رو میگه شماها خوشتون اومده الان دوره ارتباطات گسترده اس همه چیز رو همه میبینن و با عقل خودشون تفسیر میکنن خوبه نظر چند کارشناس رو درباره وضعیت نابسامان اقتصادی داخل ایران رو بیغرض منتشر کنین تا اینکه کور خودمون و بینای دیگران باشیم
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      0 1
      پیشرفت و توسعه ای که مبنای اخلاقی و الهی نداشته باشه، آخرش میشه کشتار آدمها با این ویروس چون تو درک نمی کنند. من جای تو بودم میرفتم ترانه پلنگه با صدای مرتضی را گوش میکردم و اینجا مزاحمت درست نمیکردم
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    8 0
    چ جالب تنها دغدغه ما شده امریکا
  • سعید IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 0
    (1) : آمریکا درحال افول یا رقبای آمریکا با سرعت بیشتری درحال رشد؟ البته از یه جنبه ای حالت دوم هم نوعی از حالت اول هستش. اون دوست عزیزمون که کمپانی ها، دانشگاه ها و دانشمندای برتر آمریکا رو گوشزد کردن باید توجه کنن که روند این سی سال چی رو نشون میده. اگه سی سال پیش بطور مثال هفتاد درصد پانصد دانشگاه برتر دنیا مال آمریکا بود، الان اون چند درصد هستش و این روند برا چین و هند و یا حتی کره و برزیل چطور تغییر یافته. الان هم بله برند های برتر دنیا مثل آمازون، اپل، مایکروسافت و نمیدونم کوکاکولا مال آمریکا هستن ولی باز روند رو خواهشا مدنظر داشته باشین که هر سال چند کمپانی چینی یا دیگر کشورهای تازه صنعتی شده وارد نمیدونم پانصد یا هزار برند برتر دنیا میشن. این قضیه رو برای تموم مسائل میشه بررسی کرد. هژومونی فرهنگی و تاثیر سینمای آمریکا و چین و هند و حتی ترکیه سی سال پیش رو با الان مقایه کنید. تو بحث نظامی هم همچنین، اگه آمریکا ناو هواپیمابرشو از ده عدد به یازده میرسونه یعنی ده درصد رشد ولی اگه چین دومین ناوشو بسازه میشه پنجاه درصد رشد. ولی یه نکته ای که شاید بعضی از ... (ادامه کامنت بعدی)
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      پیشرفت با زمان رابطه خطی نداره! روند پیشرفت طی چندهه اخیر با روند پیشرفت در این تایم اصلا و ابدا یکسان نیست! تو یه قرن اخیر ما ببینید چه دستاوردهایی بزرگ علمی ای داشتیم ولی امروزه از اون دستاوردهای بنیادی و ... علمی خبری نیست چون شاخه های اصلی علم و چیزی که بهش نیاز داشتیم به وجود اومده و در حال و شاخ و برگ دادن بهش هستیم! در واقع این سال های اخیر علم خیلی سخت هزینه و تلاش می کنه که به چیز جدیدی برسه ولی چندین دهه قبل با تلاش های کمتری به چیزهای انقلابی رسیدن! هر چه جلوتر میریم نیاز به تلاش ها و هزینه های بیشتری هست و از طرفی هم محدودیت های طبیعت پررنگ تر میشن! اینکه سرعت پیشرفت یا لغت درستش شتاب پیشرفت امریکا با گذشته درسته قابل مقایسه نیست ولی هر کشوری بخواد به امروز امریکا بسه باید زمان های بیشتری بذاره هزینه های بیشتری! نمی دونم منظورمو درست رسوندم یا نه! و اینکه پیشرفت های آتی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی خواهند بود که در این زمینه امریکا و به خصوص کمپانی های بزرگ بسیار بسیار بسیار هزینه کردن!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      صحبت هایی که می کنید اساسا کمی هستند! دارید این طوری مقایسه می کنید مثل همون مثال ناوی که گفتید هست! درسته یکی بشه دوتا ۵۰ درصد و ده تا بشه یازده ها ۱۰ درصد، ولی اگه امریکا ۱۰ تاشوو ساخته می تونه ده تای دیگه هم بسازه ولی باید دید چقدر نیاز داره! یه جا هست که ساخت یه چیزی هدفه یه جا ایجاد چرخه تولید اون محصوله هدفه! دومی وقتی ایجاد میشه که اولی ایجاد شده باشه! و موضوع دیگه دانشگاه ها که مادر صنعت هر کشوری هست! دانشگاه هارو صرفا با تعداد مقالات نمی سنجن! رتبه بندی ها فاکتورهای مختلفی با وزن های مختلفی داره! تو ایران هم چندین دانشگاه جزو تاپ ۱۰۰۰ دنیا هستن ولی بید دانشگاه هایی که هم رتبه با دانشگاه های داخل کشور هستن به لحاظ خروجی کار به لحاظ کیفیت کارهاشون رو داخل کشور مقایسه کنید! تو علم امریکا به یک بلوغی بسیار بیشتری تو زمینه های مختلف رسیده نسبت بقیه کشورها! کشورهای دیگه تنها المان قابل مقایسه هست وقتی کلی مقایسه کنیم! و نکته مهم دیگه اینه که کشوری مثل امریکا هم به لحاظ نظری هم لحاظ تکنولوژی و مهندسی هر دوتا هم کمی هم کیفی پیشتاز بوده که این موضوع بازم تو المان میشه دید!
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      ولی در کشورهای دیگه مثل همون هند و برزیل و روسیه حتی و چین اینطوری نیست. اینکه تو اقتصاد دنیا قراره چین جای امریکا رو بگیره در اینده درسته و این هم مربوط به جی دی پی ای هست که داره در اینده از امریکا پیشی میگیره ولی تو این موضوع باید سرانه رو در نظر گرفت! کشوری که بیشتر از ۴ برابر امریکا جمعیت داره همون ارزشی رو تولید کنه که امریکا تولید میکنه، مقایسه درستی نیست! میدونم امریکا تو دنیا سر این سرانه اول نیست و کشورهای اروپایی مثل سوئیس هستند که سرانه جی دی پی از امریکا بیشتر میشه ولی اونا کشورهای نیستند تو این مقایسه قرار بگیرن. کشورهایی که الان حرکت شتابدار دارن و فکر میکنید که قراره از امریکا پیشی بگیرن، بذارید یه ده سال دیگه متوجه میشید که این شتابی که الان دارن قرار نیست فزاینده باشه و کم کم ، کم و کمتر میشه و میرسن با جایگاهی که امریکا دههای قبل داشته! حالا من اشتباه میکنم یا نمی کنم، در اینده تقریبا نزدیک مشخص میشه!
    • سعید IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      0 0
      1* : بابت جوابتون ممنونم دوست عزیز. یه سری مسائلی هست که نشد من در کامنت اولی بنویسم. تو این بیست سال اخیر جی دی پی اسمی چین شش برابر و برای آمریکا دو برابر شده، مطمئنا تو بیست سال آینده شاهد شش برابر شدن جی دی پی چین نخواهیم بود که فکر میکنم بخش اول جوابتون میخاستین اینو بگین بله رشد کردن یه کشور پیشرفته و توسعه یافته بمراتب سخت تر از یک کشور کمتر توسعه یافته است. بحث سرانه هم که مشخصه که خودتون هم اشاره کردین. کشورهایی مثل لیختنشتاین، قطر، سنگاپور و ... وضعیت اقتصادی بهتری از لحاظ سرانه دارند. من تو کامنت بعدش توضیح داده بودم که تو خیلی از زمینه ها باز آمریکا اول خواهد بود ولی نه با آن کیفیت و اختلاف قبلی. تو بحث دانشگاه ها ههم ملاک من مقاله نبود که خیلی وقته که چینی های اول هستن. همون بحث قبلی که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی چین خیلی بیشتر از آمریکاست. منظورم رنکینگ های معتر که همون پارامتر ها را با ضرایب وزنی مختلف اعمال میکنن هستش. که چین تو این زمینه هم رشد خوبی داره. ولی چیزی که آمریکا رو بنظر من نگران کرده ... (ادامه کامنت بعدی)
    • سعید IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      2* : ولی چیزی که آمریکا رو بنظر من نگران کرده همون بحث نظامی هستش که آیا اصلا چین هم ساخت یازده ناو رو تو برمانش داره یا نه، برای همین تحلیل بعضی از دوستان اینه که آمریکه برای کشیدن ترمز رشد اقتصادی چین، درگیر کردن چین تو همین رقابت نظامی هست که البته من فکر نکنم چین باز تو تله ای بیافته که شوروی افتاد. یه مساله دیگه رو هم خواهشا در نظر بگیرین که چین تو هر زمینه ای که خلا داشت و از غربی ها عقب بود داره با نوع بهتر و راندمان بهتر جایگزین میکنه. سیستم اتوبان آلمان اولین بود یه زمانی آمریکا الگوبرداری کرد در اسکیل بالا استفاده کرد ، چین ترکوند. تو گوگل مپ یه کمی زوم آوت کنین تا فقط اتوبان های اصلی کشورها رو بیاره. با همون اسکیل اروپا، آمریکا و چین رو مقایسه کنین. میزان سیمان استفاده شده طی سه سال 2009 تا 2011برابر با میزان سیمان استفاده شده طی صد سال اخیر تو آمریکاست که بله منم با شما هم عقیده هستم که یه دلیل اون خیلی عقب بودن چین تو دهه های قبله. یا مثلا تو بحث انرژی چین خیلی رو آورده به انرژی های تجدیدپذیر. خوب شد خودتون بحث هوش مصنوعی و آی تی رو اشاره کردین ... (ادامه تو کامنت بعدی)
    • سعید IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      خوب شد خودتون بحث هوش مصنوعی و آی تی رو اشاره کردین : تو خیلی از مقالات و مستند ها می بینیم که آمریکایی ها از تربیت این همه دانشجوی چینی به نوعی میشه گفت افسوس میخورن که مهندساشون تو آمریکا و تکنسین هاشون توسط کارخانه های آمریکا تو چین تجربه یافته و واقعا قوی شدن. علی بابا در مقابل آمازون، هواوی، شیائومی، اوپو و ... غیره در مقابل اپل، موتورولا و ... موتور جوستجوی بومی و جی پی اس بومی، فضا، حمل و نقل ریلی، شاید بگین هنوز نسبت به نمونه های آمریکایی پایین هستند ولی اینجا هم روند رو درنظر بگیرین. جالبه تو بحث جنگنده ها، دیگه اون ترس روس هارو هم ندارن که دیگران بگن فلان چیز میگ رو از اف فلان کپی کردن ... چون اصلا کپی کردن رو بد نمیدونن. یکی از نقطه ضعف های چین نسبت به آمریکا خطر تجزیه و اختلاف مرزی با ژاپن و ... هستش که باور کنین اگه تبت و قسمت های مسلمان نشین هم از چین جدابشن، بازم بنظرم چین با یه سیاست درست و ارتباط با آسیای میانه و همسایه هاش میتونه به نفع خودش استفاده کنه و بنوعی چین سبک تر و چالاک تر میشه و اون ضعف خودش تو بحث های مربوط به سرانه رو با شتاب بیشتر میتونه بهبود ببخشه.
  • سعید IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    0 0
    (2) : ادامه کامنت (1) : وقتی حرف از افول آمریکا زده میشه، مدنظر فقیر شدن و یا حتی فروپاشی مانند شوروی نیست. بنظر در خیلی از زمینه ها باز اول خواهد بود ولی نه با آن کیفیت و اختلاف دهه هشتاد و نود میلادی با رقبا.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 0
    ژاپن بدهکارترین دولت جهان هست و جمعیت بسیار پیر و نرخ تولد پایین و رشد اقتصادی بسیار کمی داره در حالیکه روستاهاش دارند خالی می شوند ولی هیچکی تو دنیا نمیگه ژاپن در حال فروپاشیه! اینهمه دولت تا خرخره در قرض و بدبختی وجود داره از یونان بگیر تا ونزوئلا ! اینهمه جنگ و فقر بدبختی هست از سوریه تا هندوراس . بعد بسیاری از متفکرین جهان که 99 درصدشون چپ گراها هستند معتقدند غرب در حال فروپاشی است! متفکرینی مثل کوربین و گالووی که حقوق 6 رقمیشون را همون جامعه غربی میده! سیستم کاپیتالیستی غرب مثل بقیه سیستم ها کمر کارگر رو می شکنه این چیز عجیبی نیست. دنیای امروز دنیای ثروتمند ها و مردم فقیر بدهکار هست مشکلی هم تو اقصتاد ایجاد بشه مردم عادی باید هزینه کنند.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      2 0
      هیچ کس تو دنیا نمیگه ژاپن در حال فروپاشیه و همچنین هیچ کس هم نمیگه امریکا در حال فروپاشیه! این بحث افول امریکا و این چیزا ریشه فکریش از داخل کشور نشات میگیره! شما برو هر خبرگزاری ای داخلی هر شبکه تلویزیون رو باز کن هر روز خبر از امریکا میذارن که امریکا فلان شد بسان شد! رسانه ها قدرتمندترین ابزار جهت دهی به افکار عمومی هستند و در کنار سانسور، این ترکیب عالی میشه!
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 0
    کلا کار رسانه ها تو ایران ادعای مذهب شده انتشار مقالات یه عده جوجه کمونیست کشورهای غربی که هنوز تو توهم افول غرب و پیروزی کشور شوراها به سر میبرن. آمریکا و کلا غرب از بین میرفتن چه جوری میتونستید ازین اینترنتی که اونا درست کردن استفاده کنی و مزخرف ببافی؟؟؟ اگر کشورهایی مثل چین و روسیه چیزی می سازند حاصل دزدی از همون غربی هاست. اونا کاملا نیستن ولی هرموقع بهتر از اونا شدید بیایید قصه تعریف کنید. میگه بدهی دارن خب دارایی هم دارن دیگه.
    • شمس تبریزی IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      2 0
      سوسیالیسته نه کمونیست و مهم تر آنکه یهودی هم است. یه سوال. کسی میدونه این یهودی ها چرا اکثرا به سوسیالیسم گرایش دارن؟ قبلا گفته بودم که اینها بیشتر دست بگیر دارن تا بده. حالا یا به خاطر این بگیر بودن اونقدر جمع کرده که میشه مثل بلومبرگ و ادلسون و طبیعتا طرفدار سرمایه داری. یا نتونسته زیاد جمع کنه و میشه طرفدار سوسیالیسم تا بار زندگی اش را بندازه رو دوش یکی دیگه. ژن خوب که میگن اینه. برگزیده خدا. خدای مسلمانها هی گفته انفاق کنید. مال اینها گفته جمع کنید و اگر هم جمع نکردید روی گرده ی بقیه سوار بشید و اسمش را بذارید سوسیالیسم .خخخخخخخخخخخ
  • saeed rind baloch AE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    0 1
    با شروع جنگ جهانی سوم امریکا دیگر ابرقدرت نخواهد بود و دلارامریکا هم سقوط خواهد کرد و بازیگری جدید به میدان خواهد امد به نام اسراییل البته با وقوع جنگ جهانی سوم که تمامی قدرت های بزرگ درگیر این جنگ میشوند البته امریکا همچنان قدرتمند هم خواهد بود اما نه به عنوان ابر قدرت ! وقتی که اسراییل ابرقدرت جهان شود مسجد الاقصی تخریب و معبد سلیمان ساخته میشود که مرکز فرمانروایی دجال خواهد بود مانند ترامپ و کاخ سفید . البته وقوع جنگ جهانی سوم قطعی خواهد بود در قران به نام ملحمه و در منابع غربی به نام آرماگدون از آن یاد شده است .
  • عباس IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    سلام،جامعه بشری بارها وبارها در قرنهای گذشته این اپیدمی ها وپاندمی های بیماریهای مسری زا تجربه کرده است واین پاندمی کرونا چیز جدید وعجیبی نیست که آن را به آخرالزمان ربط دهید.
  • DE ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 0
    هیچکدام از تئوری های شما عملی نمی شود اما کرونا فقر را درایران به شکل فاجعه آمیزی شدت می بخشد . بهتر بود درباره این فاجعه می نوشتید !
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 2
    آمریکا در چه فکریه؟؟؟ ایران پر از بسیجیه
  • امیر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 1
    نوابغ، منظور مقاله از افول امریکا افول نسبی است.. این که میگی اگه آمریکا افول کنه جهان رو باخودش میبره توچاه برای وقتیه که شهاب سنگ بخوره به آمریکا کلا نابود بشه آمریکا ولی جابه جایی قدرت تدریجیه و چه بسا نظیم جدید بتونه دنیای بهتری ایجاد کنه
  • احسان IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 2
    انشالله ظهور نزدیک است . ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش انهم یرونها بعیدا و نراه قریبا