۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۷

افزایش اقبال کاربران به استفاده از گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل آندروید موجب افزایش فروش شرکت‌هایی مانند موتورولا و سامسونگ در بازار شده و کار را به جایی رسانده که حتی اپل هم از گوگل کپی‌برداری کند.

ستاره سمائی: بر اساس آمارهای موجود، میزان مبادلات گوشی‌های هوشمند در انگلستان از 177 میلیون دستگاه در سال 2009 / 1388 با پیشرفتی 71 درصدی به 302 میلیون دستگاه در سال 2010 / 1389 رسیده و باعث افت و خیزهای زیادی در بازار سهام تولیدکنندگان تجهیزات گوشی‌های تلفن شده است.

به گزارش پی‌سی‌ورلد، سهام نوکیا از 39 درصد به 33 درصد سقوط کرده و در مقابل سهام اشتراکی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند آندروید از 4 درصد به 24 درصد افزایش یافته است.

با افزایش سهم آندروید، تعداد سهام تولیدکنندگان تجهیزات اصلی گوشی‌های تلفن و به‌خصوص گوشی‌های هوشمند در سال 2010 افزایش پیدا کرد. با وجود فضای رقابتی شدیدی که در این بازار ایجاد شده، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی گوشی‌های همراه باید به تولیدات و سهام خود به دقت رسیدگی کنند تا از دور رقابت‌ها حذف نشوند!

به عقیده کارشناسان شرکت تحقیقاتی ABI نیز، بورس سهام تولیدکنندگان تجهیزات گوشی‌های تلفن طی سال 2009 تا 2010 تغییرات شگرفی داشته و رکوردهای تازه‌ای در این بازار به ثبت رسیده است.

شرکت موتورولا تغییرات عظیمی در استراتژی‌هایش در مورد آندروید ایجاد کرده و همچنان که رقیبان در اکوسیستم آندروید غوطه‌ورند، موتورولا قصد دارد به عنوان وارد کننده لوازم آندروید به بازار تجارت شناخته شود.

این در حالیست که سامسونگ امیدوار است که بتواند مشتریان نسل آینده گوشی‌هایش را با کمک دو سیستم عامل آندروید و بادا (سیستم عامل موبایل سامسونگ) به کاربران گوشی‌های هوشمند تبدیل کند.

نوکیا هم با وجود این‌که در اوایل ماه فوریه / بهمن اعلام کرد که از گوشی‌های تحت سیستم عامل ویندوز، به عنوان استراتژی اساسی خود پشتیبانی خواهد کرد؛ اما در تعریف استراتژی جدیدش، سعی کرده تا صرفا از یک سیستم‌عامل خاص حمایت و استفاده نکند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگانی که سیستم عامل آندروید را برگزیده‌اند، توانسته‌اند عملکرد موفق‌تری داشته باشند؛ این گروه نه تنها از چنگ رقبایشان گریخته‌اند، بلکه از محدودیت‌های شبکه‌های توزیع و شراکت با اپراتورها هم خلاص شده‌اند.

به عقیده کارشناسان ABI، متاسفانه افزایش استفاده از آندروید توسط تولیدکنندگان تجهیزات به طور خاص، هنوز نتوانسته تاثیر واضحی بر تفکیک ذهنی مشتریان داشته باشد. تولیدکنندگان تجهیزات گوشی‌های هوشمند که از آندروید به عنوان سکوی پرتاب خود استفاده کرده‌اند، باید بتوانند نوآوری‌های معناداری داشته باشند، چراکه در غیر این صورت با خطر سقوط مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر خبر می‌رسد همچنان که گوشی‌های آندروید با فروش بیشتر از آی‌فون پیشتاز میدان هستند، مشخص شده که اپل از سیستم عامل گوشی‌های موبایل گوگل الهاماتی گرفته است!

تصاویری که از طریق 9 To 5 Mac دریافت شده، نشان می‌دهد که اپل از نسخه‌ای از قفل صفحه نمایش iOS (سیستم عامل آی‌فون)- که در گوشی‌های آندروید قبلا دیده شده بود- استفاده کرده؛ سیستمی که مجهز به فناوری «قفل کردن با صدا و حرکت» (gesture based) است.

قفل صفحه نمایش در سیستم عامل آی‌فون، کارکردی مشابه با نقطه‌چین‌های آندروید دارد که قفل صفحه نمایش را باز می‌کنند. بنابراین به جای تایپ رمز یا کد 4 رقمی، کاربر می‌تواند الگو و شکل مشخصی را به عنوان رمز از پیش تعیین کند و برای باز کردن قفل صفحه نمایش، الگوی خاص خودش را روی نمایشگر لمسی گوشی، ترسیم کند. این سیستم، درست شبیه سیستمی است که توسط کاربران آندروید نسخه وانیلا برای قفل کردن صفحه نمایش استفاده می‌شود.

به گفته منبع 9 To 5 Mac که نامش فاش نشده، اپل در حال حاضر، این سیستم قفل کردن صفحه نمایش را صرفا در میان کارکنانش، آن هم فقط برای استفاده از برنامه‌های جانبی اپل برای آی‌فون گسترش داده و هنوز هیچ صحبتی مبنی بر گسترش این سیستم در میان مشتریان پیش نیامده؛ اما خبرها حاکی از آن است که اپل قصد دارد از این روش قفل کردن صفحه نمایش در میان سایر برنامه‌های کاربردی نیز استفاده کند.

به عقیده 9 To 5 Mac، اپل به این خاطر نمی‌تواند از روش فوق به صورت عمومی استفاده کند که احتمالا امتیاز انحصاری این سیستم متعلق به گوگل بوده و شاید گوگل حاضر نباشد حق استفاده از این تکنولوژی را برای سرسخت‌ترین رقیبش قائل شود!

قفل کردن صفحه با استفاده از حرکت و صدا، توسط گوشی‌های آندروید گوگل مشهور شد و ایمن‌تر از وارد کردن رمز و کدهای 4 رقمی به نظر می‌رسد. البته به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، رمز این گوشی‌ها ممکن است به خاطر اثرات چربی که انگشتان از خود به جا می‌گذارند، فاش شود. اما این مشکل هم، با تمیز نگه داشتن صفحه نمایشگر گوشی، قابل حل است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مبین IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    2 0
    خوب بود
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    2 0
    thanks
  • محمد رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    3 0
    من چند روزی است که گوشی با سیستم عامل آندروید تهیه کرده ام. طراحی زیبا و کارایی بالایی دارد. به دیگر دوستان هم پیشنهاد می کنم.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    4 4
    یعنی سیستم آندروید از اپل بهتره؟ خیلی مسخره اس تحلیلتون
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    6 1
    آندروید خیلی توپه.... بیخود نیست که سهم فروش آندروید از اپل بیشتره
  • satia IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    4 5
    خدا وکیلی خیلی تحلیل پشمکی بود. فقط به خاطر استفاده از یک نرم افزار لاک کردن گوشی میان اندروید رو با ios مقایسه میکنن.
  • Navid IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    4 3
    Aslan ghabele moghayse nist android be khater enke goshiae bishtari dare va gheymatesh payintare porfroshtare ios az har lahaz behtare
  • ناشناس IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    0 2
    کاش بجای آفتابه لگن هفت دست یه کم شام ونهار میذاشتی.یعنی چندتانرم افزار اندروید میذاشتی خیلی بهتربود.